Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Janet
#13528
Een waardevol onderwerp voor mens én dier,ging over wel of niet vaccineren...
Iemand gekeken??
Nee, niet gezien :-/. In hoeverre kwam er iets zinnigs uit het onderwerp?
Door Mister T
#13529
tja........zinnig...1 stel had een kind verloren aan het nog niet voor handen zijn de hersenvliesontstekingenting en hebben hun 2e kind dus wél graag geent,2 e stel een kind verloren áán een enting en laten dus de volgende kids niet enten en de 3e was een jongen die z'n leven nu slijt in een rolstoel omdat ie nooit werd geent thuis en polio heeft gekregen en zou z'n eventuele kinderen wél enten...
Ook hier dus een heel dilemma wel of niet enten....net als wij met de hondjes...
Ben er nu net een boek over aan het lezen,eigenlijk zou je gewoon nooit meer enten...wat een ellende...maar het was wel interressant,nu maar hopen dat ze 's na gaan denken eer ze hun kinderen volspuiten.....en hondjes...
Door sylvia
#13530
tja........zinnig...1 stel had een kind verloren aan het nog niet voor handen zijn de hersenvliesontstekingenting en hebben hun 2e kind dus wél graag geent,2 e stel een kind verloren áán een enting en laten dus de volgende kids niet enten en de 3e was een jongen die z'n leven nu slijt in een rolstoel omdat ie nooit werd geent thuis en polio heeft gekregen en zou z'n eventuele kinderen wél enten...
Ook hier dus een heel dilemma wel of niet enten....net als wij met de hondjes...
Ben er nu net een boek over aan het lezen,eigenlijk zou je gewoon nooit meer enten...wat een ellende...maar het was wel interressant,nu maar hopen dat ze 's na gaan denken eer ze hun kinderen volspuiten.....en hondjes...
Ja ik ken deze programma's heb ze vaker gezien en het zijn vaak dezelfde discussies.Kijk helemaal niet enten ben ik niet voor,de kinders hier zijn ook gewoon geent.
alleen vindt ik dat er eerlijker geinformeerd moet worden over entingen,het vergelijk gaat voor mij dus ook niet op in de gedachte naar mijn dieren want ik ben niet tegen enten,ik ben tegen jaarlijkse herhalings entingen voor de rest van het leven.Als ik mijn kinderen ieder zou moeten herenten deed ik dat beslist ook niet,zeker niet tegen kinderziektes.Vergelijkbaar met bijvoorbeeld parvo een ziekte die alleen voor honden onder het jaar gevaarlijk is en daar enten wij het hele leven tegen,ligt het aan mij of ontgaat mij hier de logica.
Door ine
#13531
Ik zit eens te denken, maar een baby, hoeveel kans heeft het, om tetanus te krijgen?
Die enting ka dus veel later! Of eigenlijk hoeft dat ook weer niet, want hij is maar voor een bepaalde periode!
Difterie, hoeveel kans is daarop?
Kinkhoest, zijn daar niet al medicijnen tegen, die goed werken?
Polio? Hier weet ik eigenlijk weinig van!
De Bof? Hoeveel kinderen hebben het al niet gehad en krijgen toch nog een enting? Hetzelfde voo Rode hond!!
Mazelen, is toch ook goed te behandelen?
Maar ook hier, het is moeilijk!
Mijn kinderen zijn allemaal geënt. De oudste zelfs tegen de Pokken, daar we naar Borneo zouden gaan (1976).
Nu, als ik nu kinderen zou krijgen, geen idee, maar denk, dat ik gewoon laat enten!
Er is een gedeeltelijke vergelijking mogelijk met honden, daar bepaalde entingen niet persé nodig zijn!
Door Lupa
#13532
ik heb ook naar het programma gekijken en toch kwam ik tot de conclusie dat het beter is om te enten,(dat is mijn conclusie) er was een vrouw die de kind gehandicapt is geblijven( na haar) vermoed inentingen,maar ze kon het niet echt hard maken, vervolgens heb ik aleen maar mensen gezien die ellende hebben mee gemaakt door het niet inenten,bv en kind die zonder arm geboren was niet ingeent was tegen polio en op latere lijftijd polio krijgt dus uit eindelijk had die jonge geen armen en geen benen, hij was voor het inenten.
Ik ben voor inenten maar inderdaad wel goed in je boekje kijken dat het geen onnodige troep gegeven wordt.
Ik denk dat honden niet echt vatbaar zijn voor deze ziektes omdat het een best veilig land is ,bijna iedere hond is ingeent, maar ik denk dat je zodra alle honden niet mer de vaccin krijgen dat de ziektes weer de kop op steken.
Door oebaya
#13533
Ik denk dat honden niet echt vatbaar zijn voor deze ziektes omdat het een best veilig land is ,bijna iedere hond is ingeent, maar ik denk dat je zodra alle honden niet mer de vaccin krijgen dat de ziektes weer de kop op steken.
Lupa, je schrijft precies op, want ook al bekend is: zo lang de meerderheid geënt is, kunnen er, of het nu mensen zijn of dieren, een aantal best niet geënt worden. Die worden als het ware beschermd door een kring van geënten om zich heen. Daarom komen polio-epidemieën alleen voor in de gemeenschappen waar iedereen tegen enten is om godsdienstige redenen. Daar is die bescherming niet.
Dat alles neemt niet weg, dat er bij honden gewoon te veel wordt geënt en dat het veel minder kan, dan elk jaar de entingen herhalen.
Door sylvia
#13534
Ik zit eens te denken, maar een baby, hoeveel kans heeft het, om tetanus te krijgen?
Die enting ka dus veel later! Of eigenlijk hoeft dat ook weer niet, want hij is maar voor een bepaalde periode!
Difterie, hoeveel kans is daarop?
Kinkhoest, zijn daar niet al medicijnen tegen, die goed werken?
Polio? Hier weet ik eigenlijk weinig van!
De Bof? Hoeveel kinderen hebben het al niet gehad en krijgen toch nog een enting? Hetzelfde voo Rode hond!!
Mazelen, is toch ook goed te behandelen?
Maar ook hier, het is moeilijk!
Mijn kinderen zijn allemaal geënt. De oudste zelfs tegen de Pokken, daar we naar Borneo zouden gaan (1976).
Nu, als ik nu kinderen zou krijgen, geen idee, maar denk, dat ik gewoon laat enten!
Er is een gedeeltelijke vergelijking mogelijk met honden, daar bepaalde entingen niet persé nodig zijn!
Difterie is niet alleen een gevaarlijke kinderziekte het vormt vliezen in je keel waardoor ademen wordt vermoeilijkt het maakt ook gifstoffen die de hartspier en zenuwstelsel kunnen aantasten en liep vroeger voor het enten vaak verkeerd af (te laat herkennen,je kan het ook meerdere keren krijgen)
Polio daar wil je niet eens van dat je kinderen bij besmettings gevaar in de buurt zijn ook al zijn ze geent

