Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1351371
Om het overzichtelijk te houden zal ik het in een topic houden 8)

Ik ben nu bezig met alles uit te rekenen..

Ik wil Kain 6% gaan voeren van zijn huidige gewicht. Moet ik dan zijn EXACTE gewicht nemen.. (op dit moment 6.7 kilo) of kan ik dat afronden naar 7 kilo?

Hoevaak moet ik zijn behoefte opnieuw uitrekeken?? En voor hoelange periode kan ik eten al in porties invriezen.
Als ik nu iets klaarmaak voor zijn behoefte nu, zit ik over een week al te weinig..

Dit was nog niet alles.. Er komt nog veel meer :-[ Ik moet nog een hoop leren.. ;)
#1351384
voor de pup rekende ik per week uit, naar zijn exacte gewicht. 
ze groeien n.l. zo hard die eerste tijd ( ons pup rond een kilo per week )
iedere vrijdag gaat hij op de weegschaal en wordt 't nieuwe menu gemaakt.

ingevroren vlees kan bij -18 een half jaar bewaard worden.
#1351390
Oke duidelijk. Dat wordt dan iedere week wegen..

Nog een vraagje. Ik zit met de percentages.

Ik wil dit aanhouden:
40% Vleesbot
25% Spiervlees
10% Orgaanvlees
12.5% groente mix
12.5% vis

Zit ik zo goed??
Hoe weet ik dat ik met calcium en fosfor goed zit?
#1351391
Nadia schreef: Om het overzichtelijk te houden zal ik het in een topic houden 8)

Ik ben nu bezig met alles uit te rekenen..

Ik wil Kain 6% gaan voeren van zijn huidige gewicht. Moet ik dan zijn EXACTE gewicht nemen.. (op dit moment 6.7 kilo) of kan ik dat afronden naar 7 kilo?
Ik rond graag af. Dus ik zou 7 kilo nemen.
Hoevaak moet ik zijn behoefte opnieuw uitrekeken?? En voor hoelange periode kan ik eten al in porties invriezen.
Als ik nu iets klaarmaak voor zijn behoefte nu, zit ik over een week al te weinig..
Altijd een beetje aanklooien met pups blijft het wel hoor... Ik woog Linga eens per week a twee weken. Maar je ziet op het oog wel of je 6% kunt blijven voeren, ze meer nodig heeft of minder nodig gaat hebben. Zodra een pup groter wordt, gaan ze minder eten. Linga (Dalmaat) at op 5 maand nog zo'n 5% van haar lichaamsgewicht. Je kunt voor 1 a 2 weken wel invriezen hoor. En als Kain wat meer nodig heeft, breek je 1 portie aan en daar geef je dan over de aankomende dagen extra van.
Dit was nog niet alles.. Er komt nog veel meer :-[ Ik moet nog een hoop leren.. ;)
Geeft niks, daar is het forum voor! Dus kom maar op met die vragen!
#1351395
Nadia schreef: Oke duidelijk. Dat wordt dan iedere week wegen..

Nog een vraagje. Ik zit met de percentages.

Ik wil dit aanhouden:
40% Vleesbot
25% Spiervlees
10% Orgaanvlees
12.5% groente mix
12.5% vis

Zit ik zo goed??
Hoe weet ik dat ik met calcium en fosfor goed zit?
Ik vind 10% orgaanvlees weinig. Tenminste, ik neem aan dat dit met pens is? Ik vind voor een pup 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) mooier. Is 12% vis niet wat veel? Op hoeveel komt dat per week? Ik weet niet wat voor vleesbotten je geeft? Als je normaal bevleesde vleesbotten geeft, is 40% goed.
#1351443
Oei, ik schreef dat ik 6% wilde geven, maar ik bedoelde 7%.. Ik was wel eerst 6% van plan, maar denk dat 7% wat meer bied.

Van vleesbotten was ik aant denken aan: Kippenvleugeltjes, kippennekken. Veel verder ben ik qua beginnersbotten nog niet gekomen..

