Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1351540
Hoewel ik niet een echte Barfer ben (ik geef mijn honden kvv  :-[) wil ik ze wel vaker barf-producten aanbieden (heb net een bestelling geplaatst bij Herby  ;))
Reden waarom ik ze kvv geef is dat ik het niet aandurf om zelf maaltijden samen te stellen en met kvv weet ik in ieder geval zeker dat ze alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen. Toch wil ik ze een paar keer per week barf-producten aanbieden. Ik was al begonnen met 1x per week een zalmkop en heb net bij Herby hertenbotten, fazantenkarkassen met ingewanden, etc. besteld. Maar dit even ter inleiding...

Mijn vraag is eigenlijk: is het beter om de honden 1x per dag ('s ochtends) te voeren of - zoals ik tot nu toe doe - 2x per dag ('s ochtends en 's avonds)?
Ik heb nl. gelezen dat het beter is 1x per dag te voeren, omdat dan de maag werkelijk goed gevuld is en dat de "klieren" (noem ik het maar even) die voor de spijsvertering en opname van de voedingsstoffen zorgen, in aantal toenemen en het voer dus meer en beter wordt verteerd/opgenomen.
Ook werd gesteld dat de maag bij een grotere inhoud "harder moet werken" om de maaltijd te verwerken, wat ook beter is voor de hond.
Daarnaast heb ik gelezen dat 1 dag per week vasten voor de hond gezond is (?) (Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje sneu voor ze, honden zijn gewoontedieren, ik denk dat ze het niet begrijpen als ze 1x in de week niks te eten krijgen (?)).
Graag hoor ik wat jullie mening/ervaring is op dit gebied, ik weet het nl. niet en wil het beste voor mijn hondjes.
Misschien dat jullie me ook een beetje kunnen adviseren bij het voeren van de hertenbotten, fazantenkarkassen, etc. ... ik bedoel de absolute don'ts op dit gebied (ik ben nog maar een leek). Heel af en toe geef ik ze een ontdooide kip met ingewanden (die ik bij de Aldi koop) en dat gaat allemaal goed. Behalve dan dat ze daarna iets wat dunnere ontlasting hebben. Ligt dit aan de kip of aan de grote hoeveelheid voer wat ze in 1x te verwerken krijgen (moeten ze aan die hoeveelheden wennen?)

Alvast bedankt voor jullie advies/tips en hulp.

Groetjes,
Nicole
#1351706
Ik meen dat Mogens Eliasen dat verhaal van die maag vertelt, toch?
Mijn honden eten twee keer per dag omat ze anders zeuren om eten en ik vind dat vervelend. Zelf vind ik het ook gewoon makkelijk twee keer per dag. Wel altijd op een ander moment. Ook aan vasten doe ik niet. Mijn honden snaaien al veel van straat en dan helemaal. Verder zie ik ook geen voordeel aan eens per dag boven twee keer per dag of om een dag te vasten. Heb alles ooit geprobeerd maar is mij en mijn honden niet goed bevallen.
Zijn hertenbotten niet erg hard? Ik ken ze niet :-\
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op zo 30 aug 2009, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#1351728
Ik vondt de hertenbotten van herby erg hard, dus zou ze zeker niet geven aan beginnende barf-hondjes.
Heb er ook meerdere stukken van weggegooit van die botten.
Dan kun je denk ik beter beginnen met kip, konijn, eend, kwartel, patrijs, das een stuk minder hard.

Ik voer ze hier meestal ook 2x per dag. klein beetje s'ochtends en de grotere maaltijd s'avonds. Maar wel op wisselde tijden.
Al kan het ook zijn dat ik ze maar 1x op een dag voer, als ik s'avonds met ze ga training bijvoorbeeld.
Ze zeuren hier nu met vers nooit echt meer.
#1351734
Mijn vraag is eigenlijk: is het beter om de honden 1x per dag ('s ochtends) te voeren of - zoals ik tot nu toe doe - 2x per dag ('s ochtends en 's avonds)?
Zoek op "1 of 2 keer voeren" in onderwerp 'n paar van de vele topics..
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=55825.0
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=56059.0
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=51775.0
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=55845.0
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=52862.0
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=49206.0
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=16594.0

bij "zoeken"  tik "vasten", en markeer "Zoek alleen op onderwerp" dan zijn er ongeveer 50 topics over gemaakt.
Door Nyncke
#1351937
Sinds een tijdje voer ik nu 1x per dag ( newfoudlander van 2,5 en een friese stabij van 8 maanden) Ik ben er erg tevreden over om dat te doen.
Heb een hele tijd getwijfeld, vooral omdat mijn stabijtje nog erg jong was maar ik had het gevoel dat hij door 2-3 keer per dag een beetje te eten, altijd honger had. Nu heeft hij iig 1x per dag zijn maag vol.

