Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Donderwolkje
#1354888
Hallo Iedereen,

Sinds mijn katten Tijn en Phoenix op barf zitten gaat het echt super goed en Tijn is ook niet meer aan de diarree geweest.
Voor mij dus echt de oplossing en ik ben er helemaal gelukkig mee ;)
Nu heeft mijn moeder sinds 1,5 maand een kitten en deze is al die tijd al aan de diarree.
Ze wil nu op zich wel over op barf, maar wel met de voorwaarde het te kunnen combineren met brokjes.
Dit omdat ze een aantal keer per jaar naar Terschelling gaat waar ze een caravan heeft zonder vriezer.
De kat gaat dan mee, maar het is dus niet mogelijk om barf mee te nemen.

Mijn vraag is nu: is het goed mogelijk om barf en brokjes te combineren?
Wie doet dit ook en wat zijn de ervaringen?

Groetjes,
Erica
Door Mevroi Kruim
#1355330
Ik zou gewoon op Terschelling kvv inkopen voor de kat. Ook daar hebben ze gegarandeerd Smuldier of Rodi in de winkel, dat kun je makkelijk een paar dagen bewaren in de koelkast. En betaalbare kip verkopen ze daar ook trouwens  ;)
Zeker als de diarree veroorzaakt wordt door de brokken zou ik die nooit en te nimmer weer voeren.
Door Denise1
#1355393
Hier ook een kater die als kitten altijd diarree had en het is met vers helemaal over. Ik zelf ga absoluut geen brokjes meer geven want je hebt er meer rotzooi van dan gemak.
Door Sunny
#1356422
Dag Erica,

Mijn poezen zijn sinds een paar maand over van brok op KVV, en ze doen het geweldig. Ik wat minder :-) ik vergeet namelijk nog wel eens het op tijd uit de vriezer te halen en wanneer ik een paar dagen weg ben vind ik het geen fijn idee dat er de hele dag rauw vlees staat te verpieteren. In die gevallen krijgen ze van mij gewoon een zakje natvoer van zo goed mogelijke kwaliteit. Dus geen suiker of granen en zo hoog mogelijk percentage vlees. En dat het er eetbaar uitziet :-). Ze vinden het heerlijk en stappen daarna weer vrolijk en zonder enig probleem over op KVV. Ik weet dat er poezen zijn die niet zo makkelijk schakelen, maar dat moet je uitvinden per kat. Ik denk dan maar: ach ik eet ook wel eens een pizza en het is nog steeds beter dan brokjes.

Ik vind de tip van Mevroi Kruim ook wel een hele goede: gewoon kvv ter plekke kopen. En misschien als je moeder ziet hoe veel lol het kitten mogelijk heeft met vers eten wil ze zelf ook niets anders meer voeren.

Groetjes,
Sunny
Laatst gewijzigd door Sunny op za 05 sep 2009, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tommy_wood
#1356444
Schakelen tussen brokjes is hier niet zo'n succes. Ik ben een maand op vakantie geweest en in de tussentijd hebben vrienden hier in huis gezeten om voor de katten te zorgen. Om het simpel te houden hebben ze toen weer brok gekregen.
Nou, ik heb het geweten. Ik kon weer van voor af aan beginnen. Ze aten voor de vakantie bijna alle onherkenbare barf (geen prooidieren) en daarna kon ik weer beginnen met KVV door de brokjes heen roeren.
Inmiddels (een maand later) eet Helios weer alles wat hij voorheen ook at. (orgaan vindt ie t lekkerst). Maar Helena is nog niet zo enthousiast. Voor haar roer ik af en toe nog wat brokjes door haar eten anders eet ze echt niks.
Ik zou dus inderdaad gewoon KVV op Terschelling kopen.
Door Mevroi Kruim
#1356778
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit het nut ingezien van de hele dag eten laten staan voor een kat. Ik heb het zelf nooitg edaan, ook niet lang geleden toen ze nog koninklijk konijn aten. Ik wil nl weten wie wat eet van het stel, of er bv een niet eet of juist heel veel, dus ook toen stond ik er al bij de politie-agenten, en na een minuut of 10 ging het eventuele restant weer retour zak. Met vers doe ik dat dus ook, ze krijgen 2x daags een bakkie en ik hou in de gaten dat de twee hebberds niet alles van de kleine demente troel inpikken. Wat de meute niet blieft gaat de koelkast weer in voor de volgende keer.
Gebruikersavatar
Door kira
#1356962
Hele dag laten staan snap ik ook niet zo. In de tijd van minder koninklijk konijn was dat bakje brok hier ook al weg voordat ik het had neergezet. Sinds zolderkat barft is het ook bijna weg voordat 't bakje staat. Alleen een konijnenkop duurt wat langer.
Door Too
#1357002
Vroeger mocht de ouwe eten wanneer ze wilde, ze was alleen en brok gaat niet overstuur van een paar uur buitenlucht.
Nu heb ik er 2 die niet rustig eten als ze mekaar zien bovendien wil ik de hoeveelheden kunnen controleren, dat betekent afgepaste porties en gescheiden eten...dat duurt nooit veel langer dan 5 minuten
Wie niet eet vindt t óf echt niet lekker of is ziek... t maakt t ook heel simpel en overzichtelijk
De meidjes waren gewend aan de hele dag veel te veel ter beschikking [in t asiel] maar wisten binnen 3 dagen dat ze een beperkte tijd hadden .. [en dat was in allereerste instantie met brok :-\]
Door Sunny
#1357184
Even om verwarring te voorkomen: bij mij staat niet de hele dag eten klaar voor de poezen. Ze krijgen een paar keer per dag 10 minuten hun bakje voorgeschoteld. Als ik echter een paar dagen weg ben heb ik een oppas die langs komt om eten te geven, een keer per dag. Als Minous snel eet komt het er na een kwartier weer uit. Rauw vlees in kots op tapijt, nee dank je  ;). Daarbij eten ze graag minimaal twee keer per dag. Mijn oppas is geweldig maar heeft een druk bestaan en die wil ik niet vragen om twee keer te komen. Vandaar de keuze om dan maar even wat anders te geven voor een paar dagen, iets wat ik kan laten staan zodat de kans op kotsen minimaal is en ze nog ene beetje hun eigen eettempo kunnen aanhouden. Maar ik geloof niet dat dit de vraag van Erica was  :).
Groetjes, Sunny
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door