Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1347753
Zijn lamsribjes echt eng, of ben ik gewoon een overbezorgde moeder? Ik had laatst op reis in Duitsland prachtige lamskoteletjes in de diepvries gevonden, van Nieuw-Zeeuwse afkomst, en omdat die in Spanje slecht te krijgen zijn, heb ik een paar pakjes meegenomen en aan mijn barfende honden gevoerd, drie of vier koteletjes aan één stuk. Maar ik vind het maar eng spul. Volwassen Max kreeg ze wel gekraakt, maar met meer moeite volgens mij dan een ganzenbout, en toen ik er - om problemen te voorkomen - uiteindelijk  maar een hamer overheen haalde, bleken de ribjes ook best splinterig te breken. Wel waren ze daarna een stuk buigzamer (dus de nog niet versplinterde stukken bot).
Voor pup Laika, die nog maar net haar definitieve tandjes heeft, sla ik alle grotere botten (groter dan kippenvleugel) nog kapot, en ze heeft alle koteletjes met veel smaak opgegeten, maar ik hield m'n hart vast - en dat terwijl ik eigenlijk heel erg geniet van het zien en horen van krakende botten in "mijn" hondenbekken.

Vraagje dus: kun je lamskoteletten probleemloos voeren, of kan ik daar in de toekomst maar beter van afzien?

Bedankt alvast voor eventuele antwoorden!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1347758
Klinkt alsof ze wat te hard waren.
Maar je kan het testen van tevoren of ze te hard zijn. Door ze proberen door te knippen met een snoeischaar, lukt dit niet dan vindt ik ze te hard.
Door Anne in Zweden
#1347761
Dank je. Ik ben zojuist onderaan de lijst van Vragen en Problemen BARF begonnen te lezen (pagina's 339 en 338, met commentaren uit 2003) en daar zijn al verscheidene mensen die zeggen dat ze lekkere lamsribjes geven. Moet dus kunnen. Tenzij ik er pas op pagina 227 of zo achterkom dat de honden van pagina's 339 en 338 ondertussen het loodje hebben gelegd door die koteletten, haha! (Nou ja, haha...)

Dat van die snoeischaar is een goeie. Met de gevogelteschaar kwam ik er niet doorheen, alleen met de hamer, maar nu we weer thuis zijn, kan ik wel even de kist met tuingereedschap doorspitten voor een snoeischaar.

Vanavond staat er onder andere lamsbout op het menu, als ik de verpakking goed gelezen heb, dus daar zullen we braaf alleen het vlees van serveren...
Door Lizzy
#1347776
Anne in Spanje schreef: Dank je. Ik ben zojuist onderaan de lijst van Vragen en Problemen BARF begonnen te lezen (pagina's 339 en 338, met commentaren uit 2003) en daar zijn al verscheidene mensen die zeggen dat ze lekkere lamsribjes geven. Moet dus kunnen. Tenzij ik er pas op pagina 227 of zo achterkom dat de honden van pagina's 339 en 338 ondertussen het loodje hebben gelegd door die koteletten, haha! (Nou ja, haha...)

Dat van die snoeischaar is een goeie. Met de gevogelteschaar kwam ik er niet doorheen, alleen met de hamer, maar nu we weer thuis zijn, kan ik wel even de kist met tuingereedschap doorspitten voor een snoeischaar.

Vanavond staat er onder andere lamsbout op het menu, als ik de verpakking goed gelezen heb, dus daar zullen we braaf alleen het vlees van serveren...
Ik geef zo vaak lamsribben. En al ver voor 2003. Maar, kom je er inderdaad achter dat ze met een snoeischaar absoluut niet door te knippen zijn: keur ik ze ook af, vind ik ze ook te hard. Maar, voor een hond die nog maar net aan bot begint, vind ik ze sowieso te hard. Ik vind dat ze eerst moeten wennen aan het eten en verteren van bot.

En nee, er zijn geen bosjes met honden overleden aan het eten van lamsrib. In de afgelopen jaren (sinds 2003) zijn er twee honden overleden aan bot. Een aan runderrib en dat is ook niet geschikt. Een gestikt in lamsrib maar dat is een beetje een vaag waarbij nooit is vastgesteld waaraan de hond overleden is.

