Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1353707
Zo hij is af, het eerste menu van Kain..
Ik voel me hier en daar wat beperkt omdat ik nog veel rekening moet houden met de botten enz.. Maar ik denk als ik dit kan waarmaken en de verhoudingen kloppen dat ik toch wel een goed menu heb (hoop ik)

Kain krijgt nu nog 4 dagen KVV (Carnibest) nagelang hoe mij het barfen bevalt word dit afgebouwd.. Ik ben van plan om Kain meerdere momenten per dag eten te geven (krijgt hij nu ook al) en dan alles een beetje te splitsen zodat ik zie wat hij wel/niet lekker vind.. (Ik was eerst 3 dagen kvv vanplan, maar er komt zo veel ij kijken dat ik 3 dagen BARF knap zat vind van mezelf als ik het gerealiseerd krijg)

Nou hier komt het dan:

Kain, 10 weken 6.5 kilo 7%

45% Vleesbot
30% Spiervlees
10% Orgaan
10% Groente
5% Vis


Ma: Carnibest compleet

Di: 100gr kippenekken, 100 gr konijnkarkas. 200gr rundvlees, 350 gr lamsvlees. 25gr pens, 1.5gram kippelever, 10gr lamshart, 10gr nier lam 45 gr groentemix 45 gr sardientjes

Wo: Carnibest compleet

Do: 450/500 gr kwartel (heel) 45 gr groentemix. De ene week een ei, de andere week klein bakje zuivel

Vrij: Carnibest compleet

Za: 100 gr kippevleugels 100gr eendenekken. 200gr kalkoensvlees 350gr kalfsvlees. 25gr pens, 1.5 gr lever kip, 10 gr hart eend, 10 gr kippenmaagjes. 45gr groentemix. 45 gr zalm

Zo: Carnibest Compleet

Ik hoor het wel! Ben benieuwd..
#1353769
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp... Je hondje weegt 6.5 kg. Als je daar 7% van neemt, dan kom ik op 455 gram voeding per dag. Op dinsdag voer jij hem 885 gram per dag. Dat lijkt me veel te veel. Een paar gram afwijken is geen probleem maar dit is het dubbele?

Je gaat dus 3 dagen zelf samenstellen en 4 dagen Carnibest. Ik vind het prima wat je voert maar de dinsdag en de zaterdag vind ik wel errrrg gecompliceerd. Daar gooi je echt van alles in de bak. Vind je dat zelf makkelijk? Mij lijkt het persoonlijk wat veel van het goede. En als ik jou was, zou ik het simpeler doen.

Als het klopt wat ik denk (bij 6,5 kg eet je hond dus met 7% 455 gram per dag), dan zou je bijv. dit kunnen geven:

Bijv. op dinsdag 200 gram konijnkarkas en 200 gram rundvlees 50 gram groenten. En dan op donderdag hele kwartel van 450 gram. En dan op zaterdag: 200 gram eendennek met 200 gram diverse orgaantjes zoals hart, nier en lever en 50 gram groenten. De week erop geef je dan weer wat anders. Dus dan geef je bijv. op dinsdag 200 gram zalm + 200 gram kalkoensvlees en 50 gram groenten.

Zo kun je je menu uitbouwen. En dan geef je bijv. 7 keer per week vleesbot, 4 keer per week spiervlees, 3 keer per week orgaanvlees, 5 keer per week groenten en vis geef je of als tussendoortje of (wanneer je een vissenkop hebt) vervang je de vissenkop voor een vleesbotmaaltijd of (wanneer je alleen het visvlees hebt) vervang je de vis voor een spiervleesmaaltijd.
#1353848
Woowwww je hebt gelijk.. Ik had helemaal niet gezien dat ik op dikke 800 gram uitkwam.. :$ Meteen even gekeken waar ik de mist in ben gegaan...
Ohh ik zie het al.. Ik heb zo'n schriftje waar ik alles in ioschruif uitreken enz.. Nu had slimme ik, niet het aantal gram spiervlees per dag genomen, maar wat hij krijgt per week.. Pff ben blij als we een dikke week verder zijn en ik het dan allemaal (zover) beheers..

Ik vond het zelf ook al vrij ingewikkeld op de dinsdagen en zaterdagen.. Als het simpeler kan sta ik er voor open..

Ik ga even opnieuw puzzelen met de opties die je me gegeven hebt..

