Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Liz
#1349093
Hallo allemaal,

Mijn naam is Liz en ik heb zelf 2 honden. Sinds een jaar heb ik een Engelse Cocker Spaniël uit het asiel waar ik vorig jaar gewerkt heb.

Nu is zij erg weinig gewend en blijkt van veel voeding en andere dingen, waaronder mijn vogels, die daarom nu een aparte kamer hebben, allergisch te zijn. Aangezien haar jeuk soms minder werd en dan weer boven kwam, begon ik toch eens aan andere voeding te denken. Ze kregen hier altijd goede kwaliteit brokken en alle dieren (mijn teckel en alle herplaatsers) doen het er goed op. Maar jullie positieve berichten over BARF hebben mij overgehaald dit eens voor hen te proberen. Ik ben hier dus net mee bezig, maar vind het erg moeilijk. Vooral omdat ik zelf al bijna 14 jaar vegetariër ben en niet heel makkelijk een slager o.id. binnenloop...
Daarom vroeg ik mij af of jullie misschien goede tips voor me hebben? Zodat ik mijn honden (en herplaatskatten) alles kan geven dat ze nodig hebben, zonder zelf al te veel naar dooie beestjes te hoeven kijken. Misschien hypocriet, maar jonge dieren voer ik echt niet... Ik kom zelf uit een gezin dat geen kalf, lam, kuiken o.i.d. eet en om dit nu aan mijn dieren te gaan voeren :-\
Maar alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

Edit: aangepast door Moderator wegens de reclameregels.
Laatst gewijzigd door Liz op vr 28 aug 2009, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1349107
welkom hier :D

en als je begint met KVV, zie je in elk geval niets wat op dieren lijkt............dat is namelijk gemalen. Je zou van daaruit eventueel enekel barfdingen toe kunnen voegen en dan doorbouwen tot geheel Barf, maar het hoeft niet.........je honden kunnen het ook prima doen op kvv, geef ze lekker veel afwisseling in merken en smaken, probeer zoveel mogelijk de soorten zonder granen en rijst te geven en met natuurlijke calciumbron van bot (er zijn soorten kvv die geen gemalen bot toevoegen, maar een calciumpreraat)......
KVV's zonder graan zijn bijvoorbeeld:
haaks barf
naturis
carnivoer
.........
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1349205
Hallo LIz,

Welkom op Barfplaats.

Ik heb je bericht ge-edit vanwege de hier geldende reclameregels die je na kunt lezen in de gebruikersovereenkomst.

De link naar je website mag je wel in je profiel opgeven, zodat deze zichbaar wordt in je avater.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1349209
Wat je afkeer betreft omdat je vegetariër bent....je bent niet de enige hier :biggrin2:  Toevallig is de eigenaresse van dit forum...ook een Lizzy al vanaf haar 7de vegetariër, maar ze voert haar honden wel datgene wat een hond gevoerd hoort te krijgen. Een hond is een carnivoor en als eigenaar ben je verplicht deze te voeren als een carnivoor en anders had je cavia's moeten aanschaffen. :biggrin2:

Als je niks wezenlijks wilt terugzien dan ben je op gemalen voer aangewezen en of daar jong of oud dier in zit, dat is altijd de vraag, dat is meteen het nadeel van gemalen voer, dat je niet weet wat er exact in zit. Er zijn wel een aantal biologische varianten, de inhoud daarvan heeft in ieder geval een iets schappelijker leven gehad dan hun zusters uit de bio-industrie.

Maar....hopenlijk gaat het bij jou net als bij de andere veggie's hier op het forum, gewoon wennen.
Laatst gewijzigd door Angelique op vr 28 aug 2009, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1349244
Hoi Liz, ik ben Lizzy :biggrin2:

Welkom op Barfplaats!

En inderdaad, ik ben al 35 jaar vegetarier. Om (zo te lezen) soortgelijke redenen als jij.... Dit is hoe ik er mee om ga/over denk: ik wilde graag honden. Carnivoren. Waarom? Omdat ik DOL ben op honden!!!!!! Maar, honden zijn carnivoren en dus eten ze vlees. Als ik mijn honden niet wil voeren met hetgeen zij nodig hebben: dan moet ik konijnen nemen. Of andere herbivoren. Maar omdat ik zo dol ben op honden: heb ik er drie.

