Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sandra K
#1356608
Is nier net zo'n noodzakelijk orgaan als lever. Of kan een menu ook zonder nier. En hoeveel nier mag je per week per 10 kilo hond geven?
Door *loes*
#1356704
Het beste voer je altijd een combinatie van meerdere soorten zoals bijvoorbeeld: pens, hart, nier, lever. Alle orgaanvleessoorten zijn belangrijk om te voeren, qua voedingstoffen. Hart en nier bevat bijv. weer een mooie hoeveelheid natrium, lever bevat weer veel vitamine A en D, allemaal vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de hond. Pens bevat minder voedingsstoffen dan spiervlees (minder eiwit, minder vitamines, minder mineralen) maar wel weer goede bacterieen. Dus ook pens is een gezond en goedkoop orgaanvlees om te voeren.

Dit is een stukje van Lizzy uit de bibliotheek

Ik geef zelf zo tussen de 15 en 20% orgaan, de helft hiervan is vuile pens de andere helft verdeel ik onder hart,lever, nier en soms wat maagjes of long.
Laatst gewijzigd door *loes* op za 05 sep 2009, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1356771
Hoe meer soorten orgaan hoe beter. Nier bevat behoorlijk wat voedingsstoffen dus ik zou het zeker voeren.
Voor de verhouding tussen de diverse organen kun je het beste naar een prooidier kijken. Een pens is groot, lever ong. 1/2 tot 1/4 zo groot, hart weer 1/3 van de lever, nier meestal wat kleiner dan hart.
Ook een goeie om te voeren zijn hersens, zitten heel veel voedingsstoffen in. En ballen kan ook geen kwaad  :D
Door m008
#1356781
ik geef 15% orgaan wat bestaat uit
- 7,5 % pens
- 3,0 % lever
- 4,5 % hart en nier
Door Sandra K
#1357203
Ok. Ik ben denk ik wat ruim met mijn hart. Ze hebben hier 1 pensdag, lekker makkelijk. De rest van het orgaan is 3/4 hart en 1/4 lever. Soms heb ik ook lamstongen, die krijgen ze dan ipv hart. Zal eens even achter nier aan gaan.
Zitten hersens in konijnenkopjes? Als ze wat verder zijn met bot kauwen kan ik dat nog wel eens proberen.
Ballen komen er hier niet in. Getver, ik vond de tongen al een hele overwinning :).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1357217
Yep in konijnenkopjes zitten hersenen en tongetje nog in.
Konijnenkopjes zijn vrij zacht is mijn ervaring, die kauwen ze net zo makkelijk als konijnenrug bijvoorbeeld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door