Is het dan beter om:
40% Vleesbot
25% Spiervlees
15% Orgaan
10% groente
10% vis (of is dit nog teveel)?? Zou dan (1876 gram voer per week, 469 gr per dag (4 dagen voer ik barf) Dat zou dan 187 gram vis per week zijn. Dus 46,9 gram als ik het zou verdelen over de 4 maaltijden.
Klinkt voor mij toch nog wel best veel.. Zou 5% dan wellicht beter zijn?
#1352260
Zijn mijn procenten nu goed?? Ik heb op meerdere plekken gelezen om niet te veel orgaan te geven omdat, dat ook in de CB zit??

Ik heb nu in gedachten:

Kain 6.5 kilo 7% 1876 gram per week, verdeeld over 4 dagen. Dus 469 gram per dag. Overige dagen kvv van CB

40% vleesbot    ( 750.4 gram per week/ 187.5 gram per dag)
25% spiervlees  (469 gram per week / 117 gram per dag)
20% orgaan       (375 gram per week/ 93.75 gram per dag) (was van plan hier dan de helft pens van te geven)
10% groente      (187.6 gram per week / 46.9 gram per dag)
5 % vis               (93.8 gram per week / 23.25 gram per dag)

Ook krijgt hij een keer in de 2 weken een eitje en ik wil ook zuivel gaan toevoegen.. (weet nog niet hoeveel ik hiervan wil gaan geven)
Laatst gewijzigd door Nadia op ma 31 aug 2009, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1352265
Nadia schreef: Zijn mijn procenten nu goed?? Ik heb op meerdere plekken gelezen om niet te veel orgaan te geven omdat, dat ook in de CB zit??

Ik heb nu in gedachten:

Kain 6.5 kilo 7% 1876 gram per week, verdeeld over 4 dagen. Dus 469 gram per dag. Overige dagen kvv van CB

40% vleesbot    ( 750.4 gram per week/ 187.5 gram per dag)
25% spiervlees  (469 gram per week / 117 gram per dag)
20% orgaan       (375 gram per week/ 93.75 gram per dag) (was van plan hier dan de helft pens van te geven)
10% groente      (187.6 gram per week / 46.9 gram per dag)
5 % vis               (93.8 gram per week / 23.25 gram per dag)

Ook krijgt hij een keer in de 2 weken een eitje en ik wil ook zuivel gaan toevoegen.. (weet nog niet hoeveel ik hiervan wil gaan geven)
Aha, mij was niet duidelijk dat je ook Carnibest gaat voeren. Hoeveel Carnibest ga je voeren? Want dan is 20% inderdaad veel/teveel. De rest ziet er prima uit. Qua beginnersbotjes kun je nog kwartel of kwartelkarkas, eendennek en al vrij snel parelhoenkarkas en dergelijke geven. Je kunt 2 keer per week een rauw ei geven. En zuivel is niet nodig. Mag wel (een beetje) maar hoeft niet.
#1352267
Ik weet niet of hij zuivel lekker gaat vinden.. Maar dan krijgt hij denk ik een keer in de twee weken een klein bakje yoghurt..

Dan ga ik wat minderen met het orgaan..

Ik ga 3 dagen carnibest voeren.
Hij krijgt 325 gram CB per dag

Hoeveel orgaan moet ik eraf halen?? En waar kan ik dat bij planten??

10% orgaan en dan
45% vleesbot
30% spiervlees??

Of is dat weer te weinig orgaan??
#1353285
Help....

Ik ben bezig met zijn menu in te vullen... Maar ik heb maar 4 soorten vleesbot (voor een beginnende pup) kippenvleugeltjes/nekken kwartel en eendennekken..

Ik voel me een beetje beperkt.. Dit is allemaal gevogelte.. Is er nog iet dat ik kan geven??
En zo'n kwartelkarkas.. Is dat als volledige maaltijd??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door