Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1350083
Hallo allemaal,

Afgelope woensdag ben ik mijn onze amstaff pup Kain naar de puppycursus geweest. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de kijk op opvoeden en de expertise van de trainer.

Echter was ik het met een ding NIET met hem eens.

De trainer vertelde een aantal dingen waar ik mijn twijfels bij trek. Het ging voornamelijk over variatie van eten, dat dat heel slecht voor een hond is. Dat een hond dat niet verteerd krijgt hierdoor slecht gaat poepen en vaak te vaak poept. (vaak de eerste keer een goede drol, maar de tweede keer wat nattig) doordat de hond het andere eten niet verteerd krijgt en voortijdig moet poepen. Hij lichte het helemaal uit. Zelf een bullepees of een kauwbotje zou fout zijn.(ivm. de eiwitten enz). Het was echt een heeeeeeel lang verhaal, honden zouden door kouwbotjes darmproblemen krijgen omdat ze te veel eiwitten binnenkregen, de darmen aan het werk gingen maar niks binnen kregen. De hond zou hierdoor een vitamine A gebrek krijgen wat zou leiden tot chronische honger.

Al met al kwam het er op neer dat je een hond absoluut alleen brok en nylabones mocht geven. Ook het trainen van een hond moest met zijn normale brokjes gebeuren. Alles wat ie tijdens de training at, moest van zijn voeding afgetrokken worden (let wel, het betreft een pup).

BARF of KVV was totaal uit den boze. BARF sowieso omdat wij geen wetenschappers waren die niet de juiste voedingsstoffen konden uitrekenen en KVV was absoluut niet te mengen met brok. Ik heb vernomen dat je dit best kunt afwisselen, zolang er maar 8 uur tussen het vlees en brok inzit.
Wanneer je volledig BARF ging geven, liep je risico dat je hond verkeerd zou groeien door de verkeerde stoffen. En iets waar voedingsfabrikanten jaren over doen, zouden wij niet zomaar even kunnen nabootsen met versvoer. (bijvoorbeeld de verhoudingen calcium/fosfor).

Mijn vraag, is het dan echt zo slecht om je hond gevarieerd voer te geven? Kain krijgt sowieso alleen maar voer dat voor honden is, maar we hebben wel verschillende koekjes en kauwbotjes.

Verder zou een hond van gerookte varkensoren agressief worden.  :P
En water? Dat was alleenmaar nodig nadat de hond brok had gegeten. Na de laatste maaltijd om 6 uur had een hond geen water meer nodig. En alleen maar kleine beetjes, een hele bak was onnodig. Ook voor de pup niet.

Hoe denken jullie hierover?? Goed ik weet dat jullie voor 100% BARF gaan. Maar is het werkelijk zo slecht mocht je toch brokken voeren om je hond zo nu en dan een koekje te geven? Of als je op BARF/KVV staat, is het dan ook zo slecht om een koekje op zijn tijd te geven.

Dat hij absoluut geen meerwaarde ziet in versvoer, die discussie wil ik niet aangaan. Ik ben zelf WEL een voorstander van vers. Alleen al om het hele simpele punt dat een hond in de natuur ook geen brok eet.

Maar is variatie echt zo slecht? Dat wil ik met jullie bespreken! (als het even kan theoretisch onderbouwd).
Wat hij als laatste zei, is dat een hond die op een gevarieerd menu staat (dus koekjes naast zijn gewone eten, of brok en vers) vitamine A tekort kijgt en buiten alles eet wat hij/zij tegenkomt.

Ben benieuwd hoe jullie tegen variatie aankijken..
Door Cathelijn
#1350125
Theoretisch onderbouwen? Pff, maar als je je gezonde verstand laat spreken  ;)

Een koekje lijkt me echt geen probleem. Dat krijgen ze hier ook, alhoewel het meestal gedroogde long of kip.
Verhalen over hoe je de zaken met brok moet aanpakken (voorzichtig overwennen bij een nieuw merk etc), blijken niet van toepassing bij het voeren van vers.
Mijn honden eten kip, rund, lam, hert, konijn, eend, zalm (en misschien nog wel wat) en dat zonder problemen door de variatie.

