Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bordertjes
#743981
Goedemorgen beste barfers,

Vandaag voor het eerst op deze site !!! Graag wil ik jullie iets vragen, buiten het vlees om, hoeveel geef je een hondje van 9,5 kilo aan groeten en fruit in de week?En is het zo dat alleen de sperciebonen gekookt moeten zijn en dat je de rest rauw geeft. En mogen ze ook kastanjechampignons????????  Alvast bedankt.

MVG Monica
Door Lizzy
#744018
Hoi Monica,
Misschien is het een goed idee om deze link te gaan bestuderen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Volwassen honden eten gemiddeld 2% tot 7% van het lichaamsgewicht. En 2% is voor grotere honden en de 7% voor de hele kleintjes.

Dus stel jouw hond is volwassen en eet 4% van het lichaamsgewicht en je zou een totaal van 10% aan groente en fruit willen voeren: dan eet jouw hond ongeveer 2660 gram voer per week aan vleesbot, vlees, orgaanvlees, groente, tafelrestjes, etc. en 10% daarvan is dus zo ongeveer 270 gram groente en fruit per week.

Ik heb nog nooit (rauwe) champignons aan mijn honden gevoerd. En ik weet niet, volgens mij was daar wat mee.... Moet ik even nazoeken.
Door Nadia
#1353571
Lizzy schreef: Hoi Monica,


Ik heb nog nooit (rauwe) champignons aan mijn honden gevoerd. En ik weet niet, volgens mij was daar wat mee.... Moet ik even nazoeken.
Ik had even de zoekfunctie bestudeerd omdat ik evt champignons wilde toevoegen aan het menu..

Lizzy had je dit al opgezocht?? En weet je al of er wat mee was??
Door Lizzy
#1353762
Ik heb geen redenen gevonden om geen rauwe champignons te geven. Ik vind rauwe champignons zelf heel goor dus in mijn hoofd zou het niet opgekomen zijn om het aan mijn hond te geven :biggrin2:
Door Tyndareus
#1353784
Waarom geen champignons? Verschillende soorten champignons zijn giftig voor honden en kunnen een shock en de dood veroorzaken. De gevolgen hangen af van het type dat gegeten wordt. Dus kan je het voeren van champignons beter vermijden.
Door Lizzy
#1353843
Tyndareus schreef: Waarom geen champignons? Verschillende soorten champignons zijn giftig voor honden en kunnen een shock en de dood veroorzaken. De gevolgen hangen af van het type dat gegeten wordt. Dus kan je het voeren van champignons beter vermijden.
Ja, volgens deze zelfde bron zijn kippenbotten ook dodelijk....

Ik lees diverse tegenstrijdigheden over het nuttigen van rauwe champignons. Ik heb hier een boek waarin staat dat het allemaal prima en gezond is. Bij voedingscentrum zeggen ze dat er een kankerverwekkende stof in zou zitten maar dat wordt dan weer door diverse andere websites tegen gesproken.....

Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en geen rauwe champignons geven. Het is ook geen groenten maar een schimmel dus echt toegevoegde waarde heeft het niet.
Door Lizzy
#1353892
Tyndareus schreef: Alleen in dit geval heeft deze bron gelijk. ;)
Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar ik heb wat moeite te geloven dat wanneer je je hond een gewone champignon geeft, hij dood neervalt. Ik kan daar ook niks over terug vinden, behalve dan van die zeer betrouwbare bron die jij net geeft. Er bestaan zat dodelijke paddenstoelen zijn maar daar gaat niet alleen een hond aan dood, ook mensen gaan daar aan dood. Maar de gewone champignon is er daar niet een van. Dus ik ben heel benieuwd naar ondersteunde documentatie over dat een hond dood neervalt wanneer je hem gewone witte of kastanje champignons voert. Want zeggen "deze bron heeft gelijk" is mij een beetje magertjes. Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt hoor, ik vind het bewijs materiaal alleen mager. Ik heb eerder het gevoel dat ze wat slordig zijn geweest met het vertalen. Want exact dezelfde tekst kan ik in het Engels vinden. Maar daar hebben ze het over de mushroom. En een mushroom is terug vertaald in het Nederlands een paddenstoel, geen champignon.

Neemt niet weg dat er voldoende andere redenen zijn om geen rauwe champignons te voeren.
Door Tyndareus
#1353925
Nou wat ik er over gelezen heb en dat geldt voor mens en dier...
Rauwe champignons bevatten de stof agartine (bij verhitten wordt deze stof overigens afgebroken) en agartine wordt in de lever omgezet in hydrazine. Nu heeft hydrazine de onhebbelijke eigenschap neurotoxisch te zijn hetgeen in het ergste geval acute ademstilstand tot gevolg kan hebben. LD (Lethal Dosis) is bij orale inname 60 mg/kg.
Wil dus niet zeggen dat een of enkele rauwe champignons direct een ernstig gevolg hebben, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar....
Over hoe belastend dit is voor de lever heb ik niets kunnen vinden.

Uiteindelijk blijft de conclusie hetzelfde.....Rauwe Champignons? Beter van niet.


Typo verbeterd
Laatst gewijzigd door Tyndareus op wo 02 sep 2009, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Butch
#1355223
goed dat ik dit lees: ik doe altijd een half pondje champignons in de groentemix van zo'n 3 kilo groente in totaal.
Zal ik dus maar niet meer doen. :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door