Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#1357603
Ik ben op zoek naar een manier zodat Daya wat langer met haar eten bezig kan zijn. Ze is echt helemaal geobsedeerd door eten, heeft altijd honger zelfs al op haar huidige hoeveelheid en nog steeds is ze iets te dik. In het ideale geval zou ze zelfs nog wel iets minder moeten krijgen  :-\.

Nou zou ik het erg fijn vinden als ze het spiervlees wat ze krijgt ergens vanaf zou kunnen knagen. Maar zijn alle recreatiebotten ongeschikt? Of een hertennek bijvoorbeeld? Volgens mij krijgt ze geitenribben ook niet gegeten, zou ik dat dan kunnen geven om het vlees vanaf te laten knagen?

Iemand misschien een idee? Ze krijgt wel al af en toe een stuk strot ipv een maaltijd, dat gaat erg goed. Maar ik ben dus op zoek naar iets waar wat meer spiervlees aan zit. Helaas is ze allergisch voor alle gevogelte.
#1357613
Ulrike schreef: Ik ben op zoek naar een manier zodat Daya wat langer met haar eten bezig kan zijn. Ze is echt helemaal geobsedeerd door eten, heeft altijd honger zelfs al op haar huidige hoeveelheid en nog steeds is ze iets te dik. In het ideale geval zou ze zelfs nog wel iets minder moeten krijgen  :-\.

Nou zou ik het erg fijn vinden als ze het spiervlees wat ze krijgt ergens vanaf zou kunnen knagen. Maar zijn alle recreatiebotten ongeschikt? Of een hertennek bijvoorbeeld? Volgens mij krijgt ze geitenribben ook niet gegeten, zou ik dat dan kunnen geven om het vlees vanaf te laten knagen?

Iemand misschien een idee? Ze krijgt wel al af en toe een stuk strot ipv een maaltijd, dat gaat erg goed. Maar ik ben dus op zoek naar iets waar wat meer spiervlees aan zit. Helaas is ze allergisch voor alle gevogelte.
Ik ben geen fan van recreatiebotten. Als Daya allergisch is voor gevogelte zou je kunnen denken aan vleesbotten van konijn, haas, (jonge) lams- en geitenribben en nekken. Kan ze lekker aan knagen en daarmee loop je ook weinig risico.
#1357627
het voedsel in een Kong doen zorgt er ook voor dat ze er langer over doen.
de zwarte Kong is extra sterk en daar kan je hond ook mee alleen laten.
een Kong is niet te vergelijken met een vleesbot waar ze aan kunnen knagen maar ze moeten wel iets meer moeite doen om het te krijgen vooral als je de boel flink aanstampt in de Kong.
perle ons jonge hondje geef ik soms wel 2 grote Kongen en daarna is ze bekaf :biggrin2:
crystal mag ook geen gevolgelte maar straks is er weer volpop konijn/karkas te krijgen.
recreatiebotten geef ik nooit meer veels te hard,en sommige botten kunnen voor verstopping zorgen,met ribben moet je geluk hebben dat ze zacht zijn.en als ik ze geef het liefst alleen jonge geit/lams ribben.
#1357681
Geen geschikt botadvies, maar misschien een idee om eens naar een hol. da te gaan? Grote beer heeft ook een eetobsessie gehad, heel extreem, zij heeft inmiddels dmv homeopathie nu bijna geen obsessie meer, ze is nu gewoon dol op eten, maar op een manier die de meeste gezonde honden hebben.
#1357839
Ik zou een hond niet alleen laten met een kong. Vrienden van mij hadden ook een zwarte kong en dan nog een extra sterke versie daarvan. Hun duitse herder heeft inmiddels het eerste balletje eraf en gedeeltelijk opgegeten. Gelukkig is ze er niet ziek van geworden, maar de sterkste kong kunnen ze dus toch nog kapot krijgen.
#1357925
Ulrike schreef: Ik ben op zoek naar een manier zodat Daya wat langer met haar eten bezig kan zijn. Ze is echt helemaal geobsedeerd door eten, heeft altijd honger zelfs al op haar huidige hoeveelheid en nog steeds is ze iets te dik. In het ideale geval zou ze zelfs nog wel iets minder moeten krijgen  :-\.

