Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door qyan
#135231
ok, bij qyan zijn allebei zijn voetzooltjes van zijn achterpoten kapot.
vreemd genoeg zit het bij beide poten op dezelfde plek alleen de plekken zijn verschillend in grote.
het zit ook niet op het gedeelte van de voetzooltjes waar die op loopt, maar aan de binnenkant.
1 plek is ter grote van m'n vingertop, is echt gewoon een stuk voetzool weg en er komt bloed en etter uit.
bij zijn andere poot is het een doorsnee van misschien 2 mm, heel klein en die is ookal aardig dicht.
vreemde is dat het bij beide poten op dezelfde plek zit.
het zat er ook opeens en heb geen flauw idee waar het vandaan komt.

ik ontsmet het goed, zorg dat ie er vanaf blijft, zet zijn poot in de biotex.
kan ik verder nog iets doen ertegen?
Gebruikersavatar
Door Binno
#135502
Zou het kunnen dat hij in de brandnetels gelopen heeft en daarna aan zijn poten gebeten heeft?
Gebeurt hier ook soms en dan kan het zijn dat er aan de zijkant echt stukjes af zijn en gaan bloeden. :-\
Wij gebruiken hier dan Néo-Cutigénol voor, dat is een ontsmettende en helende zalf. Ik weet niet of je daar aan kunt komen, maar het is wel prima spul. Hebben het ook al gebruikt bij een geinfecteerde bijtwond. ;) :-*
Door qyan
#135746
nee, hij heeft absoluut niet door de brandnetels gelopen, ook niet door distels of iets dergelijks.
of ik aan die zalf kan komen, geen idee, heb er ook nog nooit van gehoord ;D
kijk het nog wel ff aan hoe het er maandag uitziet en tot maandag blijven we maar ontsmetten en schoon houden.
Door Truus
#135750
Heb je berkenteerolie Wendy? Dat verzacht en maakt de wond schoon. Ik deed het s'nacht erop en de volgende dag zag het er prachtig uit.
Door qyan
#135764
hoi truus,
berkenteerolie heb ik idd al geprobeerd, maar nadat ik dat had gedaan ging het alleen maar meer etteren :-\
dus daar ben ik maar mee gestopt.
behandel het nu met zilverwater en probeer het zo schoon mogelijk te houden, maar het blijft een natte plek.
het lijkt op een blaar die is open geklapt, en er zit gewoon echt een vrij groot diep gat in zijn voetzool.
dus we zien het wel.
ga pas weer berkenteer smeren als er geen etter meer uitkomt en de wond niet meer nat is.
ik ben allang blij dat het aan de binnenkant zit en dat qyan er dus ook geen last van heeft met lopen.
Door qyan
#135807
Truus schreef: He bah wat rot nou Wendy, dan weet ik het ook niet, jammer :-\
Misschien weet de D.A. iets?
sterkte !
ja de DA wist wel iets, maar dan had ik vrijdag langs moeten komen met qyan en dat ging niet.
vrijdag ochtend zijn qyan zijn heupen gerontgend, dus qyan lag zwaar in een coma de hele dag.
maar de DA moest en zou het zelf zien en kon zo niets vertellen ::)
dus eventueel gaan we anders maandag ochtend ff ernaar laten kijken als het dan nog steeds open is.
Door qyan
#135812
diana schreef: wat raar
niet echt veel meer gelopen de laatste tijd?
het asfalt is nu snel te warm hoor .
hoi diaan,
tijdens de echte warme uren loop ik zowiezo nooit veel buiten met qyan en als het even kan alleen op het gras.
ook fietsen doe ik niet met dit weer, ook niet 's avonds.
verder lopen we het meest in de avonduren en gaan ook pas naar het bos met hem een uur voordat het donker wordt.
dus het lijkt me niet dat het daaraan kan liggen eigenlijk?!
en misschien ook wel, tja, weet het eigenlijk niet.
Door lekker kort
#135843
in de soda goed droog maken en dan acederm erop en een pootverbandje aanleggen wil ook nog wel eens helpen, blijft de wond ook schoon.
Door Audrina
#135883
Ik weet niet of je iets van een ruitersportzaak in de buurt hebt, anders zou je ook nog een potje paardenhoefteer kunnen halen. Dat is niet zo heel erg duur en gaat maanden mee. Het ontsmet en verhard / beschermt de voetzooltjes. Maar ja, misschien heeft dat ook wel weer dezelfde werking als die berkenteer en dat schiet dan weer niet op. :-\
Door Wil
#136225
Hoi,

Ik zou er niks op smeren. Je weet niet wat het is en misschien wordt het dan alleen maar erger. Alleen goed schoonhouden evt met Biotex. Toen Sally een ontstoken snijwond aan haar voetzool had zette ik haar poot na iedere wandeling minstens 5 minuten in de biotex. En als het maandag nog niet goed is idd even aan de da vragen wat die denkt dat het is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door