Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1352407
Hallo allemaal! Ik ben Ed, wij hebben 2 Duitse herders, en ik ben inmiddels overtuigd van het goede van natuurlijke voeding! (mede door Petra-Amsterdam) :biggrin2:

-Wat ik (eerst) wil vragen is of ze eerst beter aan de KVV moeten, of dat ze van de brok meteen aan de Barf / NRV (wat issut nou eigenlijk?) kunnen.
-Moeten ze eerst een speciaal menu om er aan te wennen, ik neem aan dat ze moeten "leren" om bot te eten e.d.?
-Ze eten nu 3 keer op een dag, dit is niet goed?
-Moeten ze vasten? zoja; waarom is dit beter?

Zo, paar vraagjes nog maar..., ik hou me koest ;)

Groetjes,
Ed
#1352412
Ik noem het BARF, biologically Appropriate Raw Food. Of zelf samenstellen. Nee, je hoeft beslist niet eerst KVV te geven, je kunt gelijk overstappen op BARF. In het begin moet je inderdaad wel beginners vleesbotten geven. In de bieb staat een document hoe en wat qua vleesbotten. Ik vind 3 keer per dag erg veel. Hoe oud zijn je honden? Of ze moeten vasten of niet... Tja. Dat hangt af van jouw persoonlijke voorkeur. Het schijnt prima gezond te zijn. Ik laat mijn honden niet vasten. Maar mijn honden eten 1 keer per dag (ze zijn volwassen) en ze krijgen gerust op dag 1 om 11 uur eten en op dag 2 om 19 uur. Dan hebben ze bijna gevast. Maar echt vasten doe ik dus niet. Omdat mijn honden viezigheid van straat gaan lopen snaaien. Ondanks dat ik ze voor het vasten een grote maaltijd geeft.
#1352426
Ach, het is nergens wetenschappelijk bewezen dat kleine porties niet goed zijn.... Dus als jij je prettig voelt bij 3 maaltijden per dag: prima. Uit ervaring weet ik wel dat honden zich met 3 kleine maaltijden per dag nooit echt lekker verzadigt voelen. Ik vind het prettig wanneer ze 1 maal per dag een lekkere grote maaltijd krijgen en dan lekker verzadigt zijn. Ik merk ook aan mijn honden dat ze het beter op 1 maaltijd per dag doen dan op 2. Maar nogmaals, dit staat niet gebeiteld in steen. Ik zou zeggen: probeer het zelf bij jouw honden uit, waar ze het goed op doen. Begin eerst met van 3 maaltijden er 2 te maken. En dan van 2 langzaam 1. Door 1 maaltijd af te bouwen en 1 groter te maken.
#1352596
als je snel wilt overschakelen en je hebt je nog niet voldoende ingelezen, of je hebt nog niet veel/genoeg vriesruimte of voorraad barfmateriaal, kun je natuurlijk altijd eerst een tijdje kvv geven, dat is helemaal niet erg  :)
#1352877
Hoi Nynke,

Ik heb nog voor anderhalve week brokken, en ruimte genoeg in de vriezer. Zodoende hoop ik dat ik genoeg tijd heb om meteen naar Barf te gaan! + dat ik gelezen heb dat honden van KVV naar Barf weer opnieuw moeten wennen / ontgiftigen? ???

Groetjes,
Ed
#1352970
Ik zou met barf 3 keer per dag voeren een nadeel vinden, omdat ik het juist zo leuk vind dat ze lekker kunnen knagen en scheuren aan 't vlees en botwerk. Als je de maatlijden in 3en verdeeld, dan worden ze kleiner en is 't lastiger om de wat grotere botten te geven als je honden daar straks aan toe zijn en meer barf-ervaring hebben (bijv. omdat je beter geen enkele rib kunt voeren i.v.m. verslik en stikgevaar). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. ;) Maar 1 keer per dag voeren levert grotere porties op en gegarandeerd veel trek, sleur, kauw en knaagplezier!
#1353098
Ed van den Berg schreef: Hoi Nynke,

Ik heb nog voor anderhalve week brokken, en ruimte genoeg in de vriezer. Zodoende hoop ik dat ik genoeg tijd heb om meteen naar Barf te gaan! + dat ik gelezen heb dat honden van KVV naar Barf weer opnieuw moeten wennen / ontgiftigen? ???

Groetjes,
Ed
Ja, je kunt daar wel eens wat van zien, maar dat gebeurt niet altijd en het hoeft ook echt niet heftig te zijn.
#1353119
Ed van den Berg schreef: Hoi Nynke,

Ik heb nog voor anderhalve week brokken, en ruimte genoeg in de vriezer. Zodoende hoop ik dat ik genoeg tijd heb om meteen naar Barf te gaan! + dat ik gelezen heb dat honden van KVV naar Barf weer opnieuw moeten wennen / ontgiftigen? ???

Groetjes,
Ed
Nee hoor, dat geloof ik niet, dat ze dan 2 keer gaan ontgiften  :), maar je kunt dus goed over naar meteen barf, dat is fijn, succes met het inkopen !!  En lees vooral goed de beginnersdocumentatie door, voor je begint  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door