Ik denk dat je instructeur het beter bij het trainen kan houden en niet over voeding moet beginnen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1350134
Mmm denk dat deze meneer eens boekje over voeding mag gaan lezen...liefst over verse voeding dan.

Varatie in vers is juist goed. Kijk maar eens naar voorouder de wolf, die eet het prooidier wat voorradig is op dat moment.
Soms konijn, soms gevogelte, soms hert. En is daar dus ook op ingesteld zo te eten.

Af en toe een brokje kan geen kwaad naar mijn idee. Ik eet ook weleens bij de mac, en das nou ook niet erg gezond....
Nou kunnen honden zelf niet kiezen hierin, dus ik geef ze liever wat gedroogd, maar als ze brokje krijgen van iemand anders mogen ze dat best hebben.

En over vitamine A gebrek of verhoudingen. Lichaam van de hond is (net als ons lichaam) prima in staat voedingsstoffen te regelen, mits deze van goede bron komen.
Door Too
#1350140
Hi Nadia

Wat heb je vreselijk veel informatie gekregen... je zou er tuutende oren van krijgen  ;)
een hond met een heel gevoelig gestel kan reageren op een voer-wissel, de meesten kan t niks schelen maar t varieren van diverse kvv merken is in mijn ogen alleen maar goed [verschillende ingredienten, diersoorten,etc]

Heeeel veel poepen [en grote poep]  doen ze vooral op een brok-dieet  ;).. hier worden dat vaak 'frolic-drollen' genoemd.
Ik wil de trainer niet te kort doen maar een uitgebalanceerde versvoeding of barf-maaltijden zijn niet moeilijker [misschien wel makkelijker] dan gezonde mensenmaaltijden [en dat doen we allemaal] samen te stellen.

Als je heel veel traint en beloont of je hond is gevoelig voor 'teveel' ... dan is t slim om trainingsvoer mee te nemen in je berekening, gedroogde long is overigens een erg mager voertje

De combinatie brok/vers... daar kan ik je niet zo veel over vertellen ...

Volgens mij ben je 'eigenwijs' genoeg om je eigen plan te trekken....
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1350141
Nadia schreef: BARF sowieso omdat wij geen wetenschappers waren die niet de juiste voedingsstoffen konden uitrekenen
Vreemd dat deze stelling zo vaak terug blijft komen. Moet je een wetenschapper zijn om een carnivoor eten te kunnen geven? Een carnivoor is een carnivor ongeacht of hij gedomesticeerd is. Wij weten wat carnivoren eten, namelijk prooidieren.
Knap toch eigenlijk dat wij, zonder wetenschappers te zijn, het dag in dag uit voor elkaar krijgen om voor onszelf - omnivoren - steeds weer een gevarieerde maaltijd op tafel te krijgen en er niet dood bij neervallen..... :-\
Door Nadia
#1350170
Allen bedankt voor de antwoorden, ik zal me morgen even voledig voorstellen aan de bar :D..
Mag ik jullie even een compliment geven voor de snelle, gevarieerde vriendelijke en uitgebreide antwoorden!! SUPER!!

@ Rovanna, tja ik citeer ook alleen maar wat die beste meneer heeft gezegd..

Ik snap ergens wel dat hij BARF niet aan iedereen kan promoten, want in zo'n puppycurcus komen mensen uit verschillende lagen. Iemand zoals ik ben. Ik noem mezelf dan toch wel slim en dan niet perce dat ik alles weet, maar wel dat ik alles wil weten. Voordat ik ergens aan begin wil ik alles weten. Leergierig en bewust kun je het ook noemen.
Maar er zijn dan ook mensen die denken van heee, vlees is goed en geven ze dan vanalles wat ze tegen komen zonder eerst alle ins and outs te leren.
(wat een van de reden is dat ik nog heeeel even wacht om volledig over te gaan op BARF, er zijn zooo veel dingen wat je moet weten. Ik wil eerst de zekerheid hebben dat ik er voldoende van weet) (en dat is voor mijn geval wanneer ik iemand anders informatie kan verschaffen over verschillende onderwerpen, dan weet ik dat ik het beheers maar ook kan toepassen en doorgeven.