De kans is groot dat ik iig dat vasten ga uitproberen of dat werkt voor mijn honden maar dan start ik met op hele wisselende tijden te voeren, en ook om de hoeveelheden af te wisselen.
Als dat goed gaat, dan pas vasten.

Ik denk je gewoon moet kijken wat voor jou en jouw honden werkt.
#1351991
Ik voer onze honden 1x per dag op verschillende tijden. En ze zaniken dus nooit, behalve als ze aan mijn houding merken dat het voor hun etenstijd is. Dan geven ze zowat een show weg om mijn aandacht vast te houden  ;D
Heel soms vasten ze maar dat is meer als de maaltijd de dag van tevoren erg groot is uitgevallen en anders krijgen ze de dag erna gewoon minder.
Ik voer ze 1 x per dag omdat ze dan meer voldaan zijn en t sowieso makkelijk te verdelen is. Ik moet anders het botgebeuren wel erg klein maken wat met grote honden niet handig is.
#1352046
Ik voer mijn honden 5 à 6 keer per week.

Op de dag dat ik "niet " voer krijgen toch nog altijd een bakje groentemix of fruit en ook een restje vlees of een visje.
Echt vasten is het dus niet.
Ze zeuren bij mij nooit om eten, en als ze eten dan krijgen ze dus een flinke maaltijd waar ze ook lekker vol van zitten.

Voordelen vind ik :

*niet zeuren
*2 dagen minder eten is handig ivm met wedstrijden en trainingen.
*als ze wat mager zijn eten ze 6 dagen per week en komen ze vanzelf weer wat aan.


Maar..... ik zou het nooit met zeer grote of kleine honden doen. ( grote rasen ivm maagtorsie/ kleine rassen ivm bloedsuiker spiegel)
En blijven kijken naar je hond of het wel bij de hond past. Bij twijfel, niet doen.
#1352078
Zowel Pip (15 weken) als DeeJay (5 jaar) krijgen hier 2x per dag eten... Grote maaltijd 's ochtends, verplicht een uur rusten, 's avonds een kleine maaltijd..
Ik ben hier bij Pip al mee begonnen omdat ze op 3x per dag bleef zeuren om voedsel, had dus het idee dat het haar maagje niet genoeg vulde voor de uren tussen de maaltijden...
Ze doen het er prima op... Soms wanneer ze echt een grote maaltijd gehad hebben krijgen ze de dag erna alleen wat spiervlees of een visje en wat groentemix en Pip daarbij een kippenvleugeltje ofzo (iets kleins dus) omdat ze nog in de groei is...
#1355507
Bedankt voor jullie reacties en tips.
Sinds een paar dagen geef ik mijn hondjes 1 maaltijd per dag (omdat ik nog geen barfproducten in huis heb is dit gewoon kvv).
Ze krijgen de maaltijd 's ochtends en dan natuurlijk de hoeveelheid die ze normaal in twee maaltijden zouden krijgen. Dit komt neer op 1250 gram kvv per hond. Veel mensen schrikken van de hoeveelheid, maar ze hebben het echt nodig. Het zijn twee dobermannetjes (een teef van ca. 32 kg en 4 jaar en een reu van ca. 40kg van 2 jaar) en ze zijn erg actief (ik loop iedere dag minimaal 1,5 uur met ze en gooi regelmatig een balletje).
Op zich ben ik erg tevreden over 1 maaltijd per dag. Ze hebben veel minder ontlasting en heb dus het idee dat ze de maaltijd veel meer verteren.
Alleen probeert de reu nu wel tijdens de avondwandeling bij te snabbelen in het bos (konijnkarkassen). Vroeger deed hij dat wel meer, maar de laatste tijd eigenlijk niet meer. Sinds hij op 1 maaltijd per dag staat is hij daar weer mee begonnen en daar ben ik niet zo blij mee (ik vind het erg smerig).
Komt dit omdat hij honger zou hebben?
Of kan het zijn dat zijn maag nog niet gewend is aan 1 maaltijd per dag?
Aangezien mijn honden altijd gewend waren 2 maaltijden te krijgen (geconditioneerd "gedrag"?), is dan zijn maag daar dan ook op ingesteld? Zou dit dan vanzelf over gaan, wanneer hij (en zijn maag) gewend zijn 1x per dag te eten?
#1355716
Is niet te voorspellen. Gewoon afwachten hoe het gaat.
Ik heb zelf wel het vasten geleidelijk geintroduceerd, dus niet gelijk 1 dag helemaal niks en dan 2x zoveel, maar de te vervallen maaltijd steeds kleiner gemaakt en de maaltijden ervoor en erna groter. Vond ik toch een veiliger idee.

Meer snaaierig kan ook komen omdat kvv wsch sneller verteert omdat het gemalen is, en omdat het knagen kauwen en knippen van barf ontbreekt. Dat is echt een belangrijk onderdeel van de maaltijd heb ik gemerkt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door