Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aiko 09
#1356628
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is martine, ik woon samen met vriend, poes Iggy en over een maandje onze akita reu Aiko. Ik ben na het rondstruinen op barfplaats en andere hondenforums helemaal enthousiast geworden over het rauw voeren! Maar ik heb zoals vele beginners een hoop vragen!

Aiko komt bij ons op een leeftijd van 8 weken. Bij de fokker is aiko afgespeend op farmfood fresh en daarna gewend aan eukanuba brok. Nu wil ik hem weer terug gaan zetten op FFF en wat Barfdagen gaan inlassen. Ik heb het forum al redelijk doorgespit maar ben er nog niet helemaal uit ???

Moet ik Aiko eerst helemaal tergzetten op FFF en dan langzaamaan Barf-producten gaan toevoegen? Kan ik hem al gelijk overzetten op Barf (na de eerste paar dagen)? Ik vind het allemaal nog best lastig...
Ik wil hem uiteindelijk op min. 3 dagen op barf-producten hebben, en vanwege ruimtegebrek (in de vriezer :)) op de overige dagen FFF.

Ik heb nog 4 weken om me (beter) te gaan inlezen, ik kan niet wachten tot ons kleine pupseltje bij ons thuis is!
Ik weet niet precies hoe zwaar hij weegt als ik hem ga ophalen, dus kan de calculator nog niet gebruiken.. Hoop dat ik het antwoord op de eerste vraagjes bij jullie kan krijgen! Alvast heel erg bedankt!
Door sandrra
#1356635
Welkom.
Je kan m meteen wat beginners barfdingen aanbieden, zoals bijv kippennekken. Wel ff pletten met een hamer.
Je kan ook de fokker vragen of ze m op FFF wilt laten ipv br*kken te geven.
Suc6 met doorlezen.
Door Aiko 09
#1356661
Hey, dank je wel voor je snelle antwoord! Bij die kippennekken, kan ik dat als tussendoortje een keer geven om hem straks te laten wennen? Ik bedoel naast de FFF. En als een pup overgezet wordt, hoe gaat dat dan in zn werk, een pup eet natuurlijk meerdere keren per dag. Kan ik dan bijv zijn portie FFF verdelen over het aantal keer dat hij eet per dag en dan daarnaast zo'n kippennek aanbieden? Of een portie weglaten en dan dus die kippennek? Vind het allemaal nog best lastig :D

Aiko wordt mijn eerste pup (natuurlijk samen met vriendlief, maar die heeft ook geen verstand van barfen) ik wil natuurlijk dat hij opgroeid als een gezonde volwassen hond! Ik ben een beetje angstig dat ik het verkeerd doe, dat hij niet genoeg voedingstoffen binnenkrijgt.. Heb wel een boek besteld dat hier op de website werd aanbevolen (Voer voor Carnivoren) Hoop dat ik het dinsdag binnenkrijg!

groetjes
Door evenstar
#1356762
Ik heb een pup van 9 weken in huis die opgegroeid is met eukanuba brok .Toen ze vorige week hier kwam is ze van de ene voeding op de andere voeding gelijk op vers gegaan zonder problemen. Haar ontlasting is er alleen maar beter op geworden  :)
#1356768
Kátur destijds idem dito, ik kon het echt niet over 'n hart verkrijgen om dat kleine pluisje van die vieze brokjes voor te schotelen  :D hij was het er helemaal mee eens, een kippennek was het betere werk  :biggrin2:
Door Aiko 09
#1356807
Hey top zoveel reacties! Ben vergeten te vermelden dat Aiko bij de fokker de brok aangeboden krijgt in puppymelk van FF. Is er misschien iemand in de omgeving van Gouda die me zou kunnen helpen met het opstellen van een menu en er misschien wat meer over zou kunnen vertelen (een op een). Ik blijf toch een beetje onzeker over het (zomaar) zelf als leek aan de slag gaan, hoeveel ik ook lees.

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties  :) Ik wil het heel graag goed voor elkaar hebben als Aiko straks bij ons is! Duurt nog 4 weekjes. Ga sowieso verder met mezelf inlezen en ik kan alle hulp gebruiken!

groetjes
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1356849
Leuk dat er een pupje op komst is!
En super dat je vers wil gaan voeren!

Zou eerst over gaan kvv, liefst een met een natuurlijke calciumbron. Das belangrijk voor honden honden in de groei. ipv van kvv met onnatuurlijke calciumbron.
Ondertussen kun je dan langzaamaan gaan barfen, zodat jij en je hondje daaraan kunnen wennen.
Denk dat iedereen in begin wat onzeker is, en met een pup kan ik me dat helemaal voorstellen. Je wil toch beste voor je beestje.
Maar iedereen kan het, is gewoon kwestie van goed menu in elkaar draaien en beginnen maar.
Als je je menu hier neerzet, kunnen we je helpen met de percentages en wat wel, wat niet te geven bijvoorbeeld.

Kijk anders ook eens bij de activiteitenhoek, miss wordt er binnenkort in de buurt wel een wandeling georganiseerd. Dan heb je heel veel mensen bij elkaar om face to face te vragen.
Door Wendow
#1357097
Hoi! Ik ben ook nog geen held als het op rauwvoer aankomt (ben nog maar een aantal weken aan het lezen, maar heb wel vakantie, dus heel erg veel tijd ;)) en ik raad je aan het topic 'voor beginners' hier bij Vragen en Problemen BARF te lezen... Er zijn ongelofelijk veel linken met heel erg veel informatie over BARF... Ik heb echter ook gemerkt dat het heel moeilijk is concrete informatie te vinden over wat een pup wel en niet kan en hoeveel percentage van het lichaamsgewicht ze nodig hebben enzo... Ik hoop dat ik de nodige informatie vind voor ik binnen een aantal jaar mijn eigen pup aanschaf (want die komt er sowieso! :biggrin2:) (Iemand die zich geroepen voelt een uitgebreid Puppybarftopic in te bib te maken? ;))

Ik las dat je je afvroeg wat je moest doen met die kippenekken (als vervanging of als extra)... Hierbij raad ik aan rauwvoer en brokken niet in 1 maaltijd te geven aangezien deze een compleet verschillende vertering eisen, van tijd tot enzymen toe... Dus best een kippennekje als vervanging geven van een brokkenmaaltijd en niet samen dus :) Bovendien is een kippennekje al heel wat voor zo'n kleine pup die meermaals per dag eet en erbij geven is denk ik wat veel :)

Veel succes met je lieve pup!
Door Aiko 09
#1357194
Hoi allemaal, wat ontzettend fijn dat jullie zo behulpzaam zijn!

@ May Linn: Een kvv met natuurlijk calcium, kan ik dan FFF geven? En een goed idee van die wandeling! Ga ik zeker doen.

@Wendow: Topic voor beginners uitgepluist ;) Zodra de pup gewend is (ik geef de eerste paar dagen het voer van de fokker om extra stress te voorkomen) stap ik over op FFF. Zijn portie wordt opgedeeld in waarschijnlijk 4 of 5 delen. Ik kan dus een van die delen vervangen door een kippennek of ander beginnersproduct?

Heel erg bedankt allemaal, ik wil natuurlijk het beste voor ons kleine mannetje! (en ook als hij straks een groot ventje is :P)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door