Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door basisbarf
#1353550
onze jaar oude meid is na ongeveer 6 maand haaksbarf eten allergies geworden.
Welke ze niet tegen kan is ons niet bekend helaas. Ze is na intencieve behandeling bij de da nu op sensetive brok gezet.
Ik wil geen brok voeren maar ik zie even geen andere oplossing. Ik blijf haar dus deze brok geven tot ze weer gezond is en wil dan langzaam weer over naar echte barf.
Onze andere hond eet het wel zonder probleem en met plezier.

Nu vraag ik me af zijn er meer mensen met haaksbarf problemen? Mijn schoonzus is ook gestopt met haaks barf nadat haar dalmatier allergische reacties kreeg rond zn mond. Helaas is het bij mijn meisje extremer ze zit er onder jeuk droge huid dunne vacht etc.

Dus nogmaals zijn er meer mensen met dit probleem en weet iemand wat voor ons een oplossing kan zijn zonder die brokken(ze heeft gebarft en had daar geen probleem maar ik durf haar nu niet zomaar weer iets te geven  :-[)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1353577
Weet je zeker dat het door het voer komt??
Als dat inderdaad het geval is, zou ik een eliminatiedieet doen van een diersoort die je nog niet gevoerd hebt.
Ik weet niet welke soorten er van haaksbarf zijn, maar hoop dat er dan nog diersoorten overblijven.

Brok voor een voedselallergie zou ik zeker nu (nog) niet doen als je nog geen vlees eliminatiedieet van een ander dier hebt geprobeerd. Al die granen die in de brok zitten, wekken vaak ook allergische reacties op.

Andere oorzaken kunnen er ook zijn:
"Hooikoorts"  last van opkomende plantjes, grassen, bereklauw kan een oorzaak zijn
Vlooien, ook al zie je ze niet altijd, 1 vlo kan al voor hele vervelende gevolgen zorgen als je hond er gevoelig voor is. Daar hoort zeker jeuk en droge huid bij.

Ik zou dus adviseren om minimaal 6 weken een eliminatiedieet te gaan geven. Mocht dit werken, dan weet je inderdaad dat het een voedselallergie is. Werkt dit niet, dan kun je er behoorlijk van uitgaan dat het een andere oorzaak heeft.


Meerdere tips zullen wel volgen, aangezien ik ook nog (redelijk) beginnend ben. Maar aangezien ik ook 1 hond had met enorme jeukklachten, heb ik ook een eliminatie dieet gegeven (wat dus niet hielp) en ben er uiteindelijk achter gekomen dat de vlo toch de oorzaak was, ondanks dat ik ze eerder niet kon vinden.
Door rheawithpixels
#1353616
Hoi,

Ik weet niet of het toeval is, maar toen onze pup even haaksbarf kreeg, kreeg ze jeuk en uitslag. Ze eet nu weer Carnibest en de jeuk wordt elke dag minder. Uitslag is weg. Wat mij opviel (zie eerdere post daarover) is dat ze nagenoeg bijna alle groeten weer uitpoepte. Onze "volwassen" hond krijgt wel Haaksbarf ook erbij en heeft nergens last van. Het is niet zo dat ze allergisch was voor het vlees in de Haaksbarf want ze krijgt ook wel verse geit, lam of kip. Dus ja...of het nou een reactie was op de Haaksbarf of een toevallige samenkomst....Uiteindelijk gaan we straks toch over op zelf samenstellen (als ze weer kiezen heeft zeg maar) want dan weet je ten minste wat erin zit. Bij onze pup krijg ik het idee dat de groente in de HB niet goed viel. Zelf doen we altijd even de kook erover. Ik heb geen idee of er meer mensen HB aan pups hebben gevoerd en die ervaring hebben met de groenten. Maar goed gelukkig doet ze het goed op CB (alle versies).
Door basisbarf
#1353868
helaas heeft ze elke soort gehad. Dus ik kan niet 1 uit kiezen.

Ze deed het op gewone barf super geen probleem. Omdat we er een pup bij kregen wouden we ze 3 maand haaks barfen en dan weer voorzichtig over.

De brok is hypoallergie van royal canin. Ze eet normaal geen brok deze eet ze matig.
Ik ben echt anti brok maar ik moet wat.