Nou zou ik het erg fijn vinden als ze het spiervlees wat ze krijgt ergens vanaf zou kunnen knagen. Maar zijn alle recreatiebotten ongeschikt? Of een hertennek bijvoorbeeld? Volgens mij krijgt ze geitenribben ook niet gegeten, zou ik dat dan kunnen geven om het vlees vanaf te laten knagen?

Iemand misschien een idee? Ze krijgt wel al af en toe een stuk strot ipv een maaltijd, dat gaat erg goed. Maar ik ben dus op zoek naar iets waar wat meer spiervlees aan zit. Helaas is ze allergisch voor alle gevogelte.
Hertennek, lamsnek, geitenribben, geitenkop, kalfsnek/wervels: allemaal dingen die je prima kunt geven. Mogenlijk eet ze alleen het spiervlees eraf. Mogelijk ook (deels) het bot. En dat is beide prima.
Door Nyncke
#1357956
Lamskop en zalmkoppen

Tja en als ze echt niet te houden honger heeft, Cadiz rammelde tot 1 jaar ong. altijd van de honger.
Heb potten sperciebonen gehaald, en die door het eten gehaald. ff afspoelen en dan geven. Is maagvuller zonder waarde. Niet helemaal ideaal omdat het conserven is helaas.
#1357966
Mac was ook veel te dik en geobsedeerd door eten. Ik heb hem een maand de helft van zijn normale maaltijd gegeven en het vreemde is dat hij niet meer zo geobsedeerd is en toch 6 kilo afgevallen.
Sperciebonen uit blik zijn volgens mij prima. Verse sperciebonen moet je ook even 10 minuten koken om het blauwzuur (zit ik nu goed?) eruit te koken.
#1358027
Xada schreef: Mac was ook veel te dik en geobsedeerd door eten. Ik heb hem een maand de helft van zijn normale maaltijd gegeven en het vreemde is dat hij niet meer zo geobsedeerd is en toch 6 kilo afgevallen.
Sperciebonen uit blik zijn volgens mij prima. Verse sperciebonen moet je ook even 10 minuten koken om het blauwzuur (zit ik nu goed?) eruit te koken.
Zelf ik eet geen speciebonen uit blik; vééls te zout.
Als je al spercieboen wil voeren (ik zou een groentemix geven) lekker de verse nemen en even kort de kook eroverheen.
#1358138
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan!

Ze krijgt nu alleen vleesbot van konijn en haas. Toen we begonnen met barf ging het op het begin goed, daarna krabde ze helaas haar hele oren open en kauwde op haar poten. Dit was in de fase toen we alleen nog kippen- en eendennekken gaven. Toen we haar terug zetten op haar kvv van rundvlees kwam dit gelukkig vrij snel weer tot rust. Daarna hebben we 1 voor 1 kip, eend, kwartel en parelhoen geprobeerd maar telkens zat ze vrij vlot weer kreunend aan haar oren te krabben. Tussen elke diersoort hebben we haar oren eerst weer een paar weken goed tot rust laten komen. Ik denk dus echt dat ze op al deze dieren reageerd.

@Lizzy heel erg bedankt voor de tips van de botten, ik ga ze zeker proberen. Ik had net een poos geleden weer geitenribben terug gegeven omdat Daya ze niet gegeten kreeg, maar voor dit doel hadden ze misschien wel gekund. Het zouden jonge geiten zijn, maar misschien had ik net een verkeerde partij.

@Kira Wat een goede tip van die holistisch dierenarts! Ik ga het zeker serieus met mijn vriend bespreken, ik had er bij dit probleem nog nooit over nagedacht. Wat fijn dat het bij Grote beer zo geholpen heeft!