Tot zo ;)
#1353906
Als ik het zo eens bekijk lijkt mijn eerder samengestelde menu wel rattatouie :P

Goed wat heb ik nu, evenals in mijn vorige menu wil ik wel de soorten die ik op een dag geef, gescheiden geven.. Zodat k een goed zicht heb op wat de pup lekker vind en hij niet in een keer teveel eet...

Ik heb voor 2 weken een menu gemaakt: (ben benieuwd)

Week 1

Maandag: Carnibest Compleet

Dinsdag: 200gr konijnkarkas, 200gr rundvlees 50gr groente

Woensdag: Carnibest Compleet

Donderdag: 450/500gr Hele kwartel. (nagelang hoeveel ze wegen zal het ergens tussen de 450 en 500 gram uitkomen) + 1 ei

Vrijdag: Carnibest Compleet

Zaterdag: 200gr kippennekken, 200gr orgaan (waarvan 100gr pens 5gr kippelever, 40gram lamsnier, 55gr lamshart) 50gr groente

Zondag: Carnibest Compleet

Week 2

Maandag: Carnibest Compleet

Dinsdag: 50 gr sardientjes, 200gr kippenekken, 200gr kalkoensvlees 50 gr groente

Woensdag: Carnibest Compleet

Donderdag: 250gr kippennekken, 100gr pens, 50 gr lamshart 50 gr groente + een bakje yoghurt

Vrijdag: Carnibest Compleet

Zaterdag: 250 gr kippenvleugels 200gr kalfsvlees, 10gr lamsnier 10gr kippenlever

Zondag: Carnibest Compleet

Ik hoop dat ik op de goede weg ben..
#1354109
Ik zou zelf eerlijk gezegd zo weinig mogelijk kippenbotten op het menu zetten, daar je Carnibest voert en daar al gemalen kippenbot in zit. Kippenbot voegt dus aan de Carnibest niks toe. Ik zou dus proberen zoveel mogelijk eend, kwartel, konijn, parelhoen, etc. te voeren en zo weinig mogelijk kip. Qua percentages zit je nu op (afgerond): 48% vleesbot, 26% spiervlees, 16% orgaanvlees, 8% groenten en 4% vis.
#1354179
Pfff.... Zeg me aub dat er meerdere zijn geweest die er in het begin wat moeite mee hadden... :(

Ik ga zo op puppytraining, dus daarna ga ik weer verder knutselen.. Ben vandaag de stad in gegaan heb al sardientjes gescoord en kan iedere week gratis zalmkoppen afhalen!!Erg fijn.. Voor alle kip, lam, kalf enz heb ik ook al een adresje.. Dus dat is weer een stapje verder.. Ondertussen krijgt onze man alleen nog maar CB. (en zn kauwbotje)
#1354360
Geloof mij meer mensen hebben moeitte met 1e keer samen stellen.
Volgens mij ga je het makkelijker vinden als je het ook daadwerkelijk gaat geven, das mijn ervaring iig.
Qua percentages ziet het er toch goed uit!
Orgaan zou nog ietsje minder mogen, en dan wat meer groente, vleesbot of spiervlees voor in de plaats.
En klaar is je menu.
#1354542
Het is weer aangepast:

Week 1

Maandag: Carnibest Compleet

Dinsdag: 200gr konijnkarkas, 200gr rundvlees 50gr groente

Woensdag: Carnibest Compleet

Donderdag: 450/500gr Hele kwartel. (nagelang hoeveel ze wegen zal het ergens tussen de 450 en 500 gram uitkomen) + 1 ei

Vrijdag: Carnibest Compleet

Zaterdag: 200gr kippennekken, 155gr orgaan (waarvan 100gr pens 5gr kippelever, 25gram lamsnier, 25gr lamshart) 50gr groente

Zondag: Carnibest Compleet

Week 2

Maandag: Carnibest Compleet

Dinsdag: 50 gr sardientjes, 200gr kippenvleugels, 200gr kalkoensvlees 50 gr groente

Woensdag: Carnibest Compleet

Donderdag: 200gr kippennekken, 50gr geitensnippers 100gr pens, 50 gr lamshart 50 gr groente + een bakje yoghurt

Vrijdag: Carnibest Compleet

Zaterdag: 250 gr parelhoen karkas 200gr kalfsvlees, 10gr lamsnier 10gr kippenlever

