Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1350977
hallo allemaal,
ik wil de katten graag overzetten op vers voeren. ben me dus een beetje aan het inlezen geweest en heb al een poging gewaagd tot een menutje. nu heb ik dus nog advies nodig omdat ik een beetje vastloop.

goed ik heb sinds vandaag in huis:

smuldier kip
smuldier vlees incompleet
rodi lamshart
runderhart
runderlever
kippenlever
kipfilet
pangasius filet

ik heb nu begrepen dat ik beter geen runderlever had kunnen kopen. als ik het nu meng met de andere soorten orgaan, kan ik het dan wel opmaken of moet ik het echt weggooien?

wij hebben 4 katten en ik wil ze graag om meerdere redenen een voor een overzetten op vers. te beginnen met hummeltje, 14 weken oud en gek op het verse vlees wat ik hem tot nu toe heb gegeven.
hij weegt 2kg dus ik ga uit van 200gr vlees per dag. en dat met de percentages: 55-30-15

ik wil dus een mixje gaan maken van de 4 oorgaansoorten die ik heb. dat komt neer op een pakketje van 30gr per dag.

mijn voorlopige menu is:

ma: 30gr mix orgaan, 170gr smuldier kip
di: 30gr mix orgaan, 85gr kipfilet, 85gr smuldier vlees
wo: 30gr mix orgaan, 170gr pangasius filet
do: 30gr mix orgaan,
vrij: 30gr mix orgaan,
za: 30gr mix orgaan,
zo: 30gr mix orgaan,

en daar loop ik een beetje vast. ook omdat ik nog geen bot ik huis heb en ook omdat ik niet weet waar ik de smuldier onder moet rekenen. dus ik heb jullie advies nodig.
#1350998
Ik snap het niet helemaal. Geef je nu complete voeding of gemalen vlees aangevuld met orgaan?
Als je toch smuldier wil geven kun je ook de complete versie geven. Dat hoef je dan niet aan te vullen. Als je er dan iets bij wil geven zou ik proberen of je kat een kuikentje, sardientje of kippennekje er bij wil hebben. Een stukje spiervlees lijkt me ook wel lekker. Meestal zit er in kant en klare voeding wel genoeg orgaan.
Misschien begrijp ik het gewoon niet goed, of kan iemand die er meer verstand van heeft hier beter op reageren.  :-\
In ieder geval zou ik niet vier dagen alleen maar orgaan geven. Volgens mij is je kat dan heel snel aan de dunne.  :-X
#1351118
Hai,

waar wil je heen?

en wat willen de katten... :biggrin2:

ist een idee om met een komplete voorverpakte maaltijd te beginnen, en daarnaast wat te proberen zoals prooi, of stukken prooi?

of zitter misschien een poelier bij je in de buurt, om n's een kwartel of duif te proberen?

  wat er nu op je hebbikal lijstje staat, kun je prima mee beginnen,
'k zou de smul-kip als basis gebruiken (gemalen kip-karkas) en aanvullen met :
de ene dag wat kipfilet,
of rund (smul-vlees) , (of een stuk soepvlees)
of wat hart,
of wat lever,
of wat vis.....(en dan liever wat vette vis)
of wat kalkoenvlees
of wat paardenvlees

da's nog geen succes-menu, maar langzaamaan wat meer dingetjes proberen, ...en 't komt wel
houd de ontlasting in de smiezen: te hard: iets minder smul-kip, te zacht: te veel vlees/orgaan...
'k zou ongeveer de helft van 't menu smul-kip aanhouden, en aanvullen met  vlees, en niet meer dan 15 % orgaan

'k weet niet of je over een vriezer beschikt, dan kun je redelijk voordelig met mensen mee bestellen bij  de Herby's of anderen misschien?

onze katzels eten vooral van onze ruimgesorteerde poelier, en de dsz die ook oa hamsters als voer verkoopt....

succes!
#1351219
Sher schreef: In ieder geval zou ik niet vier dagen alleen maar orgaan geven. Volgens mij is je kat dan heel snel aan de dunne. :-X
er staat ook nog een komma achter ;) ik wist dus niet goed wat er verder nog bij te geven.

@flin ik kan dus de smuldier kip als basis doen. ok. en vlees compleet van smuldier lust meneer niet. daar zit vieze pens in.
volgende week krijg ik wat haaksbarf en bibi binnen maar tot die tijd wil ik ook wat geven. en liever geen brokken meer.

en om samen te bestellen zit ik een beetje in een uithoek = sneek.
een vriezer heb ik wel. in totaal 6 lades alleen liggen 5 daarvan vol met voorraad voor onszelf. dus dan moet er over een tijdje of een vriezertje bij of wij moeten voor onszelf minder hamsteren. :biggrin2:
#1351229
ow, das best een mooi formaat vriezer hoor.
wel voor de katten ja, eten voor jezelf in de vriezer stopt vanzelf  ;D

ik denk dat het handig kan zijn verschillende menu's en wat beginners-documentatie te lezen (das in de hondenafdeling ergens). veel dingen zijn ook op katten toepasbaar.
ik vind 55% vleesbot ook te hoog en 30% orgaan echt de top. kijk wat voor jouw katten ideale percentages zijn. kijk naar drollen en algehele conditie en dat soort dingen. ook naar de afmetingen (te ingevallen betekent meer voeren, dus per dag meer voer geven en dan bv 5% voor een volwassen kat ipv 3). hou er ook rekening mee dat je na een tijdje versvoeren (zeg na een maandje of 3 ofzo) alles nog een keer goed onder de loep neemt. dus de grootte van de porties die in de katten gaan, maar ook de percentages van het menu.