@ Too, ja pff af en toe wel, maar ik vind het erg interresant, we hebben Kain vorige week zijn eerste rauwe ei gegeven, hij vond het HEERLIJK (weet niet of heerlijk er aan voldoet  ::)). Maar tuutende oren ja. Vooral omdat ik ook de achterliggende gedachte van de trainer wil weten. Ondanks ik er het niet mee eens ben. Waar rook is, is brand.

Hij gaf aan dat een hond in het wild alleen maar vlees eet, dus ongevarieerd. Hij noemde een hert, zwijn, os enz allemaal hetzelfde: VLEES BOT EN ORGANEN.

Die gedroogde long had ik op de site van SPAT zien staan, even als verschillende gedroogde organen. Toch maar eens bestellen. Dan zit je idd met belonen ook in de vlees/organen sectie.

Haha, ik ben zeker eigenwijs ja. Ik neem niet zomaar iets aan. Ik wil van alles meer en alle achterliggende gedachten weten. Echt leergierig, ik stel overal mijn vraagtekens achter en probeer met een weerwoord te komen om zo mezelf en de ander aan het denken te zetten om zo nog meer te leren. Ik ben niet star, als ik ongelijk heb geef ik dat toe en pas ik mijn visie aan!

@ Cathelijn en May Linn, deze meneer heeft denk ik idd een verouderde visie wat betreft voeren. Maar ook wat ik al eerder zei, om te voorkomen dat iedereen lukraak vlees gaat geven en niet weten wat ze doen. (b.v. te grote/zware botten geven). Als er iets mis gaat is hij dan de boeman.

Dan heb ik nu nog een samenvattende vraag:

Heeft een hond een ander spijsverteringsstelsel dan een mens, waardoor variatie in voeding niet goed is (en kan leiden tot vitamine (A) gebrek)/of een ander voedingsprobleem?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1350176
Nadia schreef: Heeft een hond een ander spijsverteringsstelsel dan een mens, waardoor variatie in voeding niet goed is (en kan leiden tot vitamine (A) gebrek)/of een ander voedingsprobleem?
Ja honden zijn carnivoren en mensen zijn omnivoren.
Carnivoren hebben minder behoefte aan variatie dan omnivoren.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1350179
Een hond heeft in zover een ander spijsvertering orgaan, dat een hond een carnivoor is en een mens een omnivoor.
Er dus zeker verschil in verteren.
Maar ik denk niet dat dit verschil te maken heeft met variatie. Denk zelfs dat variatie erg goed is.
Zoals ik al eerder schreef met als voorbeeld de wolf.

Variatie op zich is niet de oorzaak van een tekort aan vitamine's.
Sterker nog variatie is juist erg goed om te zorgen dat je hond alles binnen krijgt.
Dit werkt volgens mij net als bij mensen.
Maar wel verantwoord variëren.
Gebruikersavatar
Door pike
#1350205
Nadia schreef: Hij gaf aan dat een hond in het wild alleen maar vlees eet, dus ongevarieerd. Hij noemde een hert, zwijn, os enz allemaal hetzelfde: VLEES BOT EN ORGANEN.
Dus als die mijnheer sla, boerenkool, sperzieboontjes, tomaat
aardappel, rijst, macaroni
kippedijtje, schnitzeltje, biefstukje eet
eet hij heel ongevarieerd want het is allemaal hetzelfde: GROENTE VLEES EN KOOLHYDRATEN ;D ::)
Door Nadia
#1350250
@ Pike, hihi ja ik vond het ook al een beetje vreemd. Hij gaf aan dan overal eiwitten en koolhydraten geeft, dus het in princiepe niet zou boeien of hij een kilo kip of een kilo kalkoen, een kilo rund of een kilo paard zou eten .. ???

