Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door studentje1977V
#1357
hoi allemaal
ik heb sinds gisteren deze site gekregen van iemand van de belgen emaillijst waar ik lid van ben (hey twanneke essie hier :P ;) ) en ik heb dus een probleem met onze oudste hond. :-/

hij is afgelopen april 3 jaar geworden en heeft al vanaf pup aan last van zn darmen en maag. die problemen komen in de vorm van constant gal spugen :'( en ik heb echt al heel veel voermerken (brokken) geprobeert en sinds kort geef ik smorgens duck voor en smiddags nog de helft brokken omdat enkel duck geven best kostbaar is. maar nu kan ik enkele dagen geen duck geven omdat ik moet wachten op de levering ervan en nu is zodiac als een gek weer gaan spugen en heel veel ontlasting per dag wel 4 a 5 keer en dun en geel dus hij gaat weer bergafwaards maar nu vroeg ik mij dus af wat is er verder voor mogelijkheid buiten duck om wat ik hem als afwisseling kan geven want zodiac is een rampzalige eter en het duck lust hij wel :) terwijl hij over 300 gram brokken soms 4 dagen doet en 300 gr duck is in 1 minuut op.

dus wie kan mij adviseren wat ik hem kan geven en wat niet te duur is aangezien ik van een uitkering leef en ik heb heus veel voor mn hond over ik geef hem nog liever eten dan mijzelf maar er zijn grenzen. en ik ken rodi en pens en ik heb wel eens gekookt lamshart gegeven aan de honden maar toen ik hem enkel lamshart gaf vermagerde hij heel erg en hij is al te mager dus wat kan/moet ik eraan toevoegen om een volledige maaltijd te creeren voor hem?

en dan als laatste de jongste van 6 maanden ben ik nu ook met duck begonnen af en toe naast de brokken (fokker) die ze krijgt maar hoe oud mag je ze echt op rauw eten zetten is daar een grens voor ?
groetjes
esmeralda
Door Angelique
#1358
en dan als laatste  de jongste van 6 maanden ben ik nu ook met duck begonnen af en toe naast de brokken (fokker) die ze krijgt maar hoe oud mag je ze echt op rauw eten zetten is daar een grens voor ?
groetjes
esmeralda
Nou, onder de drie weken zou ik het ze nog niet geven.
Door Lizzy
#1359
hoi allemaal
ik heb sinds gisteren deze site gekregen van iemand van de belgen emaillijst waar ik lid van ben (hey twanneke essie hier  :P  ;) ) en ik heb dus een probleem met onze oudste hond. :-/

hij is afgelopen april 3 jaar geworden en heeft al vanaf pup aan last van zn darmen en maag. die problemen komen in de vorm van constant gal spugen  :'( en ik heb echt al heel veel voermerken (brokken) geprobeert en sinds kort geef ik smorgens duck voor en smiddags nog de helft brokken omdat enkel duck geven best kostbaar is. maar nu kan ik enkele dagen geen duck geven omdat ik moet wachten op de levering ervan en nu is zodiac als een gek weer gaan spugen en heel veel ontlasting per dag wel 4 a 5 keer en dun en geel dus hij gaat weer bergafwaards maar nu vroeg ik mij dus af wat is er verder voor mogelijkheid buiten duck om wat ik hem als afwisseling kan geven want zodiac is een rampzalige eter en het duck lust hij wel :) terwijl hij over 300 gram brokken soms 4 dagen doet en 300 gr duck is in 1 minuut op.

dus wie kan mij adviseren wat ik hem kan geven en wat niet te duur is aangezien ik van een uitkering leef en ik heb heus veel voor mn hond over ik geef hem nog liever eten dan mijzelf maar er zijn grenzen. en ik ken rodi en pens en ik heb wel eens gekookt lamshart gegeven aan de honden maar toen ik hem enkel lamshart gaf vermagerde hij heel erg en hij is al te mager dus wat kan/moet ik eraan toevoegen om een volledige maaltijd te creeren voor hem?

en dan als laatste  de jongste van 6 maanden ben ik nu ook met duck begonnen af en toe naast de brokken (fokker) die ze krijgt maar hoe oud mag je ze echt op rauw eten zetten is daar een grens voor ?
groetjes
esmeralda
Galspugen duidt meestal op een lege maag waardoor de hond misselijk wordt. Aagenzien brokken en vlees anders verteren, zou het inderdaad goed kunnen dat jouw hond weer gal gaat spugen op brokken. Ik weet niet welke brokken je voert, maar op de ene brok is dit probleem al erger dan op de ander. Je zou dus kunnen proberen om ook andere brokken te gaan geven.

