Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Frono
#1351462
Farmfood is de enigste leverancier, naar mijn weten, die beweert dat je hun brok en Fresh (dus KVV) samen kan voeren.
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Het lijkt me gemakkelijk om bijv. s'morgens de Fresh te geven (ben werken en heb het idee dat het produceren van ontlasting langer duurt!  ;) ) en dan s'avonds de brok versie.

Ook als je bijvoorbeeld eens weg bent of vergeet het voer uit de vriezer te zetten is het geven van brok weleens makkelijker...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1351469
ik ken dat niet, want ik stel zelf samen en heb 2 katten.
maar waarom wil je er dan brok bijgeven? als je samen de hort op bent, moet je toch ook hondenvoer meenemen. ipv brok kan je net zo makkelijk kvv meenemen, of bij een lokale super of slager een kipfilet oid halen.
naarmate je langer vers voert, kom je in dat ritme en zal je nog maar weinig vergeten iets er op tijd uit te halen. het gebeurt mij eigenlijk nooit meer. en mocht het wel gebeuren, duurt ontdooien meestal niet zo lang hoor. even op kamertemperatuur zetten, of anders onder stromend koud water. ik leg wel eens kuikens op de ontdooistand in de magnetron.
Door Frono
#1351476
Naast dat ik denk dat het de kosten een beetje zal drukken (sorry maar geen geldboom hier..), is brok gewoon makkelijker.
Ook voor eventuele andere oppassers, hond gaat regelmatig uitlogeren en dan moeten ook hun maar net plaats in de vriezer hebben.. Het uitleggen hier wordt nu regelmatig vergeten... En dan is het ook nog zo dat ik het savonds in de koeling plaats en als ik het smorgens een half uurtje op het aanrecht plaats voor op kamer temperatuur te komen de hond niet meer te houden is...  ::)
In principe gaan we eerst een half uurtje wandelen en bij terugkomst is het eten op temp. maar Mevrouw de Beagle wil niet eens meer wandelen!!! Ze draait ieder drie passen om, terug naar huis ETEN!!!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1351501
er zijn veel verschillende soorten kvv's, met verschillende prijsklasses. ik voer hier geen kvv, want te duur voor mijn budgetje en ik weet niet precies wat er in zit. nu gaan mijn katten niet zo heel vaak logeren, maar er is nog nooit een probleem geweest met de voeropslag. ik verpak het in handige kleine porties en ik dichte zakjes. niemand die er moeilijk over doet. en honden eten ook 'rijp' vlees, dus je hoeft het niet persé helemaal vers en niet geurend te voeren, itt bij katten.
je kan ook een apart koelboxje aanschaffen, eventueel met een paar vrieselementjes erbij. het eten blijft er lang koel in.
als je bv een halve rol kvv sneller wilt laten ontdooien, kan je deze ook in stukjes hakken.

toen ik nog niet volledig vers voerde, gaf ik sien ook wel eens stukken kvv bij haar brok en blik. ik heb vanalles door elkaar gevoerd, zelfs vleesbot met brok zonder dat daar 8 uur tussenzat (wist ik veel). sien heeft er nooit problemen mee gehad en alles altijd goed gegeten en ook goed verteerd.
van katten weet ik dat sommigen wel eens kunnen gaan kotsen als ze de ene maaltijd kvv en de andere brok krijgen, das met gevoelige honden mss ook zo. maar het kan ook goed gaan. ik zou alleen niet van die sponsbrokken (die heel erg uitzetten in de maag) voeren.

