Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door anneliesdj
#1347649
Hallo,

Ik ben nieuw hier dus ik zal eerst eens vertellen om watvoor hond het hier gaat.
Wij hebben een Duitse Dog reu van 2,5 jaar en weegt 60 kg, hij is in het algemeen goed gezond en het is dus niet vanwege klachten dat we willen overstappen op rauw voedsel. Het gaat mij meer om het idee dat brokken niet goed kunnen zijn, tenslotte is een hond er niet op gemaakt op droogvoer te eten. En recentelijk kwam ik erachter dat KVV waarschijnlijk een stuk goedkoper zal zijn dan de brokken die we nu nog voeren.

Baruch doet het verder prima, hij heeft alleen een erg gevoelige maag, hij kan niets anders eten dan zijn brokken anders is hij meteen aan de race en dat duurt dan weer enkele dagen tot een week. Als hij een hap gras heeft gehad is hij een week aan de dunne en overstappen op andere brokken is al meerdere keren mislukt omdat hij maar niet van de diarree afkwam (terug op de oude brok was het na 2 dagen over).
Momenteel krijgt hij brokken van Casa Vera en daarbij krijgt hij 2x per week droge rijst of macaroni, een enkele keer een droog broodje en eens per week een bakje vlees van smuldier. Groente heb ik geprobeerd maar meneer haalt er zijn neus voor op, zelfs gemixt met rijst of brokken laat hij het staan.

Nu zou ik wel volledig willen overstappen op smuldier maar ik zou graag willen weten hoe ik dat kan combineren met BARF voor de afwisseling.
Van smuldier zijn er ook bakjes met alleen hart, kip, pens ed die volgens de verpakking niet bedoeld zijn als volledige maaltijd, hoe kan ik die toch voeren? En zou ik bv 4 dagen vlees van smuldier kunnen voeren en de andere 3 dagen bv een hele kip/botten oid?

En hoeveel moet ik voeren? Ik heb begrepen dat voor BARF geld 3% van het lichaamsgewicht maar geld dat ook voor KVV?
En nog een vraagje; ik las hier dat er mensen zijn die, net als wij, knoflook geven tegen wormen maar hebben jullie ook zo'n remedie tegen vlooien? We hebben frontline gebruikt maar dat werkt gewoon niet, hij is 3 dagen vlo-vrij en dan begint het weer terwijl volgens de verpakking 2-3 maanden zou moeten duren (?). Ik heb wel gemerkt dat de knoflook er wel gedeeltelijk tegen helpt maar ik durf niet teveel te geven, wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door anneliesdj op wo 26 aug 2009, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1347735
Hoi, welkom hier!

Wat een hoop vragen.
Zal kijken of ik allemaal voor je kan beantwoorden.
De meeste vragen kun je ook heel goed vinden via de zoekfunctie hier, vul bv vlooien in, of frontline en je vindt tal van artikelen.
Van frontline weet ik dat vlooien daar door de jaren heen resistent voor zijn geworden, dat zou ermee te maken kunnen hebben dat je zo snel weer vlooien had.
Ikzelf zou bij vlooien toch eerder een keer kiezen voor een goed middel dat helpt.

Over vlees voeren.
Voor kvv geldt ook tussen de 2-3% van het lichaamsgewicht voeren.
Als je compleet voert zou van de 7 dagen in de week, 2 dagen kunnen 'knutselen'. Maar dan wel het liefst met hetgeen wat niet in de kvv zit.
Ook kun je half kvv en half BARF bijvoorbeeld doen. Maar dan zul je wel aan de slag moeten met rekenen en een menu maken voor de dagen dat je BARFt.

Je verteld al dat bakje vlees van smuldier wel goed gaat bij je hond. Dus waarschijnlijk reageerd hij niet zo gevoelig op de overstap naar vers vlees.
Maar lees maar eens de topic: versvlees voor beginners: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17449.0.html
En de beginnersdocumentatie bij BARF.

W.b.t. groente: als die zo fijn pureerd dat het appelmoes-achtig is en mengt bijvoorbeeld met pens of vis. En dan paar uurtjes laten staan.
Dan smaakt en ruikt de groente ook naar de vis/pens en eet hij het misschien wel op.
Door Suri&Bohdi
#1347802
[Nu zou ik wel volledig willen overstappen op smuldier maar ik zou graag willen weten hoe ik dat kan combineren met BARF voor de afwisseling.
Van smuldier zijn er ook bakjes met alleen hart, kip, pens ed die volgens de verpakking niet bedoeld zijn als volledige maaltijd, hoe kan ik die toch voeren? En zou ik bv 4 dagen vlees van smuldier kunnen voeren en de andere 3 dagen bv een hele kip/botten oid?


hallo..
als je smuldier als hoofdzaak wil gaan voeren zou ik wel gaan voor de compleet versies .... voor een hond van 60 kilo heb je denk ik ongeveer
4 pakjes per dag nodig,
als je alleen de vlees versie voert krijgt die geen orgaan en ook geen calcium en nog een heleboel andere zaken die ze wel nodig hebben niet binnen..
en gaan mixen met de enkelvoudige versies lijkt het me bijna onmogelijk om uit te rekenen of die vanalles wel genoeg krijgt

en de drie dagen dat je gaat barfen zou je best een hele kip kunnen voeren maar ik zou ook andere vlees en botsoorten pakken die niet in de smuldier zitten...
in het begin wel zorgen voor zachte botten zoals kip eend parelhoen etc

heel veel succes en ik hoop dat die alles goed verdraagt
Door anneliesdj
#1347974
Ok bedankt voor de reactie's.