Om te voorkomen dat jouw hond blijft spugen, zou ik hem drie keer per dag te eten geven. Wat je zou kunnen doen (tot de Duck weer arriveert) is 1 keer per dag brokken voeren en  2 keer per dag een beetje zelf iets samenstellen. Het is nu namelijk te kort dag om je "even" uit te leggen hoe je zelf moet gaan samenstellen waarbij jouw hond niks te kort komt. De laatste maaltijd zou ik wat later op de avond geven zodat hij geen lege maag heeft 's morgens.

Eventueel kun je ook 2 maal per dag brokken geven en 1 maal per dag zelf iets samenstellen. OK, het is inderdaad een nadeel dat jouw hond zijn brokken niet lust, maar, misschien reden te meer om ook naar andere brokken te kijken....

Nou goed, mocht het niet te doen zijn om andere brokken te geven, dan kun je deze maaltijden natuurlijk best een tijdje geven zonder dat jouw hond gelijk dingen te kort komt. Ik zou er (als ik jou was) wel naar streven om dit zo snel mogelijk weer te gaan combineren met Duck zodat jouw hond tenminste 1 keer per dag iets compleets krijgt. Je kunt ook helemaal zelf gaan samenstellen, maar dan moet je je meer in de materie gaan verdiepen. Daar kunnen we jou natuurlijk bij helpen, maar volgens mij heb je nu tamelijk veel haast en daar hebben we meer tijd voor nodig.

Trouwens, kun je Duck niet in een dierenwinkel in de buurt kopen? Al is het maar voor een paar dagen? Dan zou je 1 keer brokken, 1 keer Duck en 1 keer een zelfgemaakt frutje kunnen geven.

Je zou kunnen proberen om aan kippennekken te komen. Deze zijn bijna overal erg goedkoop en ongevaarlijk om te geven. Ik zou ze de eerste dagen wel plat slaan (aan vlerkjes/vleugeltjes zou ik nog niet beginnen!). Als je bijv. 200 a 300 gram kippennekken geeft met bijv. gepureerde groetemix (op barfplaats staan nog wel recepten voor groentemix) of wat gestoomde groente die je zelf over hebt van jouw eigen maaltijd, dan heb je een redelijke maaltijd in combinatie met brokken. Gooi hier nog een beetje visolie over heen.

Je zou ook nog 1 dag vuile pens kunnen geven met bijv. een schepje (eetlepel of 2 rijst) (die je over hebt bijv. van je eigen maaltijd) met een rauw eitje. Weer een lekkere maaltijd in combinatie met brokken.

Je zou ook nog 1 dag rauw runder of lamshart (Runderhart is meestal goedkoper) kunnen geven met een groentemix of gestoomde groente en een schepje rijst (niet meer dan een schepje) en een half theelepeltje gemalen eierschaalpoeder (eierschalen wassen, drogen en malen in vijzel of koffieboon-maal-machientje.

Je kunt dan nog 1 dag een gram of 300 rauwe/hele sardientjes geven met gepureerde of gestoomde groente en een schepje yoghurt. In plaats van rauwe sardientjes kun je ook blikjes nemen, hoewel ik de voorkeur geef aan rauwe/hele sardientjes. Rauwe sardientjes zijn ook goedkoper.

Je kunt groente ook mengen met vleessnijdsels. Deze kun je vaak goedkoop bij de slager krijgen. Geen varkensvlees nemen! Maar, rund of lamssnijdsels is goed. Ook hier kun je een half theelepeltje gemalen eierschaal bij doen of combineer het met kippennekken. Dan kun je bijv. 200 gram kippennekken nemen en 100 gram vleessnijdsels.

Als je helemaal geen brokken gaat voeren de komende dagen, dan zou je ook nog 1 keer per week een granenpapje kunnen geven. Neem bijv. 4 of 5 gemengde granenvlokken en week deze 8 tot 12 uur. Gooi daar wat yoghurt bij en een geprakte banaan en ander fruit. Dit is vooral geschikt als ontbijt. Als je wel brokken blijft voeren, dan zou ik deze granenpap niet geven. In brokken zit al zoveel graan.

Wanneer verwacht je dat de Duck arriveert? Heb je zo voldoende maaltijden? Dit bovenstaande moet je wel afwisselen! Alleen hart of pens of vis is niet goed.

Om de brokken smakelijker te maken zou je eventueel wat yoghurt (als hij dat lekker vindt) of een eetlepeltje sardientjes uit blik toe kunnen voegen. Een eetlepel pens door de brokken kan ook niet direct kwaad.  

