Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#1345365
Na het overlijden van ons meissie, komt er over 6 of 7 weken een nieuwe CC ons vergezellen.
Zowel voor Sultan onze reu, als voor ons, het beste wat ons kan overkomen De combi is ons echt op ons lijf geschreven! Het heeft zo moeten zijn...
Ons puppenmeisje zal worden afgespeend op vers ;D Voor haar eerste week bij ons, krijgt ze KVV mee. Pa en ma zijn echte Barfers. Voor het barfen met volwassen honden draai ik mijn hand inmiddels niet meer om 8) Maar jee, een pup?!? Daar heb ik geen enkele ervaring mee...
Beide honden zijn volwassen overgegaan op Barf.
Hoe ga ik het aanpakken? Waar moet ik op letten? Ik wil alles goed doen, maar weet ff niet hoe te beginnen!
Beginnersbotten weet ik, percentages zijn me niet vreemd...
Wie heeft er tips voor me?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1345418
Ah kijk een nieuw pupseltje naar jullie, wat leuk!
Ik heb nog niet eerder een pup op barf gehad, dus kan ik je geen tips ingeven.
Maar kan je wel alvast veel plezier wensen!
Door Lizzy
#1345438
Sultan schreef: Na het overlijden van ons meissie, komt er over 6 of 7 weken een nieuwe CC ons vergezellen.
Zowel voor Sultan onze reu, als voor ons, het beste wat ons kan overkomen De combi is ons echt op ons lijf geschreven! Het heeft zo moeten zijn...
Ons puppenmeisje zal worden afgespeend op vers ;D Voor haar eerste week bij ons, krijgt ze KVV mee. Pa en ma zijn echte Barfers. Voor het barfen met volwassen honden draai ik mijn hand inmiddels niet meer om 8) Maar jee, een pup?!? Daar heb ik geen enkele ervaring mee...
Beide honden zijn volwassen overgegaan op Barf.
Hoe ga ik het aanpakken? Waar moet ik op letten? Ik wil alles goed doen, maar weet ff niet hoe te beginnen!
Beginnersbotten weet ik, percentages zijn me niet vreemd...
Wie heeft er tips voor me?
Wat leuk dat jullie een nieuw CC meisje krijgen!
Het is gewoon hetzelfde als met je volwassen honden. Alleen geef je in het begin dus beginnersbotjes/zachte botjes. En verder laat je je kleine meis kennismaken met zoveel mogelijk smaken.

In eerste instantie verdeel je het voer over 3 maaltijden. En ik denk dat een CC pup zo'n 5% van het huidige lichaamsgewicht nodig heeft. Zal ze een kilootje of 8 wegen, als ze bij jou komt? Dat is zo'n beetje 400 gram per dag. En dat groeit in eerste instantie met pupsel mee, die hoeveelheid.

Ik zou verder zeggen: voldoende orgaanvlees en vette vis voeren en ei voeren, dan krijgt pup ook voldoende vitamine A en D binnen. En daarnaast zoveel mogelijk lekker buiten laten. Dat is ook goed voor de vitamine D voorraad (zon).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1345473
wat leuk!!!
kom je je CCtjes ook een keer showen op een wandeling??
ik vind ze zoooo mooi!!!

veel plezier met de kleine meid.. (nou ja.. klein)  ;D
Door Sultan
#1346167
Dank jullie wel!

Lizzy, goed ingeschat hoor, het gewicht. Dat ligt bij een CCpup van rond de 8 weken idd om en nabij de 8kg.
Nu weet ik hoe ik kan beginnen! Helemaal top!
Door Sultan
#1351116
@Nova, dank je wel!
@Spreeuwtje, ik zal m'n best doen om ons stel te komen showen op een BP-wandeling. Ik organiseer zelf CC-wandelingen, en heb daarvan helaas de frequentie moeten verminderen, van eens per maand naar eens per 2 maanden ivm de drukte... Enne...CC-tjes? De pup is idd klein, maar onze reu is enorm ;) Te groot voor het ras, maar een giga heerlijke vent!!