Ik heb ooit ergens een artikel gelezen dat je aan het gebit van een zoogdier kunt zien wat de behoefte aan vlees/groente/granen zou zijn.
En bij een hond is dat uiteraard vlees! Ik zal een vriend van mij eens vragen of hij dat artikel ergens kan opduiken.

Dus al met al kan ik best varieëren.
Ookal hebben ze zoals Rovanna zegt minder behoefte eraan, het zal dus niet schadelijk zijn?! (even samenvattend voor mezelf)
Door Cathelijn
#1350293
Nee schadelijk is het niet. Zeker niet als je varieert tussen verschillende diersoorten, maar allemaal rauw en vers. Dan is het alleen maar goed.
Een zalm heeft je hond wat anders te bieden dan een kip  ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1350314
Met brokken geef je overal eiwitten en koolhydraten, iedere dag hetzelfde.
Maar nu is we zo dat sommige brokken 20 of meer % aan eiwitten bevatten (die kunstmatig hoog gehouden worden).
Terwijl dat bij vlees helemaal niet zo is, daar zitten max. 20% eiwitten in.
Net zo met koolhydraten. In brokken zitten wel 70% of meer koolhydraten.
Ook dit zul je in vlees niet tegen komen.

Dat van 8acht uur tussen brok en vers, is achterhaald.
Lees maar eens hier in de bieb.

Blijft altijd leuke discussie over vers en brokken.
De meeste geopperde opmerking die ik hoor is, hij doet het toch al jaren goed op brokken.
Maar is het goed of is het super, want daar zit wel een verschil tussen is mijn mening.
En je kunt niet goed zien wat er op lange termijn binnen in de hond afspeelt.
Door evds
#1351043
Een eeuw (of langer) geleden krijgen de zeelieden scheurbuik en niet door de enorme variatie in het voedselaanbod aan boord maar juist door de eenzijdigheid. Ik kan me niet voorstellen dat het bij andere (omnivoor/carnivoor )diersoorten dan de mens anders is. Variatie is dus goed dan heb je de meeste kans dat je alle voedingstoffen en vitaminen binnen krijg in de loop der tijd. Trouwens ook herbivoren hebben behoefte aan variatie.
Door Lizzy
#1351158
Oh ja, en een wolf eet alleen maar konijn. Dag in dag uit, levenslang konijn. Of hert. Of bizon.  ::) ::)

Altijd "leuk" wanneer schoenmakers niet bij hun leest blijven. Deze meneer heeft echt totaal geen kaas gegeten van honden voeding. Zonde, dat dit soort mensen de hersenen van pup-eigenaren al direct vergiftigen..... Nodig hem eens uit op Barfplaats. Dan leggen wij hem uit hoe het echt zit! Hij is van harte welkom!

Variatie voor een hond is dus prima. Zoals een wolf insecten eet (als er weinig anders voor handen is) en muizen en konijnen en hazen en patrijzen en fazanten en bizons en herten en wortelen en bessen en knollen en grassen en zaden, zo eet een hond het best afwisselend. Want in alle diersoorten zitten andere vitamines en mineralen en andere verhoudingen en voer je alleen konijn, loopt je hond dus op den duurt tekorten op. Want konijn bevat veel, maar mogelijk niet alles. En daarom voer ik bijv. rund, lam, geit, parelhoen, kalkoen, haas, konijn, sardien, kip, eend, gans (OK, ik moet nog even kijken of ze dat happen), etc. En maak ik groentenmixen waar tenminste 15 soorten groenten in zitten.

Nou vind ik het gemiddelde kauwbotje gewoon rotzooi hoor. Het bevat meestal gedroogd huid, dat in vreemde landen onder vreemde omstandigheden wordt gedroogd en geconserveerd. Dus ja, daar zou ik ook vanaf blijven. Vleesbotten, dat heeft een hond nodig. Rauwe, verse vleesbotten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door