En, als laatste tip zou ik mee willen geven dat het misschien een goed idee is om een homeopathisch dierenarts te bezoeken. Dr vanden Eynde (adres staat wel ergens op barfplaats - ik zoek dat voor je op) is een zeer goede homeopathisch dierenarts en hij zit in Belgie. Want, er is vast een goed homeopathisch middel waarbij je deze problemen snel onder controle krijgt!

Daarnaast zou Dr Vanden Eynde ook nog dieettips kunnen geven.

Groetjes en sterkte, Lizzy
p.s., bovenstaande is dus ook niet geschikt voor pups om steeds te voeren.

nog een keer p.s., een pup kan onmiddellijk op versvlees, vanaf het moment dat hij zelfstandig kan eten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 aug 2003, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door studentje1977V
#1360
hoi lizzy
bedankt voor je reactie en al de info ik kan er even een paar dagen mee overbruggen.
ik krijg dinsdag weer duck voer voor zodiac en met smorgens 3 plakken duck en smiddags en savonds zn brokken van fokker ging het de laatste tijd erg goed maar nu hij even een paar dagen zonder duck moet is hij weer met spugen begonnen maar hij vind het vers vlees zoals pens en duck gewoon veel lekkerder dan brokken dus ik wil gewoon gaan afwisselen met duck en wat ander vlees zoals lamshart met dan die groente en gestamte eierschalen. zodiac is erg gek op magere kwark en een rauw ei krijgt hij al sinds pup af aan af en toe omdat ik had gehoord dat dit goed is voor een hond maar ik heb denk ik al 10 voersoorten aan brokken geprobeert en bij het een was hij zieker dan het ander dus toen heeft de dierenarts me wel verteld (na onderzoek) dat zodiac allegisch is voor chemische toevoegingen dus daar let ik heel erg op dat hij die niet krijgt. en ik haal dus regelmatig lamshart bij een marokaanse winkel van een vriendin dat is niet duur en hij vind het lekker maar ik kookte het altijd want ik dacht dat dit moet maar zover ik begrijp kan ik dit ook rauw geven is dit juist ?
maar ik ga toch eens die tips doen wie weet helpt het hem.
groetjes en bedankt voor alle info
esmeralda
Door Janet
#1361
Hoi Esmeralda,
hart kun je idd het beste rauw geven. Door het te koken, haal je alle voedingsstoffen er uit. En in plaats van hart en groentemix met gestampte eierschalen, kun je ook (voorzichtig) beginnen met rauwe zachte botten mét vlees (karkassen van kip, vleugeltjes of lams-/kalfsribben), of een kaal recreatiebot na een vleesmaaltijd (lees wel het bottendocument goed door). Of een vleesmaaltijd vervangen door een lekker visje.
Door Twanneke
#1362
Hoi Essie! ;D

Leuk je hier te zien! Ik wist dat helemaal niet van Zodiac... zeker de laatste tijd niet zo op de mailtjes gelet :-[

Ik denk dat je al een eind op weg bent met het verhaal van Lizzy.

Je schreef dat Zodiac geen chemische toevoegingen in zijn voer mocht, dan zou ik eerst gaan beginnen met andere brokken, want in Fokker stikt het daar van. Probeer eens of je ergens Nutro lam& rijst voor hem kan krijgen. Dat is veel vriendelijker, ook voor zijn maag.

Wat ik nog wel over het spugen kan zeggen. Ik heb gemerkt dat het een Belgen (mischien niet alleen) kwaaltje is om een periode over te geven op de dag van overschakelen (brok-vlees). Je moet Zodiac wel goed in de gaten houden, omdat maag problemen een bekend verschijnsel is bij Tervuernaren... succes!
Door Angelique
#1363
Als het niet te duur mag zijn, dan zal Nutro wel niet echt een oplossing zijn. Volledig zelf klaar maken en dan de tijd die je hebt (ik neem aan dat je niet werkt)investeren in het zo creatief en goedkoop mogelijk inkopen van je grondstoffen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1364

Dan zou je 1 keer brokken, 1 keer Duck en 1 keer een zelfgemaakt frutje kunnen geven.

Oei Lizzy, nu denkt die hond als rasechte Belg dat je patat gaat bakken voor 'm. ;)
Door Lizzy
#1365

Oei Lizzy, nu denkt die hond als rasechte Belg dat je patat gaat bakken voor 'm. ;)
Want? Is frutje Belgisch voor frietje? Neeeeee! Dat bedoel ik niet hoor! Patatten eten we zelf! ;D
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door