Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1358127
Op een boxerforum waar ik lid van ben werd afgelopen week het (vervolg)verhaal verteld van een vierjarige boxer die ernstige - aangeboren - nierproblemen heeft en eigenlijk is opgegeven door zijn dierenarts. Ik heb al een aantal keren aan zijn baasjes gesuggereerd dat ze misschien eens vers voer moeten overwegen - in overleg met een dierenarts natuurlijk -, maar het antwoord was dat hun hond absoluut geen vlees mag hebben, voornamelijk in verband met de eiwitten.
Ik speel nu eigenlijk met de gedachte om die mensen in een persoonlijk berichtje te wijzen op het verschil tussen natuurlijk eiwit en verhit eiwit in brokken, en om ze aan te sporen toch eens met een dierenarts te praten die verstand heeft van vers voer en het mogelijke effect daarvan op nierproblemen. (Arm beest, ik wil niet weten wat ie allemaal heeft moeten eten de afgelopen jaren, als hij geen vlees mocht hebben.)

De vraag is: moet ik dat doen? Kan een hond die bij een status quo waarschijnlijk zijn vierde verjaardag (in oktober) niet gaat halen nog baat hebben bij een verandering van zijn dieet? Of moet ik me er gewoon buiten houden en die mensen de mogelijkheid gunnen in alle rust afscheid te nemen van hun huisdier? En ze vooral geen valse hoop bieden?

Zucht. De hond is nog geen vier jaar oud, godbetert. Wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Annemarie
Door Lizzy
#1358142
Poeh, ja, inderdaad een dilemma.... Ik weet met dit soort dingen simpelweg niet waar je goed aan doet. Aandringen of los laten. Ik denk dat rauwe, verse voeding altijd een weldadige werking heeft bij nierproblemen (evenals Solidago). Maar of het bij deze aangeboren afwijking verlichting biedt? Ik heb echt geen idee. Ik geloof dat ik niet verder zou gaan dan van harte aanbevelen naar een holistisch DA te gaan die rauwe voeding aanbeveelt.
Door m008
#1358143
Ik zou aandringen...als je ze misschien een artikel van internet ofzo zou kunnen toesturen en ze daarna naar dierenarts laat gaan, wie weet hoeveel jaar het diertje nog mee kan gaan!
Ik zou in elk geval ziels gelukkig zijn als iemand mij een manier zou bieden om mijn hondje bij zich te houden.. ok stel dat het diertje alsnog ingeslapen moet worden is dat rot.
Maar wat nu als ze hem in laten slapen en dit advies niet "opgedrongen" gekregen zouden hebben en en ze zich 2 jaar later afvragen of het hun hondje had kunnen redden..
Door Anne in Zweden
#1358153
Hai,

Dat was inderdaad ook mijn overweging: als mijn hond terminaal ziek is, zou ik dan nog gewezen willen worden op een mogelijk alternatief dat misschien een positieve uitwerking op de ziekte zal hebben? Ik geloof dat ik daar heel blij mee zou zijn, al was het maar vanwege het gevoel ook echt alles geprobeerd te hebben.

Ik heb die mensen dus toch maar even een berichtje gestuurd, met een link naar de lijst van pro-vers dierenartsen uit de barfplaatsbieb (links vermelden mag toch, Lizzy?), en de mededeling dat verse eiwitten iets anders zijn dan eiwitten in brokken, die verhit zijn geweest. Of ze er iets mee doen..? Ik durf het niet te zeggen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze boos worden om mijn bemoeienis, maar soit, ik heb in ieder geval het gevoel dat ik mijn best heb gedaan.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1358167
Er staat hier toch ook een beschrijving van een nierdieet bestaande uit barf?

Ik denk dat ik wel eenmalig wat info enzo zou opsturen, zowiezo over hetgeen dat hun zeggen waar hun hond niet tegen kan, er zit een heel groot verschil tussen brok en vers vlees.
Een dierenarts die deze kant eens bekijkt, lijkt me nooit slecht.
Zo geef je ze in ieder geval de kans om deze weg kan baten bij de hond. Is dat niet zo, is dat erg vervelend natuurlijk.
Maar dan is die weg uitgeprobeert.
En als ze het echt niet willen, nouja loop jij niet met de gedachte rond stel nou dat ik dat wel gestuurd had......
Door sandrra
#1358450
Ik zou denk ik een pb hebben gestuurd. Ze kunnen niet meer dan boos worden of juist blij dat je ze hier op gewezen hebt en dat ze dan kunnen  zeggen we hebben echt alles geprobeerd.
Door 202Spots
#1358542
http://Kan een hond die bij een status quo waarschijnlijk zijn vierde verjaardag (in oktober) niet gaat halen
Wanneer de hond al is opgegeven....
dan kan het toch ook geen kwaad om iets anders te proberen? :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op di 08 sep 2009, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1358587
Of het voor zijn nieren veel gaat doen, betwijfel ik, maar dan heeft hij in elk geval nog even lekker kunnen eten.
Door Anne in Zweden
#1358687
Tja, zo denk ik er ook over: als niets meer helpt, dan kan hij in ieder geval nog even lekker genieten, en als alle andere behandelmethoden al zijn uitgeprobeerd, dan kan het geen kwaad dit als laatste redmiddel te proberen.
Ondertussen vraag ik me werkelijk af wat voor eten die arme hond de afgelopen jaren gekregen heeft, als hij "absoluut geen vlees" mocht hebben. Wat blijft er dan nog over?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door