Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Madera
#1358112
Eventjes iets wat ik me afvroeg, wat zijn qua Barf nou een beetje redelijke percentages voor een kat?

wat ik zo even hier las hoef je niet perse een heel prooidier te geven, maar zeg maar iets van kippen/endennekken zou als calciumbron ook goed zijn toch?
met daarnaast natuurlijk gewoon spiervlees en orgaan??
Laatst gewijzigd door Madera op di 08 sep 2009, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1358121
nee, heel prooidier hoeft niet. het is meestal wel makkelijk, maar meestal ook vrij duur.

ik hou meestal aan:
40-55% vleesbot (sien zit bv tegen de 55% aan, want die heeft snel platte poep. ot zal eerder zo'n 45% eten, anders moet ze zo kreunen op de bak)
15-20% orgaan
45-25% spiervlees.
af en toe ei of kuikentje erbij en vette vis. de vette vis is onder te verdelen afhankelijk van welk gedeelte je voert. hele visjes zijn compleet, een zalmkarkas is vleesbot en fileetjes zijn spiervlees. uitkijken met schelvislever omdat het erg laxeert en mss ook wel erg vervuild kan zijn.
groente hoeft niet (eten ze meestal toch niet) en dingen als yoghurt etc ook niet.

alleen kippen- en eendennekken als calciumbron vind ik wel een beetje summier. geef ook dingen als parelhoen, konijn, andere vogels en dan er ook verschillende onderdelen van en niet alleen nekken.
Gebruikersavatar
Door Madera
#1358321
koekje schreef: alleen kippen- en eendennekken als calciumbron vind ik wel een beetje summier. geef ook dingen als parelhoen, konijn, andere vogels en dan er ook verschillende onderdelen van en niet alleen nekken.
ja daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar bedoelde meer om bij wijze van spreken in huis te hebben ALS er een kat hier in huis zou komen... dat ik geen dingen in huis zou halen waarvan ik niet weet of ze (mocht alles niet volgens plan verlopen) wel op gaan....
Door Too
#1358384
Nee hoor prooidiertjes zijn helemaal niet noodzakelijk, doe ik ook niet aan
Op t echt grote werk [lamskoppen, -ribben] na eten de poezen 'normale' barf: kip, eend, konijn, parelhoen etc eeen kippenpoot is wel s te hard maar daar knagen ze dan gewoon netjes t vlees vanaf
Qua orgaan is voor de meesten pens een grote nono, al zijn er uitzonderingen!

Verder hanteer ik ook zo'n beetje Koekjes percentages
50% vleesbot [over t algemeen zeer rijk bevleesd]
15% orgaan
35% spier

