Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1358757
Lees ik nou goed in de Barfbieb dat gekookt eiwit een hogere biologische waarde heeft dan ongekookt???
En betekent dat dan dat ik een ei beter gekookt kan geven???  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1358764
Wendow schreef: Geen idee, maar ik had ook nog een vraagje over eitjes: Moet je die in de schelp geven of openmaken?
Mag beiden. Maar stel je hond herkent een heel ei niet als eten, of je wilt een eventuele kliederzooi voorzijn, dan is de schaal kapot tikken in de bak wel handig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1358766
yuki11 schreef: Lees ik nou goed in de Barfbieb dat gekookt eiwit een hogere biologische waarde heeft dan ongekookt???
En betekent dat dan dat ik een ei beter gekookt kan geven???   :-\ :-\
Ik weet niet waar je dat precies gelezen hebt, maar gezien de samenstelling van een ei en de veranderde eiwitstructuur wanneer deze gekookt is verdiend rauw altijd de voorkeur.
Door Wendow
#1358769
Angelique schreef: Mag beiden. Maar stel je hond herkent een heel ei niet als eten, of je wilt een eventuele kliederzooi voorzijn, dan is de schaal kapot tikken in de bak wel handig.
Maar de schaal is dus niet speciaal van grote waarde in het menu? Is dit dan geen bron van Ca? Kan die schaal ook niet prikken/snijden... Ik weet wel dat wolven ook niet eerst hun eitje stukslaan, in een potje doen en dan uitlikken, maar onze kleine Loeki lijkt soms nog iets te weinig op een wolf voor mij als het op zo'n dingen aankomt, haha ;D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1358787
Eierschaal bevat wel calcium. Maar ik neem aan dat je hond genoeg botten eet, dus dan heeft ie dat van die eierschaal ook niet nodig.
Je zou de schil er wel bij fijn mogen prakken zeg maar, maar hoeft niet dus.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1358792
Angelique schreef: Ik weet niet waar je dat precies gelezen hebt, maar gezien de samenstelling van een ei en de veranderde eiwitstructuur wanneer deze gekookt is verdiend rauw altijd de voorkeur.
Eieren hebben de hoogte kwaliteit eiwit maar eidooiers bevatten weer veel fosfor dus geef ongeveer 2 tot 3 eiwitten met 1 eierdooier. Gekookte eiwitten verhogen de biologische waarde.

In Barfdieet bij nierproblemen, 2e berichtje van Lizzy.  :-\
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1358794
May Linn schreef: Eierschaal bevat wel calcium. Maar ik neem aan dat je hond genoeg botten eet, dus dan heeft ie dat van die eierschaal ook niet nodig.
Je zou de schil er wel bij fijn mogen prakken zeg maar, maar hoeft niet dus.
Is de Ca-behoefte eigenlijk in elke levensfase gelijk?? (behalve dan waarschijnlijk de groeiperiode...) Ik bedoel; heeft een oude hond net zoveel Ca nodig als een jong-volwassen hond???
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1358801
Ik denk dat daar wel een verschil in zit qua leeftijdsklasse, maar das meer logisch bedacht dan op feiten gebaseerd.
Wel zit er natuurlijk verschil met opgroeiende honden en niet-opgroeiende honden, maar dat wist je ws wel.
Weet wel dat natuurlijke calcium als er teveel gegeven wordt, dit gewoon het lichaam weer verlaat.
Dus neem aan dat daarom ook de botpercentages zijn van tussen de 15-20-25% kaal bot. Dan zit je altijd goed kwa calciumopnamen denk ik dan zo.
Door Wendow
#1358810
Volgens mijn logische redenering is Ca meer nodig bij oude honden dan mij jonge-volwasssen honden... Bij mensen is het ook zo, want oudjes breken sneller iets: Hun botten zijn brozer: Broos = Te weinig Ca... Dus zal bij honden wel net zo zijn, tenslotte is dat gewoon oud worden van gewervelden en heeft dat niks te maken met omnivoor of carnivoor denk ik dan? :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1358817
yuki11 schreef: Eieren hebben de hoogte kwaliteit eiwit maar eidooiers bevatten weer veel fosfor dus geef ongeveer 2 tot 3 eiwitten met 1 eierdooier. Gekookte eiwitten verhogen de biologische waarde.

In Barfdieet bij nierproblemen, 2e berichtje van Lizzy.  :-\

Hé hé, gevonden :biggrin2:  Mmmm, dit gaat natuurlijk wel over een nierdieet. Zolang ik geen nierdieet zou voeren dan kregen ze bij mij de eieren gewoon rauw.

Het is een vertaald artikel en ik vraag me echt af of de BW verhoogd wordt door koken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1358821
Wendow schreef: Maar de schaal is dus niet speciaal van grote waarde in het menu? Is dit dan geen bron van Ca? Kan die schaal ook niet prikken/snijden... Ik weet wel dat wolven ook niet eerst hun eitje stukslaan, in een potje doen en dan uitlikken, maar onze kleine Loeki lijkt soms nog iets te weinig op een wolf voor mij als het op zo'n dingen aankomt, haha ;D
Neuh, als ze het lekker vinden mogen ze het opeten, maar in deze vorm wordt niet veel van de schaal verteerd en opgenomen, dus goed beschouwd ga je er niet veel aan missen als je hond de schaal niet wil eten.
Als Calciumbron zou je de schalen moeten laten drogen en dan tot poeder vermalen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1358823
Wendow schreef: Volgens mijn logische redenering is Ca meer nodig bij oude honden dan mij jonge-volwasssen honden... Bij mensen is het ook zo, want oudjes breken sneller iets: Hun botten zijn brozer: Broos = Te weinig Ca... Dus zal bij honden wel net zo zijn, tenslotte is dat gewoon oud worden van gewervelden en heeft dat niks te maken met omnivoor of carnivoor denk ik dan? :)
Ja dan betekent dat dus dat ze minder calcium opnemen als ze ouder worden. Over de behoefte zegt dat niet zoveel denk ik dan, enkel miss dat er juist minder behoefte is omdat het niet opgenomen wordt. Je zou ze dan meer kunnen geven, maar dat komt er dan ook weer uit (natuurlijke vorm dan).
Dan kom ik wel weer bij een volgende vraag, stel je hond heeft zwakkere botten door ouder worden, is het dan verstandig onnatuurlijke calcium toe te voegen?
Omdat ze dat wel opslaan, of zou een oudere hond daar weinig mee kunnen. (mijn gevoel zegt het laatste, maar zou dat ook zo zijn).
Door Wendow
#1358834
Ik denk dat ze het dan wel opslaan, maar daarom niet gebruiken...
Wat die minder calcium opnemen betreft: Ik denk dat ze het er gewoon moeilijker mee hebben en hoe meer je geeft hoe meer ze eruit kunnen halen... Overschot gaat er toch terug uit, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken :)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1358838
Angelique schreef:
Hé hé, gevonden :biggrin2:  Mmmm, dit gaat natuurlijk wel over een nierdieet. Zolang ik geen nierdieet zou voeren dan kregen ze bij mij de eieren gewoon rauw.

Het is een vertaald artikel en ik vraag me echt af of de BW verhoogd wordt door koken.
Kostte inderdaad even moeite  :biggrin2:
Ik vroeg mij dus ook af of de BW verhoogd zou worden...en nu weten we het dus nog niet. Nou ja, ik neem aan dat ei-eiwit sowieso wel een hoge BW heeft, ongekookt of niet. En daar doe ik het dan maar mee  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door