ik wil je aanraden toch volledig vers te voeren en geen brok. in eerste instantie natuurlijk voor je hond, maar ook voor jezelf.
als geld een mogelijk struikelpunt is, zijn daar ook oplossingen voor. je kan een goedkoper kvv voeren, of, nog beter, zelf gaan samenstellen. dit is vaak veel goedkoper en je weet ook nog eens precies wat je in je hond stopt en je kan het precies op de behoeftes van jouw hond afstemmen. wil je het persé gemalen geven, kan je zelf malen. doe ik ook voor otje.
ik vind brokken zelf helemaal niet zo gemakkelijk. je moet toch eens in de zoveel tijd een zak halen bij de DW en maar hopen dat ze de goede smaak etc nog hebben. je moet de zak ook openknippen en porties iedere keer afwegen.
met ieder voer moet je de verpakking openmaken en het afwegen, dus brok is daar niet makkelijker in dan vers. vers moet je alleen in de vriezer/koeling bewaren. das ook niet moeilijk; deurtje open, spullen er in, deurtje dicht  :D

dat je hond niet meer wil wandelen, maar wil eten, lijkt me ergens een goed teken. je hebt een hond met smaak die weet wat goed voor haar is  :P
Door Frono
#1351849
Begrijp dat er hier ontzettend veel mensen Barfen maar dat is niet wat ik wil...
Ging net dan ook al bijna over mijn nek toen ik de stukjes in de Carnibest zag zitten  :-X
Ben bang dat de rest van het huishouden echt de brokken wil blijven geven.... (en ik persoonlijk zie meer in de echte hamburgers, ben niet zo'n dood-dier mens  :-[ )
#1351865
[quote="Frono"]
Begrijp dat er hier ontzettend veel mensen Barfen maar dat is niet wat ik wil...
Ging net dan ook al bijna over mijn nek toen ik de stukjes in de Carnibest zag zitten  :-X
Ben bang dat de rest van het huishouden echt de brokken wil blijven geven.... (en ik persoonlijk zie meer in de echte hamburgers, ben niet zo'n dood-dier mens  :-[ )
[/quote]

Dan zoeken naar kvv die je wel past. Er zijn echt heel veel soorten!
kvv is toch altijd 100x beter dan brokken, dus wel een goede keuze  :)
Door Frono
#1351898
[quote="vanaalst"]
eet je zelf geen vlees dan?
omdat je misselijk wordt van stukjes vlees in de cb...
kvv geven is prima hoor, maar je ziet veel meer van het goede van vlees als je het enkel geef, dus zonder brokjes...
[/quote]
Jawel, maar weinig en ben wel een zeur... Alleen filet geen vet/bot oid. Brrrr....

Ik zet me er wel overheen hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar het echte Barfen... Nee, dat is niet aan mij besteed. Sorry!
Ben nu echt aan het twijfelen, of ik half/half ga doen. Begrijp dat hier iedereen heel hard roept alleen KVV!!!!

Hoe zit het eigenlijk met de tanden? Mij is altijd verteld dat brokjes de tanden schoon houden?  ???

Verder lees ik op de site van Farmfood dat je hun brokken en vers kunt combineren omdat hun geen krokante maar geperste brokken hebben. Terwijl Naturis dit zelfde verhaal verteld maar zelf WEL krokante brokken hebben ????? Snap het nu even niet...
#1351911
brokken houden tanden niet schoon, ze veroorzaken juist tandplak.
Zie het als jij bijvoorbeeld teveel suiker of koolhydraten eet, dan krijg je ook tandplak.
kvv zorgt niet voor tandplak. Maar als er tandplak is, gaat dat ook niet weg omdat je hond daarvoor vleesbotten moet kauwen en knagen.

brokken kun je in principe altijd met combineren met vlees. niet mijn mening, maar het is mogelijk.
de geperste brokken zijn volgens mij wat minder hoog verhit, waardoor miss wat meer voedingsstoffen bewaart zijn gebleven.
Maar durf daar niets exact over te zeggen, heb weinig verstand van de inhoud van brokken, behalve de grote lijnen.

Bedenk dat een fabricant alles kan zeggen om er maar voor te zorgen dat jij zijn product gaat kopen  ;)
#1352129
[quote="Frono"]
Jawel, maar weinig en ben wel een zeur... Alleen filet geen vet/bot oid. Brrrr....

Ik zet me er wel overheen hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar het echte Barfen... Nee, dat is niet aan mij besteed. Sorry!
Ben nu echt aan het twijfelen, of ik half/half ga doen. Begrijp dat hier iedereen heel hard roept alleen KVV!!!!

Hoe zit het eigenlijk met de tanden? Mij is altijd verteld dat brokjes de tanden schoon houden?   ???

