Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1354713
dag mensen,
de hondenafdelingen zijn mij hier erg bekend en daar wordt veeeel gelezen :) en een beetje geschreven.
maar ik heb ook katten, 2, Koos een gecastreerde huistuin en keuken kater van zo`n 5-6 jaar, met blaasgruis :(, en Mari, een kleine rode poes van ongeveer dezelfde leeftijd. gezond en wel ;) gelukkig!

na ettelijke pogingen is het gelukt deze monstertjes op carnibest over te zetten (hehehehehee.... ::)) en dat eten ze denk ik al zo`n half jaar tot 3 kwart jaar. Mari lust daarnaast ook erg graag kuikentjes. ze wordt WILD!! heerlijk zoals ze dat beestje uit je handen mept :D. Koos daarentegen vindt het `belachelijk` en doet er helemaal niets mee.. gelukkig inmiddels dus wel met de kvv.

geen probleem dus eigenlijk. maaaaaaaar.. omdat ik ernstig weinig inkomen heb en moet gaan bezuinigen en schrappen, ben ik eigenlijk op zoek naar een ander, goedkoper kvv-merk. brokken/blikvoer komen er niet meer in!

ik zal me komende tijd eens wat meer verdiepen in de kattenhoek, maar vooralsnog zouik het fijn vinden een beetje op weg geholpen te worden :)

tis bijna schaamtevol, voor de honden `weet ik het alemaal wel`, maar de poesjes.. :-[

ik gaf ze eerder nog weleens stukjes vlees die van de honden over zijn en af en toe rundergehakt, maar ik wil graag een volledig voer als basis.

groeten, Marlou, Koos en Mari :)
#1354764
Fijn dat ze het eten :) Leuk he dat instinct om met prooien aan de haal te gaan ik heb Lillie vandaag al onder ons bed vandaan geplukt met een sardien :D de deur openmaken doet Muis wel voor haar  ;D ;D

Dat kostenplaatje loop ik ook lekker tegenaan. Het is echt duur hoor die kvv.

Misschien een idee om met smuldier kip, organen en spiervlees zelf samen te stellen?? Ik reken zelf met 45 tot 50 % botvlees (dat is dus de smuldier kip), 15% orgaan (tussen de 3 en de 5% lever voor de rest twee andere organen) en de rest spiervlees.

En te investeren in een vleesmolen of volledig BARF te geven?

Die vleesmolen van 70 euro heb ik er in 3 a 4 maanden uit vergeleken met Carnibest. En dan heb ik de besparing door smuldier te geven niet eens meegetelt.
#1355263
Welkom in de kattenhoek  ;)

Zelf samenstellen kan een prima oplossing voor je zijn, zeker als een van de katten zo dol op kuikentjes is.
Ik zou dan bij de Barfafdeling van katten eens kijken wat daar aan menu's geadviseerd wordt en daar wat van proberen.
Overigens heb ik vroeger ook BIBI voor de kat gevoerd en dat vonden ze erg lekker, maar een van de katten verdroeg geen rundvlees, dus vandaar toch maar weer Carnibest gegeven.

Bovenstaand idee van Denise1 vind ik ook geen gek idee trouwens!
#1355334
Met Astrid eens, barfen. Zeker als je voor honden en katten gezamenlijk inkoopt kun je aardig goedkoop uitzijn. Moet je natuurlijk geen patrijzen en kwartels willen voeren  :D maar het is te doen om rond de 1 euro per kilo in te kopen als je het goed aanpakt en groot kunt inkopen.
#1355621
Marlou-Kamiel schreef:
geen probleem dus eigenlijk. maaaaaaaar.. omdat ik ernstig weinig inkomen heb en moet gaan bezuinigen en schrappen, ben ik eigenlijk op zoek naar een ander, goedkoper kvv-merk. brokken/blikvoer komen er niet meer in!
zelf samenstellen, en dan met of zonder molen/hakmes....naargelang ze dat willen eten?
tis bijna schaamtevol, voor de honden `weet ik het alemaal wel`, maar de poesjes.. :-[
da's niet veel anders, behalve: niet laten vasten!
ik gaf ze eerder nog weleens stukjes vlees die van de honden over zijn en af en toe rundergehakt, maar ik wil graag een volledig voer als basis.
dat kun je dus makkelijk zelf fabriceren!