Ik ken geen kinderen die de bof hebben gehad laat staan voor de enting,de bof kan trouwens steriliteit bij de patient veroorzaken,niet dodelijk maar als je het treftwas je denk ik blijer dat je geent was geweest.

Rode hond dat is voor jezelf als je het hebt niet een ernstige ziekte.Rode hond is wel heel gevaarlijk voor het ongeboren kind dus daarom worden meisjes tegen rode hond geent zodat ze niet besmet kunnen worden als ze later zwanger zijn.

Mazelen zijn opzich niet gevaarlijk maar kunnen zich verder ontwikkelen en dan zijn de mazelen wel gevaarlijk,longontsteking en hersenbeschadigingen tot dodelijke afloop aan toe.
O ja tetanus ,tetanus kan je oplopen als je een wondje hebt en er komt alleen maar zoveel in als een met het tetanus besmette zandkorrel . Ook baby's hebben wel eens een wondje .
De entingen die er nu gegeven worden daar zit er niet 1 bij die ik over zou willen slaan
Door sylvia
#13535
van de bof wist ik niet precies meer wat je kon krijgen dus heb ik ff opgezocht

Wat kunnen de gevolgen zijn van de bof?
Wanneer je kind de bof heeft, bestaat er een risico dat hij suikerziekte of hersen(vlies)ontsteking krijgt. Dit zijn beide zeer ernstige ziekten. Aan een hersenvliesontsteking kan je kind een ernstige handicap overhouden. In het ergste geval zou je kind zelfs aan een hersenvliesontsteking kunnen overlijden.
De bof kan er ook voor zorgen dat je kind doof wordt. In sommige gevallen tast de ziekte tevens de alvleesklier aan. Bij jongetjes kunnen bovendien de teelballen worden aangetast. Dit kan resulteren in een teelbalontsteking na de puberteit. Bij meisjes kunnen de eierstokken op soortgelijke wijze worden aangetast.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 15 aug 2003, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#13536
Wat ik wel goed vond aan de inhoud van dit programma is dat hier naar voren werd gebracht dat enten niet vanzelfsprekend hoeft te zijn. Veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat enten ook negatieve gevolgen kan hebben.
Op het consulatieburo worden inentingen vaak gebracht als een absolute must, zonder dat ouders ook maar enige info krijgen over de mogelijke negatieve kanten. Vaak wordt er geredeneerd van: dit kind is nu zo en zo oud, dus moet het nu die en die inenting krijgen. De mevrouw die in het programma vertelde over haar beide kinderen die epileptie hadden gekregen na de inentingen, vertelde ook dat ze bij het consultatieburo had moeten soebatten om de inentingen van haar zoontje uit te mogen stellen omdat het kind op dat moment niet fit was.
Een andere vrouw vertelde dat ze bewust had gekozen haar kinderen niet volgens het schema van het consultatieburo te laten enten, maar te kiezen voor meer tijd tussen de verschillende entingen en minder cocktails die immers een zwaardere belasting voor het immuunsysteem zijn dan losse entingen.
Ik ben persoonlijk ook best blij dat ik al m'n inentingen heb gehad (en daar geen negatieve gevolgen aan heb overgehouden), maar ik denk dat het wel heel goed is om bewuster om te gaan met het vaccineren, zoals deze twee moeders aangaven.
Door ine
#13537
Ok Sylvia, dat is me helemaal duidelijk, dank je voor de goede uitleg!!
Ik leer hier veel, maar word dus ook veel bewuster van mijn eigen beslissingsbevoegdheid!! (mooi woord!! ;))
Het geval van Rode hond heb ik zelf meegemaakt, toen ik van de 1ste in verwachting was! Ik was met een ziek kind in aanraking geweest en mijn bloed is op antistoffen onderzocht! Ik bleek ze niet te hebben. Ik was 2 mnd zwanger en heb me 3 weken op lopen vreten! Gelukkig kwam toen het bericht, dat het bewuste kind GEEN Rode hond had gehad, maar de 4de ziekte!! Direkt na de bevalling heb ik mij tegen Rode hond laten enten!