Ik heb inderdaad over een kong nagedacht. Ik zou daar wellicht ook haar barf wel in kunnen stoppen. Gevoelsmatig heb ik wel het idee dat knagen aan een geschikt bot meer voldoening geeft dan het eten uit een kong, maar of dat klopt weet ik natuurlijk niet..

Sperciebonen krijgt ze nu wel af en toe, maar ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat dit eigenlijk helemaal niet zo geschikt is als maaltijdvervanger. Misschien door het hoge gehalte aan zetmeel? Ik ga het nog eens opzoeken. Ze kreeg een beetje bij haar barf om haar net een voller gevoel te geven, maar ik vond de combinatie van zetmeel en bot toch wel eng.. Kan je dit wel gewoon langdurig doen? Ik zit een beetje in een dilemma, ik wil haar maag ook niet nog meer oprekken natuurlijk, maar een vol gevoel zou ik wel erg prettig voor haar vinden. Ik moet tot mijn schaamte zeggen dat ze maar zelden een groentemix kreeg, die krijgt ze er sinds kort wel standaard bij. Dat heeft ook al zeker wat geholpen om de honger te verminderen.

Het drastisch verminderen van haar maaltijd zie ik eigenlijk ook niet zo zitten, ze krijgt al maar 150 gram per maaltijd. En er mag nog wel wat vanaf hoor, maar ik ben gewoon al heel erg blij als ze wat voldaner is na het eten. Ik heb haar hoeveelheid pas wat verlaagd en nu blijft ze maar honger houden.. Ik weet dat ze ook hieraan moet wennen natuurlijk, maar mocht ik het wat makkelijker voor haar kunnen maken dan zou ik erg blij zijn.

Oh Nyncke, lamskoppen heb ik met mijn vriend overlegd, dat is voor hem echt een no-no. Daarbij maak ik me ook wel een beetje zorgen om de jonge buurmeisjes die hier de tuin inkijken  :P. Zalmkoppen ga ik zeker halen!
#1358162
Ook nog een idee misschien.
rauwe hele groentes (in stukjes dan, maar niet gepureerd) neemt een hond weinig van op aan voedingsstoffen, dit zet dus ook niet aan naar mij idee.
Miss kun je zo je maaltijd wat aanvullen voor je hond, zodat hij het gevoel heeft dat hij wel vol zit.
Als je hond tenminste groente lekker vindt om zo te eten.
#1358183
May Linn schreef: Ook nog een idee misschien.
rauwe hele groentes (in stukjes dan, maar niet gepureerd) neemt een hond weinig van op aan voedingsstoffen, dit zet dus ook niet aan naar mij idee.
Miss kun je zo je maaltijd wat aanvullen voor je hond, zodat hij het gevoel heeft dat hij wel vol zit.
Als je hond tenminste groente lekker vindt om zo te eten.
Ik ben nog nooit iets tegen gekomen wat mevrouw niet at dus dat komt vast goed  ;D ;D. Misschien raar, maar bij plantaardige spullen ben ik eigenlijk nog banger voor verstoppingen dan bij iets van dierlijke afkomst omdat ze plantaardige celwanden volgens mij niet afbreken. Mocht ze nou bijvoorbeeld een groot stuk winterwortel of zo in een keer doorslikken.. Ik weet niet of dit onterecht is? Ze heeft wel eens wat kleine worteltjes zo gehad en over het algemeen kauwt ze redelijk en dan is ze er inderdaad wel even mee bezig  :).
#1358186
Gaf ze hier ook wel een kleinere wortel, das dan geen probleem.
Daarom dacht ik dat je dan de groente wel fijn snijdt, maar niet pureerd. Voornamelijk om haar maag meer te vullen.
Maar of je dit ook in grotere hoeveelheden kan geven, durf ik niet te zeggen.
Is het zoeken of vragen waard denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door