succes hoor!
#1355694
dankdank voor jullie reacties :)

volgens mij moet ik de stap maar wagen dan ;)
en me dus eerst eens goed inlezen in de barfhoek vd katten..

groot inslaan is geen probleem, de dierenvriezer is enorm :D

als ik het goed begrijp is bibi dus geschikt voor katten? is dat een speciale variant of gewoon de `hondenbibi`?

het probleem is hier ook een beetje dat er een vriendelijk buurvrouw van ergens uit de straat, mijn katten dagelijks brokjes geeft :-X. heb haar al meerdere malen vriendelijk verzocht dit NIET te doen. maar het gaat er niet in. en ja, tis een lief mens, die met haar 2 hondjes hier rondwandelt en in 3 straten alle katten `op haar hand` heeft. de katten zijn allemaal dol op haar en dr honden en ook de mijne staan in de ochtend te wachten op haar bezoekje met de plastic zak met `lekkers`.. ::)
kreeg laatst in de gaten dat ze inmiddels ook in de avond zo`n ronde maakt dus eigenlijk is mijn voeren een soort snoepen geworden.
ze is nu tijdelijk int ziekenhuis opgenomen en ik merk dat de katten nu weer veel gemakkelijk allerei anders eten. gisteren een stuk rund geknipt voor ze naast hun cb. dat ging erin als MMMMmmm!! ook bij Koos, die overal zn neus voor op haalt.
eigenlijk is dit dus nu het moment dat ik moet beginnen met de barf, kunnen ze niet door de brok verpest worden :) zodat ze niet hoeven eten vd honger.
tijdelijk binnen houden is geen optie want dan eet mijn beauceron dame de poezen op........................

morgen maar eens muisjes kopen, kijken of mevrouw Mari dat ook uit mijn handen rukt, haha..

groet, Marlou.
#1357101
Bibi heeft inderdaad een kattenversie.

Wij hadden vroeger ook een buurvrouw die de katten van anderen voerde en onze rode kater was op een gegeven moment weg, nooit meer gezien. Geen idee of zij hem heeft ingepikt, ze was wel dol op hem  :-\
Nu komen onze katten niet meer vrij buiten, alleen in onze afgezette tuin, zo kan niemand anders ze voeren, ik vind dat toch prettiger  ;)

Dus, waar een wil is...
#1359119
Borke schreef: Bibi heeft inderdaad een kattenversie.

Wij hadden vroeger ook een buurvrouw die de katten van anderen voerde en onze rode kater was op een gegeven moment weg, nooit meer gezien. Geen idee of zij hem heeft ingepikt, ze was wel dol op hem :-\
Nu komen onze katten niet meer vrij buiten, alleen in onze afgezette tuin, zo kan niemand anders ze voeren, ik vind dat toch prettiger ;)

Dus, waar een wil is...
Hé goed idee, zal eens kijken of ik de tuin van mijn br*kvoerende buurvrouw kan afzetten :D ;D
#1361390
helaas: de tuin is voor de honden bij mij, de straat voor de katten. en ja... mijn beaucerondame eet de poezen op.. er zijn honden die niet van katten houden, is dat nieuw? ???

inmiddels eten de poezebeesten wel al verschillende varianten smuldier en andersoortig vleesch dat van de honden over is.. we gaan vooruit dusch.. :biggrin2:

binnenkort muizen proberen
#1371170
..eh.. over mijn katten hoeft niemand zich zorgen te maken ::) waar en hoe ze leven.. DANK U 8)
volgens mij ging het daar niet over ;), en ook niet over het feit dat ik een hond heb die er niet van houdt als ze binnenkomen.
ik geloof dat het over versvoer ging. toch?

maar om jullie nog even oh en ah te laten roepen als dat zo fijn is.. ja, de katten leven op straat en via een kattenluik in de gang. erg he :o

een update over het voer (dat was in den beginne toch waarvoor ik dit topic startte..) ze eten gelukkig steeds meer vlees afkomstig van de honden. geen pens, of iets waar pens in zit. dit vul ik aan met carnibest.
heb paar weken geen pc gehad, nu een fijne nieuwe, dus..... ik ga eens even bijlezen over het kattenvoer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door