Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door m008
#1354823
hallo,

Ik heb vandaag bij de slager 2 kalfsbotten gekocht (1,50 per stuk... ik verbaasde me dat ik bij de dierenwinkel ruim 2x zoveel betaal en dat daar niet eens vlees aan zit...)
De slager zei dat ik de botten eerst moest koken, voordat ik ze aan mn honden gaf, maar overal op internet lees ik dat wanneer een hond barft, hij alles rauw krijgt.
Dus moet ik het bot wel of niet koken?

Mijn tweede vraagje gaat over rijst...in de winkel verkopen ze overal lam-rijst varianten, maar in de groentemixen die mensen maken zit nooit rijst verwerkt. Mijn honden vinden dit wel erg lekker (en krijgen elke ochtend groente) maar ik vroeg me af of er ook rijst doorheen mag of dat dit niet goed is.

Groeten Marjolein
#1354874
Maar om je alvast op weg te helpen, m008:

1. botten NOOIT koken, altijd rauw geven;
2. geen botten van viervoeters geven waar ze op gelopen hebben, dus geen dragende botten (ik weet niet wat je met "kalfsbot" bedoelt?);
3. een beetje rijst mag af en toe wel, maar honden hebben het niet nodig, dus als je beestjes de (ONGEKOOKTE) groente gewoon zo lusten, dan geef die maar lekker zonder rijst.
4. slagers nooit verwarren met dierenartsen, en dierenartsen nooit verwarren met mensen die verstand hebben van diervoeding... ;)

En inderdaad: lees je maar lekker in over het wat en hoe van barfen (zie "BARF voor beginners" boven aan de lijst "Vragen en problemen Barf"). Ik moet je wel waarschuwen: als je eenmaal begint met lezen, kom je er maar moeilijk weer van los! Het is hartstikke boeiend, maar ook noodzakelijk, al die informatie, om te voorkomen dat je dingen fout doet.

Succes!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 03 sep 2009, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#1354931
Trek lekker bouillon van die kalfsbotten, afgekoeld vinden veel honden dat ook lekker.
Daarna weggooien die botten  ;)

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan, lees de beginnersinfo die hier op Barfplaats staat, dan weet je precies wat wel en niet te geven. Dat is leuker dan enthousiast met je botten thuis te komen en hier te lezen dat je ze weg kan gooien  :biggrin2:

Vertrouw nooit op wat je leveranciers zeggen, zorg dat je zelf goed geinformeerd bent.
Vind je dat te veel gedoe - niks mis mee hoor - ga dan kvv geven. Kant en klaar vlees wat voor gezonde probleemloze honden ook een uitstekende voeding is!
Door m008
#1355284
tja, ik had tegen de slager gezegd dat ik botten van jonge dieren wilde hebben en dat t geen poten moesten zijn... (netjes zoals ik gelezen had ;)) maar toen hij vertelde dat ik t moest koken, begon ik te tweifelde of hij wel begreep wat ik met "voer voor mn honden" bedoelde...
Maar even ter controle... als ik de botten (geen idee wat t eigenlijk is.. had gezegd geen poten...maar weet eigenlijk niet of hij wel iets met die info gedaan heeft) wil geven, alleen als recreatiebot geven?

En waar kan ik dan wel goede botten halen?
heb wel websites gevonden, maar niet zon grote vriezer dat ik al die grote ladingen kan invriezen. Volgende maand even een grotere vriezer kopen, zodat het wel lukt ;)

Ohja.. ik geef mijn honden wel kvv (vanwege mijn vriezer) maar wil 1x per week een bot geven, zodat mn honden wel leren om echt aan botten te eten.
ten eerste omdat het er mooi uitziet, wanneer ze zo lekker liggen te smullen.
ten tweede omdat het goed is voor de tanden/tandvlees
en als laatste omdat ik op den duur wel over wil op echt vleesbot ipv kvv.

bedankt voor alle reacties!
heb echt veel aan dit forum, want er is zoveel te lezen!
Door Suzanne
#1355305
Hoi,

Wat jij bedoeld is idd recreatiebot, maar dat is niet bedoeld voor beginners om nou 's lekker aan te knagen... dat is te hard!
Dat kan de hond tanden kosten en geperforeerde maag/darm enzo... dus... niet doen...

Bovendien moet de hond eraan wennen.

Beter is het denk ik om af en toe een botmaaltijd te geven en het kluiven te laten op een bullepees ofzo ;-)

Denk dan aan kipkarkas, kipnek, eendenek, kwartelkarkas, kipkluifjes, dat soort dingen...

Lees je eerst in, ga dan wat geven! ;-)

Vers is geweldig, maar als je niet weet wat je geeft, kan dat gevaarljke consequenties hebben!

Suzanne
Door m008
#1355309
kipkluifjes... bedoel je drumsticks en vleugeltjes die je in de supermarkt kan kopen?
Dat zou wel makkelijk zijn, kunnen ze daar op oefenen en het is altijd te koop!
Door Mevroi Kruim
#1355313
[quote="m008"]
kipkluifjes... bedoel je drumsticks en vleugeltjes die je in de supermarkt kan kopen?
Dat zou wel makkelijk zijn, kunnen ze daar op oefenen en het is altijd te koop!


[/quote]

Ja precies!

Maar lees ajb eerst de bottendocumentatie voordat je iets gaat voeren!
Kippenvleugeltjes kun je wel geven mits je de bocht inknipt maar drumsticks zijn behoorlijk hard dus daar kun je beter mee wachten totdat je hond wat meer ervaren is in het eten van botten.
Overigens zijn hele poten meestal goedkoper dan drumsticks en er zit meer spiervlees aan. En als je ze kunt krijgen (C1000 bv) zijn kipkarbo's nog weer beter.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1355571
Ik sluit me aan bij de voorgangers.
Als niet zoveel plek hebt in je vriezer en toch dingen wil bestellen bij een groot leverancier, zou kunnen kijken je samen kan bestellen.
Zou ook adviezen niet teveel van de soorten die al in kvv zitten te voeren, liever andere diersoorten zodat het ook wat toevoegt.
Beginnen met kip is wel prima, kippennekjes zijn nog wat zachter dan kippenvleugels/drumstick.
Zou je eens kunnen vragen bij een poelier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door