En die drie voer ik zoveel mogelijk met delen van dieren die niet meer door mensen gegeten worden. En dus als "afval" worden bestempelt. Dat geeft mij een goed gevoel. Een koe wordt geslacht omdat mensen die willen eten, ik voer mijn honden met hetgeen zij over laten/niet eten. Dat zijn dus alle organen en het spiervlees dat niet goed genoeg is voor menselijke consumptie. En van andere dieren (voor de hond geschikte) gebruiken we dus ook de botten. Dit is voor mij DE reden dat ik mijn honden geen hele prooidieren geef. Het voeren van dieren die speciaal voor mijn dieren geslacht worden: dat past niet in mijn plaatje van zoals ik denk dat het moet. Ik vind dat onze honden ons afval moeten eten. Zij doen het daar namelijk goed op.

En daarnaast probeer ik dan ook nog eens zoveel mogelijk "afval" te voeren van biologisch gehouden dieren. Dat lukt maar deels. Het is voor ons te duur om alles biologisch te voeren. Dat is behoorlijk hypocriet van mijzelf want ik zou natuurlijk ook 1 Dalmatier kunnen nemen en die 100% biologisch kunnen voeren.... Nee, ik kies er dan voor 3..... :-\ (en nummer 4 komt er volgend jaar aan). Helemaal goed zit het dus bij mij ook niet.....

Verder voer ik bijv. ook wild dat aangeschoten is, waar men de borstfilets vanaf snijdt en de rest weggooit. Die worden door Leo, mijn man, en Henneke, mijn vriendin (ik heb daar nog een paar "leuke" foto's van :biggrin2:) gevild en gevoerd aan onze honden. Dat is afschuwelijk werk (ik kan het ook niet) maar wij vinden dat beter dan dat de ganzen (of eenden, etc) weggegooid worden....

Ik voer dus wel jonge dieren. Ook voor jonge dieren geldt dat ze worden opgegeten door mensen.... En moet hetgeen niet opgegeten wordt weggegooid worden of zal ik het aan mijn honden voeren? Ik kies voor dat laatste.

Mensen zeggen wel eens "maar Islamitische mensen eten de organen van dieren, dus ook orgaan blijft niet over". Laat me je vertellen: de jongere generatie Islamitische mensen eet steeds minder orgaanvlees en er wordt veel meer geslacht dan er aan organen op kan worden gegeten. En dat geldt dus ook voor spiervlees dat mensen niet willen eten (kopvlees bijvoorbeeld).

Maar goed, ja, het is vervelend. En ja, het is afschuwelijk om dieren te doden of te villen of in porties te hakken en in je vriezer te stoppen. Ik dood geen dieren en ik vil ze niet. Ik kan het gewoon niet. Ik ben daar te teerhartig en te hypocriet voor. Ik laat dat anderen doen. Ik maak er wel porties van. En ik voer het aan mijn honden. En ik kan je zeggen: het went inderdaad. Niet dat ik er trots op ben ofzo, maar trok ik vroeger nog keukenhandschoenen aan tot onder mijn oksels en stond ik met een mondkapje voor kippenvleugeltjes in te pakken: snijd ik nu complete pensen en harten en karkassen in delen. Zonder handschoenen. Zonder mondkapje. Vond ik de geur van kippenvleugels vroeger om te braken, vind ik nu alleen wild (gans, eend, etc) vies ruiken....

Ik vind in ieder geval dat mijn honden recht hebben om fatsoenlijk te eten. En dus heb ik mij over al mijn bezwaren en dingen heen gezet.
Door Liz
#1349364
Bedankt voor al jullie reacties!
Natuurlijk hebben jullie gelijk wat betreft het voeren van honden, dat je het beste voor hen moet kiezen. Vandaar ook mijn aanmelding hier. Ik wil alleen het beste voor mijn honden en als ik mij dan ergens overheen moet zetten, doe ik dit graag. Zolang mijn honden er maar op vooruit gaan.
Lizzy, ik hou mezelf inderdaad ook voor dat het afval is dat we geven en dat helpt inderdaad. Ik vind het alleen heel moeilijk om hier (Kerkrade, Zuid-Limburg) aan zulk afval te komen... Ik weet dat ik bij een slager hier kippennekken kan bestellen, maar dan houdt het ook ver op. Ik zag wel dat er markten zijn waar je wat dingen kan krijgen hier in de buurt, maar aangezien ik 7 dagen per week werk, heb ik niet echt tijd om naar een markt te gaan... Goed, hier zijn natuurlijk altijd oplossingen voor, maar ik vroeg me af of er niet gewoon een makkelijke oplossing voor was? Of ben ik nu te lui? :biggrin2:

En wat kvv aangaat, dit kan ik dus ook in het begin voeren? En als mijn honden het hier goed op doen en ik wil wat barfdingen toevoegen? Dit kan dus ook? Maar welke verhoudingen hou ik dan aan en wat voer ik er dan het beste bij?
En voeren jullie alleen kvv en/of barf? Dus niks erbij (ehmmm...brokken o.id.? Aangezien ik in mijn 3 jaar diergeneeskunde altijd te horen kreeg dat dit compleet voer was, moet ik er nog even aan wennen dat dit duidelijk niet zo blijkt te zijn)?
Door Cathelijn
#1349375
Hoi welkom. Wat het aankomen van bepaalde spullen betreft: er zijn leveranciers die aan huis leveren en de diverse merken kvv hebben verkooppunten, wellicht ook een in de buurt van Kerkrade.
Je kunt zeker starten met kvv en langzaam uitbreiden naar Barf.
Ik voer alleen barf, niks erbij  ;) Zo compleet als mijn honden eten... ik kan me niet voorstellen dat dat in brokken zit.
Door Liz
#1349403
Hmmm....nog een vraagje ::) Ik las dat honden 3% van hun lichaamsgewicht aan kvv en barf moeten eten per dag. Nu zou dat voor mijn dieren (Cocker Spaniël, veel te dik, 20 kg en mijn kruising Teckel 8 kg) op zo'n 700g per dag uitkomen. Plus dan nog de herplaatshonden die hier zitten, die gun ik namelijk ook het beste. Momenteel heb ik maar 1 herplaatser zitten, dus dan zou ik op 1 kg voer per dag uitkomen. Dat zou dan 2-4 euro per dag zijn... Nu zijn mijn honden me alles waard, maar ik moet zelf ook nog rekeningen kunnen betalen. En aangezien ik maar parttime werk en verder met mijn eigen bedrijf bezig ben, waar veel geld in gaat steken, vind ik het moeilijk dit financieel te redden. Ligt dat aan mij? Of kan ik in het begin toch nog combineren met brokken (die natuurlijk ook op moeten), zodat ik wat goedkoper uit ben?
Ik voel me nu net alsof ik geen geld aan mijn honden wil uitgeven... Maar zo is het niet... Ik heb gewoon maar weinig. :-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1349404
[quote="Liz"]
Bedankt voor al jullie reacties!
Natuurlijk hebben jullie gelijk wat betreft het voeren van honden, dat je het beste voor hen moet kiezen. Vandaar ook mijn aanmelding hier. Ik wil alleen het beste voor mijn honden en als ik mij dan ergens overheen moet zetten, doe ik dit graag. Zolang mijn honden er maar op vooruit gaan.
Lizzy, ik hou mezelf inderdaad ook voor dat het afval is dat we geven en dat helpt inderdaad. Ik vind het alleen heel moeilijk om hier (Kerkrade, Zuid-Limburg) aan zulk afval te komen... Ik weet dat ik bij een slager hier kippennekken kan bestellen, maar dan houdt het ook ver op. Ik zag wel dat er markten zijn waar je wat dingen kan krijgen hier in de buurt, maar aangezien ik 7 dagen per week werk, heb ik niet echt tijd om naar een markt te gaan... Goed, hier zijn natuurlijk altijd oplossingen voor, maar ik vroeg me af of er niet gewoon een makkelijke oplossing voor was? Of ben ik nu te lui? :biggrin2:

En wat kvv aangaat, dit kan ik dus ook in het begin voeren? En als mijn honden het hier goed op doen en ik wil wat barfdingen toevoegen? Dit kan dus ook? Maar welke verhoudingen hou ik dan aan en wat voer ik er dan het beste bij?
En voeren jullie alleen kvv en/of barf? Dus niks erbij (ehmmm...brokken o.id.? Aangezien ik in mijn 3 jaar diergeneeskunde altijd te horen kreeg dat dit compleet voer was, moet ik er nog even aan wennen dat dit duidelijk niet zo blijkt te zijn)?
[/quote]