Toch was de zwangerschap minder leuk, door de blijvende angst, dat je baby toch iets mankeert!
Laatst gewijzigd door ine op vr 15 aug 2003, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#13538
Over de slechte info maak ik me dus ook kwaad,toen kleintje geboren werd hadden wij geen pc ,mensen die niet enten waren jehova getuigen of andere geloofsfanaten dacht je.Ook ik heb kleintje zonder nadenken laten enten gelukkig ook zonder nadelige effecten.Toen ik er later achter kwam dat er risico's zaten aan enten beving mij een gevoel van radeloosheid...jesus had ik zomaar mijn kind vol rommel laten douwen zonder te weten dat het in plaats van kon beschermen ook ernstig kwaad kon doen.Toen ben ik me gaan verdiepen want nog niet alle entingen waren binnen ,en na alle voors en tegens heb ik besloten mijn kleintje wel te enten in iedergeval die ik nog moest halen en dat ik achteraf zeg ja die eerdere entingen had ik ook gehaald.Alleen had ik het wel prettig gevonden als de staat der Nederlanden mij goed van informatie had voorzien zodat ik van te voren met kennis van zaken met kind de eerste prik had kunnen halen.
Voorals nog is dit voor mij niet dezelfde issue als dierenenten,ik ben absoluut voor enten,maar een tegenstander van het boosten wat volgens mij nergens voor nodig is.
Door sylvia
#13539
Ok Sylvia, dat is me helemaal duidelijk, dank je voor de goede uitleg!!
Ik leer hier veel, maar word dus ook veel bewuster van mijn eigen beslissingsbevoegdheid!! (mooi woord!! ;))
Het geval van Rode hond heb ik zelf meegemaakt, toen ik van de 1ste in verwachting was! Ik was met een ziek kind in aanraking geweest en mijn bloed is op antistoffen onderzocht! Ik bleek ze niet te hebben. Ik was 2 mnd zwanger en heb me 3 weken op lopen vreten! Gelukkig kwam toen het bericht, dat het bewuste kind GEEN Rode hond had gehad, maar de 4de ziekte!! Direkt na de bevalling heb ik mij tegen Rode hond laten enten!
Toch was de zwangerschap minder leuk, door de blijvende angst, dat je baby toch iets mankeert!
Godmeid wat zul jij in de zenuwen gezeten hebben,waarom was je als meisje niet geent? ik moest met 9 jaar nog zo'n prik halen bij de schoolarts.
Door Lupa
#13540
ik heb in mijn goeie oude jaren zelf de menegite c(?) (ik weet niet hoe je dat schrijft)gekrijgen, ik weet er zelf nieks meer van maar ik wet dat ik 15 dagen ik coma gelegen heb en verlamd aan een kant was en dat heeft heel lang geduurd voordat eer goed was, nog maals ik was heel jong 4 jaar.
Mijn ouders zijn door een hel gegaan, toen bestond de vacien niet , en nu ook nog niet zo lang, maar aan de verhalen te horen was ik er bijna geweest,gelukkig heb ik er nieks aan over gehouden in tegen deel ik heb nu een hele fijne motoriek ;Dniet voor niks speel ik professioneel viool.
Maar het is gewoon zo van alles te is niet goed en inderdaad waarom iedere jaar voor parvo inenten als het alleen in de puppy tijd gevaarlijk is?
Door ine
#13541
Godmeid wat zul jij in de zenuwen gezeten hebben,waarom was je als meisje niet geent? ik moest met 9 jaar nog zo'n prik halen bij de schoolarts.
Geen idee, heb altijd alle entingen gehad! Was meestal de laatste van een rij en kreeg een botte naald!!
Jaja, in die tijd ging 1 naald van arm tot arm!!
Waarom geen Rode hond? Misschien ben ik net iets ouder? :-/ ;)

Lupa, wat verschrikkelijk om mee te maken als ouders!
Gelukkig ben je er goed uitgekomen!! :-*
Laatst gewijzigd door ine op vr 15 aug 2003, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door