Hoop dat er meer tips alvast bedankt voor de tips die zijn gegeven. We zijn bereid alles te proberen om ons meisje weer beter te krijgen
Gebruikersavatar
Door kira
#1353874
Maar waarom dan niet gewoon weer barf geven? Start dan eventueel een tijd met alleen kip. Als het daar rustig op wordt, doe je er een soort bij? Wat zit er nog meer in haaksbarf? Granen? Groente? Toevoegingen? (ik weet het niet, ken alleen de naam, niet het product). Ik zou zeker de brok niet geven. Waarom denkt men trouwens aan allergie voor vlees bij de da? Is er een test gedaan? Is er niet iets anders aan de hand? En wat heeft de da behandeld? Is er geschraapt? Is er onderzocht op mijten en luizen? Is er een wormentest gedaan dmv ontlastingsonderzoek? Hoe weet de da dat het een allergie voor de haaksbarf is?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1353881
tja dan ga je toch weer barfen dan ben je van alle narigheid zo weer af..
en volgens mij zit er in haaksbarf konijn (bv) alles van het konijn, zo ook in kip/paard ed....
misschien zou je als je haaksbarf wil blijven geven, een langere tijd dezelfde soort geven, dan pas kan je zeggen van welk diersoort je hond allergisch is
en na 6 maanden pas ergens allergisch op reageren....dan denk ik dat het wat anders is dan het voer, zeker omdat je de verschillende smaken heb geprobeerd
Laatst gewijzigd door me and my boys op wo 02 sep 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1353930
Ik zal wel te simpel denken, maar als ze het eerst op ECHT BARF wel goed deed, dan stapte ik daar gewoon op terug. Ik neem aan dat je nog wel weet wat je toen precies voerde, maar vooral, wat je niet voerde.
Door Boutje
#1354959
Ik ben met een van de honden een eliminatiedieet bezig en hij krijgt haaksbarf paard, na al een week denk ik. Hij at het eerst niet tot slecht, nu eet hij het goed en zijn problemen (stinkende adem, heel veel hijgen, maaglast) worden duidelijk minder.
Ik zou gewoon terug gaan barfen zoals je vroeger deed denk ik, en dan misschien eerst 6 weken kip als je zeker weet dat hij dit verdraagt zodat hij kan opknappen. En dan verder 1 vleessoort per week uitproberen.
Door Bosliefje
#1396355
Mijn honden kregen tot voor kort eigenlijk alleen Carnibest en Duck, de laatste tijd aangevuld met Smuldier.
Het leek me beter om eens wat andere merken te gaan voeren (omdat ze allemaal aan het krabben gingen, maar ik denk nu niet meer dat het aan de CB lag), dus ik heb Haaksbarf en Naturis gekocht.
De afgelopen 2 weken hebben ze alleen Haaksbarf gegeten, paard, zalm en eend.  1 van mijn honden zat al snel onder de hotspots, soms op 1 dag 2 nieuwe erbij!  :-[
Toen in een helder moment  :D vermoedde ik ineens dat het aan HB kon liggen. Nu ik 2 dagen Naturis (lam en eend) en Duck (glutenvrij) gevoerd heb is er geen hotspot bijgekonen en de oude zijn een stuk rustiger geworden.
Het is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs dat het aan HB ligt, maar voorlopig ben ik erg blij dat het beter met haar gaat!
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1396372
Vind het een beetje moeilijk te verklaren, aangezien er niet veel 'raars' in HB zit.....
Bv niet, zoals in CB, zonnebloemolie, of granen....

Wat zit er in HB??
1 diersoort; spiervlees, gemalen bot, organen, groenten. Dat is het.
Als groenten gebruiken ze: broccoli, spinazie en wortelen.

:-\  :-\  :-\
Door rheawithpixels
#1396387
@ yuki:

In CB zitten geen granen, maar gepofte rijst. En er is ook een versie waarin helemaal geen gluten zitten.

Bijzonder overigens dat Haaksbarf er spinazie in heeft zitten als 1 van de 3 groentes terwijl ik toch altijd lees dat je nooit te veel spinazie mag geven aan je lief :o
Door Fido
#1396389
[quote="basisbrok"]
helaas heeft ze elke soort gehad. Dus ik kan niet 1 uit kiezen.

Ze deed het op gewone barf super geen probleem. Omdat we er een pup bij kregen wouden we ze 3 maand haaks barfen en dan weer voorzichtig over.

De brok is hypoallergie van royal canin. Ze eet normaal geen brok deze eet ze matig.
Ik ben echt anti brok maar ik moet wat.

Hoop dat er meer tips alvast bedankt voor de tips die zijn gegeven. We zijn bereid alles te proberen om ons meisje weer beter te krijgen
[/quote]

bevat BHA als conserveringsmiddel! Zou ik mijn dier nooit willen geven  ;)
Door Happy Tail
#1396484
[quote="yuki11"]
Vind het een beetje moeilijk te verklaren, aangezien er niet veel 'raars' in HB zit.....
Bv niet, zoals in CB, zonnebloemolie, of granen....

Wat zit er in HB??
1 diersoort; spiervlees, gemalen bot, organen, groenten. Dat is het.
Als groenten gebruiken ze: broccoli, spinazie en wortelen.

:-\  :-\  :-\
[/quote]

spinazie is andijvie ;)

en de hot spots zouden ook een vorm van ontgiften kunnen zijn, aangezien er in cb en Naturis nog steeds olieen ed worden toegevoegd, en in Haaks helemaal niets onnatuurlijks zit.....

dat lijkt mij eerder een redelijke verklaring
Door Bosliefje
#1396585
Misschien is ze dan allergisch voor broccoli?? Problemen met wortelen en andijvie heb ik nog nooit opgemerkt, broccoli heb ik niet vaak gegeven.
Door Mevroi Kruim
#1396638
[quote="rheawithpixels"]
@ yuki:

In CB zitten geen granen, maar gepofte rijst. En er is ook een versie waarin helemaal geen gluten zitten.

Bijzonder overigens dat Haaksbarf er spinazie in heeft zitten als 1 van de 3 groentes terwijl ik toch altijd lees dat je nooit te veel spinazie mag geven aan je lief :o
[/quote]

Rijst is ook een graan ... weliswaar met zeer weinig gluten maar toch ...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door