Brokken is hier net zoiets als vloeken :biggrin2: In deze (KVV) afdeling voeren de meeste mensen kvv en een deel daarvan kvv in combi met BARF. Een groot aantal mensen voeren echter 100% BARF. Daar komt dus geen pakje kant en klaarvoer of brokje aan te pas.
Brokjes zijn regeltechnisch wel compleet te noemen, maar een mens funtioneert ook niet lekker op een liga met een vitaminepil erin. en dan zijn wij nog geschikt om granen te verteren, dit in tegenstelling tot de hond.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1349405
[quote="Liz"]
Hmmm....nog een vraagje ::) Ik las dat honden 3% van hun lichaamsgewicht aan kvv en barf moeten eten per dag. Nu zou dat voor mijn dieren (Cocker Spaniël, veel te dik, 20 kg en mijn kruising Teckel 8 kg) op zo'n 700g per dag uitkomen. Plus dan nog de herplaatshonden die hier zitten, die gun ik namelijk ook het beste. Momenteel heb ik maar 1 herplaatser zitten, dus dan zou ik op 1 kg voer per dag uitkomen. Dat zou dan 2-4 euro per dag zijn... Nu zijn mijn honden me alles waard, maar ik moet zelf ook nog rekeningen kunnen betalen. En aangezien ik maar parttime werk en verder met mijn eigen bedrijf bezig ben, waar veel geld in gaat steken, vind ik het moeilijk dit financieel te redden. Ligt dat aan mij? Of kan ik in het begin toch nog combineren met brokken (die natuurlijk ook op moeten), zodat ik wat goedkoper uit ben?
Ik voel me nu net alsof ik geen geld aan mijn honden wil uitgeven... Maar zo is het niet... Ik heb gewoon maar weinig. :-[
[/quote]

Je moet bij de Cocker dan wel uitgaan van het gewicht wat hij zou moeten wegen. Daarbij is 3% een richtlijkn, een hond die al te dik is geef je dan eerder 1,5 % dan 3.  Voor de centen mag je natuurlijk die zak brokken wel even leegmaken. Verder zijn er wel kvv, die qua prijs per kilo onder of tegen je ondergrens aanzitten.
Met BARF kan je een stuk voordeliger uit zijn, maar dat is ook afhankelijk van hoe en waar je inkoopt.
Door Liz
#1350817
Gister heb ik kvv besteld van Naturis. Vandaag werd het al gebracht. Super service. Nou, ik ben benieuwd wat ze er van vinden en hoe ze er op gaan reageren. Ik ben van plan nu 5-6x per week kvv te geven en dan 1-2x per week barf. Hoop echt vooruitgang te zien!
Door Frono
#1351471
Hoi Liz,

ook ik ben nieuw hier en woon in het zuiden des Lands! (Heerlen)
Mag ik vragen waar je de Naturis besteld hebt, moest je een bepaalde hoeveelheid bestellen?

Ik weet dat er in Kerkrade een winkel zit HP&co wat ook verschillende soorten KVV verkoopt. En Merakal en Eussen in Eygelshoven doet dit ook  ;D !
Door Liz
#1351509
Hoi Frono,

HP&co zegt me niks, maar ik zal er eens naar zoeken. Merakal vind ik zelf niet zo'n fijne winkel. Hmmm...bij Eussen dan nog maar eens langsgaan. Ik weet dat Bart Zeegers in Heerlen (Heksenberg, super winkel) ook wel wat kvv verkoopt. Daar ga ik binnenkort kijken.
De Naturis heb ik nu bij ************************ besteld.

Gister hebben ze het hier voor het eerst gehad. Nou het ging goed op hoor. Ze vonden het echt lekker. Dus dat is mooi meegenomen.

Edit moderator: reclame voor individuele verkooppunten is niet toegestaan. Voor verkoopadressen verwijzen we naar de site van de fabrikant.
Laatst gewijzigd door Liz op zo 30 aug 2009, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Frono
#1351638
Klopt Bart Zeegers ligt hier om de hoek! Ga er eigenlijk altijd heen, alleen van KVV hebben ze de Prins ''Hamburgers".
Heb gevraagd of ze ook andere wilde bestellen maar ze hadden geen plek in de vriezer... Dus helaas dat houdt op.

Verder heb je ook nog Stelo (hele grote winkel in Brunssum) en Woef en Miauw in Heerlen (deze hebben zeker de Farmfood, Carnibest en Prins).

De Rodi en Smuldier zijn in de normale supermarkt te verkrijgen  8)
Zo komen we al een heel eind!

Ga eens mailen waar, hun van Naturis, precies wonen eens kijken of ik een kleine voorraad kan proberen!
Laatst gewijzigd door Frono op zo 30 aug 2009, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Liz
#1351641
Hmmm....bedankt voor de tips, ik ga zeker eens kijken. Fijn iemand in de buurt die ook kvv voert. Nu nog wat barf-producten en we zijn compleet ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door