Zondag: Carnibest Compleet

Nog te veel kip??? Ik weet niet zo goed wat hij nog meer kan hebben om mee te beginnen.. Ik hoop dat dit in orde is...
Kom maar op met dat commentaar ;)
#1354545
je hebt meer nier dan lever - lever kan ongeveer hetzelfde als hart, en de helft daarvan aan nier.
persoonlijk zou ik wat minder groenten doen, zit ook al in de carnibest maar ja dat is echt persoonlijk hoor, ik ben niet zo voor veel groenten.  kijk hoe hij het erop doet. sommigen krijgen er dunnere ontlasting van. ik zou eerder kiezen voor een beetje extra pens.
#1354756
Ik heb juist gelezen dat ik niet teveel lever mag geven, omdat daar zoveel afvalstoffen inzitten.. Max 3% lees ik op verschillende plekken. En dan de rest delen over hart en nier.. Of heb ik dit verkeerd begrepen??
#1355208
[quote="Nadia"]
Ik heb juist gelezen dat ik niet teveel lever mag geven, omdat daar zoveel afvalstoffen inzitten.. Max 3% lees ik op verschillende plekken. En dan de rest delen over hart en nier.. Of heb ik dit verkeerd begrepen??
[/quote]

Klopt idd, mooiste is tussen de 2-3% lever. Voor nier geldt ook hetzelfde. Omdat het beide organen zijn waar afvalstoffen in opgeslagen worden.
Maar ze zijn ook waardevol kwa voedingsstoffen.
Rest kun je aanvullen met hart, tong, testen enz.
#1356052
Pffff NU snap ik waarom ik er geen wijs uit kwam.. Ik had alles mooi verdeeld, terwijl ik nog 400 gram moest verdelen en Kain al elke dag teveel eten gaf.. (op papier)..
Wat bleek, ik had op de BARF rekenhulp nogsteeds 4 dagen staan ipv 3..
Logisch dat ik het menu niet gefixed kreeg..
Zat al met mn handen in het haar.. Ik zag het helemaal niet meer zitten... Ik denk.. Dit is niks voor mij... Maargoed het is gelukt.. Ik zal week 1 even plaatsen met de nieuwe berekeningen.. (ondertussen is hij ook een halve kilo zwaarder)

7 kilo 7% 1470 gram per week. 3 dagen BARF 490 gram per dag
Verhoudingen: Vleesbot 45% Spiervlees 30% Orgaan 10% groente 10% vis 5 %

Dinsdag:
100 gr konijnkarkas
300gr rundvlees
45 gr groente
10 gr kippenmaag

Totaal: 455 gr

Donderdag:
450 gr Hele kwartel
50 gr Kalkoenvlees
1 ei a 50 gram

Totaal: 550 gr

Zaterdag:
100gr kippenek
150gr kalkoensvlees
120gr pens
25gr hart
5gr lever
20gr nier
45gr groente

Totaal: 465 gr

Kom uit op percentages van: 44% vleesbot 34% spiervlees 12% orgaan 9,52% groente
(ei en zuivel reken ik bij de groente)

Ik kom PRECIES uit op 1470 gram.
Week 2 moet nog opnieuw berekend worden..

Nou, ik ben er trots op.. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden..
#1358608
Het lijkt me een heel eind in de goede richting, maar ik vraag me af hoe je dat met b.v. de lever gaat doen? 5 gram per week. Ik koop de producten normaal per kg, dan zou je 200 porties hebben? Je gaat die dus waarschijnlijk bij de slager kopen in een veel kleinere hoeveelheid? Maar hoe doe je dat dan met nier en de kippenmaagjes? Het lijkt me gewoon niet erg praktisch.
#1358715
qua percentages ga ik er vanuit dat het klopt.
Ik denk alleen wel dat je het jezelf wel erg ingewikkeld maakt, vooral op de zaterdag, waar 7 verschillende soorten voert op 1 dag.
Das heel veel snij en inpak werk en minder grote botportie's voor je hondje.
Je zou het ook nog kunnen verdelen over 2 weken, dan kun je ook per soort grotere protie's maken.
Bijvoorbeeld een menu over 2 weken:
Dinsdag: konijnkarkas met rundvlees
donderdag: kwartelkarkas
zaterdag: pens en groente
De week erop:
Dinsdag: orgaanmix van verschillende organen + wat vleesbot
donderdag: spiervlees en groente
zaterdag: visdag
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door