in het begin lijkt het allemaal heel ingewikkeld en veel, maar het went vanzelf en je wordt er steeds handiger en bedrevener in. uiteindelijk wordt je expert op het gebied van voeding voor je eigen katten en je eigen situatie.
#1352075
ik heb een tijdelijk menu in elkaar gezet:

ma: 100gr kip smuldier, 100gr kipfilet
di: 100gr kip smuldier, 1 kippenlever, 50gr smuldier vlees
wo: 100gr smuldier kip, 100gr pangasiusfilet
do: 100gr kip smuldier, 50gr lamshart, 50gr smuldier vlees
vrij: 100gr kip smuldier, 100gr vlees smuldier
za: 100gr kip smuldier, 50gr runderhart, 50gr smuldier vlees
zo: 100gr kip smuldier, 100gr smuldier vlees

hummeltje moet hebben:
770gr bot
420gr spiervlees
210gr orgaan

hij krijgt nu binnen
700gr bot
300gr spiervlees
150gr orgaan

nog niet helemaal goed dus maar het komt wel in de richting. dit is dus voor komende week. ben gisteren al begonnen. hoe meer ik kan vinden in de buurt hoe afwisselender het gaat worden. tot nu toe eet hij alles wat hij krijgt en hij glanst enorm. zo heb ik een kat nog nooit zien glimmen. echt super. zijn poep was gisteren wat zacht. geen diaree maar ook geen harde drol. moet ik het van een hele week bekijken omdat hij er nu nog aan moet wennen? ik ga straks eens in de bibliotheek duiken hier. alvast heel erg bedankt voor de adviesen ik heb er echt heel veel aan.
#1352138
Dat is dus zo´n 60,? % bot/vlees, ong 13,? % orgaan en ong. 26,? % spiervlees.

Hoeveel weegt hummel eigenlijk?? En is hij nog in de groei??

Lijkt mij redelijk maar a. ik ben hier niet de expert en b. naar mijn zin toch teveel bot/vlees ik zou meer spiervlees geven en minder bot/vlees. Maar hou de ontlasting in de gaten tezacht is teveel orgaan te hard is teveel bot. Let ook op evt. gesprongen vaatjes bij de anus (zie je aan een beetje vers bloed bij de ontlasting) dan heb je te harde ontlasting.

En ik mis de vette vis in jouw menu. Maar ik weet niet wat jouw kat daarvan vind. Als hij het lust dan zou ik een maaltijd vervangen voor een hele (dus incl kop en ingewanden) rauwe sardien. Dat gewicht daarvan trek je dus gewoon van het totaal af. Die zijn makkelijk te krijgen op de markt en niet duur om eens te proberen.

Wat de ontlasting betreft ik heb hier gemerkt dat rauw voeren voor mijn kater het allerbeste is gelijk vanaf de eerste dag. Hij heeft toen nog eenmaal zachte prut geproduceerd en daarna heb ik alleen nog maar harde keutels gevonden in de bak. Soms zelfs te hard en bij die soort complete voeding heb ik dus ook extra spiervlees gedaan tot het op was.
Laatst gewijzigd door Denise1 op ma 31 aug 2009, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#1352151
hij is 14 weken oud en weegt 1985gr. 2kg dus en omdast hij is de groei is ga ik dus uit van 10% van zn lichaamsgewicht.
ik heb 55% bot, 30%spiervlees en 15% orgaan gebruikt bij het berekenen.
dus pangasius valt niet onder de goede vis?
vette vis, welke zijn dat ook al weer?
sardien, zalm, tonijn en makreel??

ok dus ik bekijk gewoon de hele week zijn ontlasting en dan kijken wat er moet veranderen. te hard is het in ieder geval niet.
#1352163
Kijk uit met tonijn die bevat veel metalen dus niet vaker dan een keer per maand.

Ik geef verse sardien, panharing en zalmmoot.

Let op je hummel doet hij het goed op deze hoeveelheid dan is het ok maar het kan zijn dat hij veel meer wil en dat mag ook want hij is nog in de groei.

Pangasius is een prima vis maar bevat gewoon minder vetten dus daar zou ik niet de voorkeur aan geven voor een opgroeiende hummel. Die zou ik lekker voor mezelf wokken ofzo.

Hoevaak per dag bied je eten aan??
#1352176
dat tonijn niet zo vaak mag dat wist ik gelukkig al.
ok de pangasius eten we dus zelf op ik zal morgen op de markt eens gaan kijken naar vettere vis en dan invriezen.

ik heb twee eet momenten per dag 's ochtends en 's avonds. hij eet het niet in een keer op 's morgens dus ik zet hem er gewoon een paar keer bij tot het op is. om 7uur vanmorgen kreeg hij de smuldier kip en toen heeft hij niet veel gegeten rond een uur of tien heb ik m er weer bijgezet en een tijdje 'opgesloten' bij het eten en na een half uur is het bakje bijna leeg.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door