1x week een heel visje en af en toe een [half] eitje
Gebruikersavatar
Door kira
#1358401
Ik hoe het menu van Too aan qua percentage's. Zolderkat eet van bot: kwartelkarkas, kipkarkas, kipvleugel, kipnek, eendvleugel, eendennek, konijnkop, konijnkarkas, zalmstaart bleek een hit hoop dat ik ooit weer krijg, wilde fazant en patrijs. De kop pak ik de lichtste voor haar, die krijgt ze dan als maaltijd en dan in de avond een kuiken die kop halveer ik niet, de rest van de botdingen doe ik daar waar het te zwaar is met mijn handen in stukken breken. Vlees eet ze: geit, lam, paard, kalkoen, kip, konijn, hert, haas, struis, rund, kop, kalf. Orgaan: bal, nier, hart, lever, maag. Pens lust ze niet, ook niet gedroogd. Oh ja ze is ook dol op gedroogde long. Of te wel met een kat als zolderkat kun je voorzetten wat de pot schaft. Wat ze niet eet: alles wat hele kattenprooi is zoals muis en rat, tenzij ze het zelf vangt, dan is het lekker.
Gebruikersavatar
Door Madera
#1358657
nog even een vraag, vandaar dat ik de titel verandert heb, hoe vaak voeren jullie je katten? Bedoel zo veel eten ze niet op een dag, en zeker met BARF kan ik me dan voorstellen dat jullie ze maar 1 keer per dag voeren.
Door ibbi
#1358668
het zijn kleine hoeveelheden ja maar ze krijgen evengoed 2 x per dag.
een kat eet in 1 x niet zoveel, 2 x per dag is beter voor ze.
kittens nog vaker - Borre heeft een tijd 4 x per dag gehad.
en ik geef er o.a. muizen en kuikens bij, dat zijn lekkere kleine hapjes voor b.v. snachts als er nog één honger heeft.
Door Too
#1359049
Ze krijgen t hier ook in 2 porties, vnl omdat ik merkte [in de bruk-tijd] dat bij een afgepaste portie er 1 was die bijna alles achterelkaar naar binnenschoffelde en er dus voor nr 2 weinig over bleef.
Bovendien, maar dat is inzicht van later datum, de 'oer-kat'/ wilde kat eet over t algemeen meerdere kleine prooitjes per dag, anders dan de hond
Ik weet dat er ook forumkatten zijn die t in 1 portie aangeboden krijgen, als t jou beter past moet dat geen probleem zijn.
#1359874
Onze kitten van (vermoedelijk) drie maanden krijgt vier keer per dag eten, maar ik werk thuis, dus da's makkelijk. Meestal geeft hij zelf aan wanneer hij weer trek heeft, dan mauwt hij een paar maal en dan weet ik dat mijn schort weer mag ombinden... Krijgt ie een stuk kwartel of kip, een stuk vis (meestal met graat), een stukje lever of ander orgaanvlees , of een stukje spiervlees. Vooral de kwartel knalt ie weg met bot en al; als het kippenbotje te hard is, knabbelt hij het op tot hij het niet meer kan kauwen. Hoeveelheden en percentages hanteer ik bij hem eigenlijk niet, alleen bij de honden. Ik hou in de gaten hoe hij eruitziet, en zorg ervoor dat hij minstens twee keer per dag iets met botten of graten krijgt. Izza iizi!
Door ibbi
#1360242
Anne in Spanje schreef: Onze kitten van (vermoedelijk) drie maanden krijgt vier keer per dag eten, maar ik werk thuis, dus da's makkelijk. Meestal geeft hij zelf aan wanneer hij weer trek heeft, dan mauwt hij een paar maal en dan weet ik dat mijn schort weer mag ombinden... Krijgt ie een stuk kwartel of kip, een stuk vis (meestal met graat), een stukje lever of ander orgaanvlees , of een stukje spiervlees. Vooral de kwartel knalt ie weg met bot en al; als het kippenbotje te hard is, knabbelt hij het op tot hij het niet meer kan kauwen. Hoeveelheden en percentages hanteer ik bij hem eigenlijk niet, alleen bij de honden. Ik hou in de gaten hoe hij eruitziet, en zorg ervoor dat hij minstens twee keer per dag iets met botten of graten krijgt. Izza iizi!
zeker voor een kitten is het heel belangrijk geen tekorten op te doen, dus is een beetje in 't wilde weg wat geven niet zo verstandig. vooral botvlees en orgaan zijn toch zeer belangrijk om niet te kort maar ook niet te veel van te eten ( denk bv aan teveel lever = teveel vit. A )

waarom zou je voor honden wel een menu maken en voor een kat niet? tuurlijk voer je ook op 't zicht, maar de verhoudingen van je menu moeten wel altijd kloppen.
Gebruikersavatar
Door kira
#1360751
ik voer zolderkat hier 2 keer per dag, maar als we met vakantie zijn krijgt ze eens per dag en dan eet ze dezelfde hoeveelheid. Ze zou trouwens die hoeveelheid ook best wel 2 keer per dag willen hebben. Ik voerde haar eerst ook eens per dag, maar omdat de kattenmensen hier aangaven dat een kat vaker moet eten, heb ik mij aangepast.
Door flin
#1361041
*marianne* schreef: nog even een vraag, vandaar dat ik de titel verandert heb, hoe vaak voeren jullie je katten? Bedoel zo veel eten ze niet op een dag, en zeker met BARF kan ik me dan voorstellen dat jullie ze maar 1 keer per dag voeren.
hier krijgen de vers-jongens meestal 2 keer op 'n dag aangeboden, maarrrr,; 's ook wel afhankelijk van wat ze krijgen:
. ze krijgen niet op vaste tijden
. ze 'sterven' van de honger als ze 'alleen maar' wat vlees of wat orgaan hebben gehad
. ze zeuren minder als ze een kwartel of duif of haas (lees: prooi, of deel prooi) hebben gehad
. en dus krijgen ze de ene dag 2 maaltijden, en de andere dag 1
. daarnaast vreten ze hier veel vlieg- kruipbeestjes (en mochten die niet voorradig zijn,(of 't regent) dan krijgen ze hier krekels en/of sprinkhanen tussendoor)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door