Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nynke
#1354575
Hallo allemaal,

een kennisje van mij heeft een kat die"dement" lijkt te worden. Ze mauwt om de haverklap en piest/poept regelmatig naast de bak. Cholodin werkt daar toch goed voor ?
Laatst gewijzigd door Nynke op do 03 sep 2009, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1354793
ik zou toch eerst even met poes naar de DA gaan en even binnenste buiten keren. bloedonderzoek voor lever- en nierfunctie en piesje en poepje inleveren voor gruis en parasieten.
op het moment dat een kat van dementie naast de bak gaan poepen en piesen, is het wel erg ver en zou poes sowieso behoorlijk van het padje moeten zijn.
Door Nynke
#1354882
ik denk dat regelmatig poepen/piesen naast de bak wat overdreven gesteld is van me, Koekje  :-[  :-[

maar het schijnt weleens voor te komen, 1 keer per maand of zo  :-X :-\

Het beestje is 17 geloof ik  :-\
Door Borke
#1354898
Ja katten kunnen dement worden en hele nachten lopen mauwen en krijsen, er kan ook gewoon iets aan de hand zijn met haar.
Dus ik zou eerst naar de DA gaan, bloedonderzoek laten doen.
Misschien zijn de nieren wel heel slecht en lijdt het beestje pijn, wat met een nierdieet en Fortekor prima op te lossen is.
Nierklachten komen heel veel voor bij oudere katten, zeker als ze levenslang brokken hebben gegeten!
Door Borke
#1355106
Loeka schreef: Mijn ouwetje van 15 blerde ook zo veel 's nachts. Beestje is verre van dement. Ze blijkt een schildklierprobleem te hebben.
Dat bedoel ik nou, soms mankeren ze gewoon iets en als daar dan iets aan te doen is dan is het zonde om simpelweg te denken die kat wordt dement.
Sommige katten worden 21 en zijn dan nog niet dement  ;)
Door Mevroi Kruim
#1355339
Schildklier kan zeker, dement kan ook, en doof wil ook nog wel eens als neveneffect geloei a la misthoorn hebben  :-X
Lever kan trouwens ook problemen geven en van een blaasontsteking gaan ze ook vaak naast de pot piesen.
Dus ik zou eerst naar de DA.
En van Cholodin heb ik hier nog niks nuttigs gemerkt. Maar voor andere katten kan het vast goed werken.
Door Too
#1356112
:-\ Was t alweer vergeten maar idd t ouwetje begon te loeien in t nix toen de doofheid een beetje doorzette [ze eindigde als kwartel  ::)]
Door hamada
#1357610
Dr. Mandigers van de Wagenrenk heeft een uitgebreid artikel geschreven over dementie bij huisdieren. Inclusief tips voor de omgang met het demente dier en farmacologische mogelijkheden (bijv. Clomicalm), uiteraard na consultatie van de dierenarts.
Het lukt me niet hier een link neer te zetten, maar even op google Mandigers en dementie invoeren en je krijgt de link op je scherm.
Door Borke
#1357869
hamada schreef: Dr. Mandigers van de Wagenrenk heeft een uitgebreid artikel geschreven over dementie bij huisdieren. Inclusief tips voor de omgang met het demente dier en farmacologische mogelijkheden (bijv. Clomicalm), uiteraard na consultatie van de dierenarts.
Het lukt me niet hier een link neer te zetten, maar even op google Mandigers en dementie invoeren en je krijgt de link op je scherm.
Hier is de link:

http://wagenrenk.com.server17.firstfind ... digers.pdf
Door barbarella
#1407982
Jaren geleden hebben wij een 19-jarige kater in huis gehad, omdat zijn baasje hem wilde laten inslapen omdat hij naast de bak ging poepen en plassen. Verder was hij voor zijn leeftijd wel gezond. Zijn vacht was niet zo mooi en hij was een beetje knokig, maar wel alert en volgens de dierenarts had hij alleen last van "ouderdom". Met veel aandacht, liefde en geduld begon hij na een week of twee op te leven, ging weer meer eten en deed alles netjes op de kattenbak. Na een paar maanden kreeg hij echter een kleine hersenbloeding en "vergiste" zich af en toe weer in de kattenbak en ging er dan naast zitten, i.p.v. erin (na 4 maanden was een 2e hersenbloeding teveel voor hem). Achteraf heb ik het idee dat hij misschien al een hersenbloeding had gehad voordat hij bij ons kwam, waardoor hij niet meer op de bak ging en in de war was. Heeft deze kat niet ook een hersenbloeding gehad, waardoor hij wat van slag is?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door