Afgelopen week heeft mama Gina de pups laten kennismaken met vlees :) Nadat zij zelf had gegeten, heeft zij voedsel opgebraakt voor haar 12 puppen!! Zo mooi hoe moeder natuur omgaat hiermee!! Gina krijgt nu ook meer te eten, omdat zij een deel aan haar puppen voert.
Daarnaast heeft de fokker de pups hun eerste maaltijd vlees gegeven. KVV gemengd met pupmelk. Het ging er bij alle 12 in als koek :D De pups groeien mooi en zijn heerlijke wezens  :-*
A.s. vrijdag gaan wij onze definitieve keuze maken uit de 4 teefjes... Een naam hebben sinds enkele dagen en we hebben ook een voorkeur aangegeven voor een stamboomnaam, die al bij de RvB liggen. Hopelijk komt de chipper ná vrijdag chippen ;D
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1351128
wat leuk dat je een pup erbij krijgt. Van harte gefelicteerd ;)
En dat voeren gaat vanzelf ;), weet het inmiddels uit eigen ervaring
Bantu is nu 2 jaar, en heb haar met 8 weken in huis gekregen toen mijn oudere honden al ruim een jaar op volledig rauw stonden. Ik vond het best eng, omdat ik ook hier nog nooit een pup op rauw had gezet.
Veel hulp gehad van mensen hier op BP, en het is helemaal goed gekomen ;)
Ik weet nog dat lizzy tegen mij zei (schreef) "geniet er maar lekker van als je pupsel een kwartel "vermoord"". En het was inderdaad genieten van ieder nieuw onderdeel dat ik ging introduceren :)
Door Sultan
#1352855
Dat klinkt veelbelovend!! Maar idd, ik ben ook onzeker met een pup op Barf ;) Ik wil het gewoon goed doen :)
Kwartels had ik nog niet aan gedacht... Maar dat is een prima optie :biggrin2:
Kwam niet veel verder dan kipkarkas, kippenvleugels/poten en parelhoen...
Is gans ook een optie?? Of haas?

Ik geef volwassen honden een aparte pensmaaltijd. Dat is dus naast de orgaan-maaltijd eens per week. Is dat verstandig met een pup??
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1352858
Sultan schreef: Dat klinkt veelbelovend!! Maar idd, ik ben ook onzeker met een pup op Barf ;) Ik wil het gewoon goed doen :)
Kwartels had ik nog niet aan gedacht... Maar dat is een prima optie :biggrin2:
Kwam niet veel verder dan kipkarkas, kippenvleugels/poten en parelhoen...
Is gans ook een optie?? Of haas?

Ik geef volwassen honden een aparte pensmaaltijd. Dat is dus naast de orgaan-maaltijd eens per week. Is dat verstandig met een pup??
Ik heb nog nooit gans gevoerd, maar "lijkt" mij voor een pupsel nog te hard, en Bantu kreeg wel (platgeslagen) haasboutjes, maar nog geen karkas. Daar heb ik mee gewacht tot ze wat meer gewend was aan het botten eten. Maar misschien ook gevoelsmatig :-\
Hier krijgen ze de orgaanmaaltijd  (lever/nier/hart) verdeeld over 2 keer per week anders gaan ze aan de race. Pens voer ik wel in 1 keer. Ik heb het zelf voor Bantu volgens mij verdeeld over meerdere keren per week. Vooral in het begin om er aan te wennen
Door Alba
#1352894
Gans heb ik nog nooit gevoerd, omdat me verteld is dat het vrij hard is, maar haas wel en ook dat vind ik best hard voor een pupje. Ik heb Alba na de eerste 2 pogingen (waar ik botjes heb weggenomen omdat ze die niet door kreeg) een tijd geen haas gegeven. Nu is ze klaar met het grootste deel van het wisselen en geef ik het wel weer.
Ik zou zelf denken aan konijnkarkas, fazantkarkas, konijnenvoorpootjes, zalmgraat (vooral de achterste stukken met dunne graat), eendennekken en patijsboutjes. En een lekker lapje pens zegt je pup vast ook geen nee tegen. Ik heb hier een eier-fan, ze vind het zalig als ze een eitje krijgt! Terwijl ik dit schrijf, kwam ze even haar hoofd schuren (teken dat het lekker was) na haar carniest-en-ei ontbijtje :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door