Ik ken meer honden die aan het juist niet eten van vleesbot zijn overleden. Doordat ze bijv. een verziekt gebit hebben gehad.
Door Anne in Zweden
#1348385
Lizzy, hoe lang duurt het voordat een hond niet langer een hond is die nog maar net aan bot begint? Onze Max barft nu zo'n vijf weken, en kraakt de botten moeiteloos (ook de recreatiebotten die we vroeger wel eens gaven, knalde hij zonder problemen weg). Laika barft ook vijf weken nu, maar die is nog maar 5,5 maand, dus ook al heeft ze haar definitieve tandjes inmiddels, ik sla haar botjes nog steeds kapot.

De lamsbout waar ik gisteren op doelde, blijken grotere koteletten te zijn (van het voorste deel, staat er in het Duits op de verpakking), maar ik heb er daarnet de snoeischaar op losgelaten en daarmee kreeg ik ze wel doormidden. Ik blijf dus gewoon lamsribben voeren, uiteraard onder toezicht.
Door Lizzy
#1348676
Oef, dat is heel moeilijk te zeggen. Eigenlijk geen tijdspanne voor te geven. Sommige honden verteren in de eerste week kippenbotten, haaskarkas, eendkarkas 100% moeiteloos en die zet je op 5 weken met een gerust hart op lamsribben. De andere hond verteert met moeite een kippennek na 5 weken en die kun je echt nog geen lamsribgben geven.... Het is dus niet alleen het kraken maar ook 'hoe het er aan de achterkant uit komt'. Als een hond met zachte botten van kleine dieren na 5 weken nog stukjes onverteerd bot in de ontlasting heeft (zichtbaar): die moet je zeker nog geen lamsribben geven.
Door Anne in Zweden
#1348733
Okay, bedankt! Bij Laika zit dat wel goed dan, dat weet ik omdat die altijd al moet poepen wanneer ze nog aan de lijn zit. Bij Max moet ik even op zoek naar de keutels, want die kakkert pas wanneer hij losloopt (na zo'n 150 meter wandelen krijgen ze alle drie de vrijheid). Enige probleem is dat ik zijn keutels niet meer terugvindt sinds hij barft, omdat ik ze niet meer ruik, woeha!

Ik heb nog een ander vraagje, over vis uit blik, maar daar zal ik even een nieuw topic van maken.
Door *Natasja*
#1348884
Ik heb een vraagje aan je over die lamsribben/koteletten: zijn dat enkele stukjes bot met vlees eraan, of meerdere ribben aan 1 stuk? Als ik nl. aan koteletjes denk, dan zie ik een smal stukje bot voor me met daaraan een stuk vlees. En dat is levensgevaarlijk voor je hond, de kans is nl. groot dat je hond deze in 1 keer inslikt, en dat het blijft hangen. Of bedoel jij wat anders met koteletjes?
Door tieneke
#1348999
*Natasja* schreef: Ik heb een vraagje aan je over die lamsribben/koteletten: zijn dat enkele stukjes bot met vlees eraan, of meerdere ribben aan 1 stuk? Als ik nl. aan koteletjes denk, dan zie ik een smal stukje bot voor me met daaraan een stuk vlees. En dat is levensgevaarlijk voor je hond, de kans is nl. groot dat je hond deze in 1 keer inslikt, en dat het blijft hangen. Of bedoel jij wat anders met koteletjes?
Lamskoteletten is met meerdere stukken rib/bot/vlees dus geen gevaar als je het in grotere stukken geeft.
Door Anne in Zweden
#1349317
Het waren inderdaad van die ribbenkastjes van 9 koteletjes op rij, alles nog aan elkaar vast. Het laatste pakket blijkt grotere koteletten te bevatten, die al wel zijn losgesneden. Ik heb er gisteravond toch maar het bot uitgesneden en alleen het vlees gevoerd, omdat ik er met de snoeischaar moeilijk doorheen kwam.

Bedankt voor alle reacties!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door