Verder lees ik op de site van Farmfood dat je hun brokken en vers kunt combineren omdat hun geen krokante maar geperste brokken hebben. Terwijl Naturis dit zelfde verhaal verteld maar zelf WEL krokante brokken hebben ????? Snap het nu even niet...
[/quote]

Als brokjes tanden schoon hielden dan bestonden er geen dentasticks en geen "maand van de gebitscontrole" en geen onderzoeksresultaten van " 60% van de honden ouder dan 3 jaar heeft gebitsproblemen" want dat verhoudingsgewijs kleine groepje rauwvoerders is daar echt geen markt voor.

Bedrijven zoals b.v. Farmfood en Naturis en andere kvv-fabrikanten zijn geen filantropen. Het zijn bedrijven die kostwinning als doel hebben. Wil het publiek krokante brokken, dan krijgt het krokante brokken en wil het publiek geperste brokken met een kvv erbij dan krijgt het publiek dat. Farmfood heeft altijd de filosofie aangehangen dat brokken in combi met af en toe wat verse pens een prima combinatie is in hun ogen. Voorheen adviseerde ze dan meestal om Rodi erbij te geven, maar tegenwoordig hebben ze hun eigen kvv en wordt die er logischerwijs geadviseerd. Voor de 100% rauwvoerder is de FF-fresh al snel te duur en te eenzijdig, maar dat boeit niet, want de doelgroep van Farmfood is niet de 100% rauwvoerder, dat zijn de brokvoerders die wat extra's willen geven.
Gebruikersavatar
Door Riek
#1352473
Als je toch Farmfood met KVV wil combineren, dan kun je ook 4 dagen KVV geven en 3 dagen Farmfood.
Lijkt me toch beter dan beiden op 1 dag.
Waarom kan ik niet onderbouwen, meer een gevoel van me dat dit beter is.
Door Urs
#1352539
[quote="Frono"]
Naast dat ik denk dat het de kosten een beetje zal drukken (sorry maar geen geldboom hier..), is brok gewoon makkelijker.
Ook voor eventuele andere oppassers, hond gaat regelmatig uitlogeren en dan moeten ook hun maar net plaats in de vriezer hebben.. Het uitleggen hier wordt nu regelmatig vergeten... En dan is het ook nog zo dat ik het savonds in de koeling plaats en als ik het smorgens een half uurtje op het aanrecht plaats voor op kamer temperatuur te komen de hond niet meer te houden is...  ::)
In principe gaan we eerst een half uurtje wandelen en bij terugkomst is het eten op temp. maar Mevrouw de Beagle wil niet eens meer wandelen!!! Ze draait ieder drie passen om, terug naar huis ETEN!!!!!

[/quote]

Ik ben met 3 honden goedkoper uit met ze allemaal op de smuldier en tussen door barf dan op de brokken.
Door roos79
#1353267
Je vraagt om ervaringen met de combi Fresh met HE.
Die zijn er, en de ervaringen die ik zie en hoor zijn goed. Dit was al zo met de combi HE met een willekeurig KVV merk.
FarmFood zelf adviseert het niet te mengen en de dagen vlees en brok uit elkaar te halen.
Lizzy heeft nog niet zo lang geleden een stukje geschreven over het al dan niet mengen en combineren van brok met kvv.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 705.0.html

Gevoelsmatig blijf ik adviseren om kvv en brok niet op het zelfde moment te voeren.

het liefste uiteraard alleen rauw en helemaal geen brok, maar goed, je vroeg om de ervaringen kvv+brok  ;)
#1357830
ben zeer tervreden over FFF brok en vers. Eerst gaf ik de ene dg FF brok en ander FFF, dacht dat dit goed was maar ben over gestapt naar smorgens fff en saavonds de ff brok. dit ivm de spijsvertering ook dit gaat super. De ontlasting vd brok vind ik persoonlijk plakkerig en van FFF is ie mooi droger. Als ik geen FFF meer in huis heb dan krijg ze rodi als noodoplossing, geen moeilijkheden met deze omschakeling
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door