Wbt de vlooien; frontline is mij aangeraden omdat het ook gebruiksaanwijzing heeft voor extra grote honden, meeste andere middelen hebben dat niet. Ik heb het toch een keer of 4/5 gebruikt en alle keren was het resultaat ongeveer hetzelfde.
Kan iemand mij een ander merk aanraden, iets waar vlooien niet resistent voor worden?

Je hebt het over 2 dagen 'knutselen', hoeveel dagen mogen dat maximaal zijn voor ik moet gaan rekenen met hoeveel hij precies binnen krijgt? Dus hoeveel % complete maaltijden van smuldier moet hij hebben zodat ik de overige dagen gewoon wat kan rommelen en me niet direkt zorgen hoef te maken over gehalte's?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1348043
Ik lees hier vaker dat stronghol en advantix wel beter werken tegen vlooien.
Ik heb zelf laatst bolfo gold gebruikt en dat werkte bij mijn honden prima.
Zou hier eens op zoeken op internet, dan weet je al wat meer over de werkzame bestanddelen of er ook gebruiksaanwijzig voor grote honden bij zit.

2 dagen knustelen is dan alleen als je andere dingen geeft als in de kvv.
Geef je 1 van de dingen die wel in kvv (kip/rund bv), dan zou ik dat maar een enkele keer doen.
Dit omdat het weinig toevoegt en alleen de verhoudingen scheef trekt.

Als je meer als 2 dagen wat anders geeft, zou ik toch met een menu gaan werken voor de barfdagen.
Door Lizzy
#1348195
anneliesdj schreef: Hallo,

Ik ben nieuw hier dus ik zal eerst eens vertellen om watvoor hond het hier gaat.
Wij hebben een Duitse Dog reu van 2,5 jaar en weegt 60 kg, hij is in het algemeen goed gezond en het is dus niet vanwege klachten dat we willen overstappen op rauw voedsel. Het gaat mij meer om het idee dat brokken niet goed kunnen zijn, tenslotte is een hond er niet op gemaakt op droogvoer te eten. En recentelijk kwam ik erachter dat KVV waarschijnlijk een stuk goedkoper zal zijn dan de brokken die we nu nog voeren.

Baruch doet het verder prima, hij heeft alleen een erg gevoelige maag, hij kan niets anders eten dan zijn brokken anders is hij meteen aan de race en dat duurt dan weer enkele dagen tot een week. Als hij een hap gras heeft gehad is hij een week aan de dunne en overstappen op andere brokken is al meerdere keren mislukt omdat hij maar niet van de diarree afkwam (terug op de oude brok was het na 2 dagen over).
Momenteel krijgt hij brokken van Casa Vera en daarbij krijgt hij 2x per week droge rijst of macaroni, een enkele keer een droog broodje en eens per week een bakje vlees van smuldier. Groente heb ik geprobeerd maar meneer haalt er zijn neus voor op, zelfs gemixt met rijst of brokken laat hij het staan.
Hoi Annelies, welkom hier!
Wanneer een hond een erg gevoelige maag heeft, niets anders kan eten dan brokken of anders aan de diarree gaat en zelfs van een hap gras aan de diarree gaat, dan lijkt mij eerlijk gezegd niet dat hij het allemaal zo geweldig doet.
Nu zou ik wel volledig willen overstappen op smuldier maar ik zou graag willen weten hoe ik dat kan combineren met BARF voor de afwisseling.
Van smuldier zijn er ook bakjes met alleen hart, kip, pens ed die volgens de verpakking niet bedoeld zijn als volledige maaltijd, hoe kan ik die toch voeren? En zou ik bv 4 dagen vlees van smuldier kunnen voeren en de andere 3 dagen bv een hele kip/botten oid?
Die bakjes hart, kip en pens zou ik fijn in de winkel laten. Wanneer je voornamelijk Smuldier compleet voert, dan zit daar kip en rund in. Het is dan zinloos om daarnaast runderhart, kip en runderpens te voeren. Dat is te weinig afwisseling. Dus wanneer je bijv. 4 dagen per week Smuldier compleet voert, kun je de resterende dagen vullen met dingen als eendkarkas, parelhoenkarkas, vette hele vis of zalmkop, konijnkarkas, lamsvlees, geitenvlees, etc. Met andere woorden: je gebruikt dier en vleessoorten die niet in Smuldier zitten. En omdat Smuldier ook nog eens zoveel orgaanvlees gevat, leg je de nadruk (op de barf dagen) op spiervlees en vleesbot.
En hoeveel moet ik voeren? Ik heb begrepen dat voor BARF geld 3% van het lichaamsgewicht maar geld dat ook voor KVV?
Voor een Duitse Dog die volwassen is geldt dat hij ongeveer 2% van het gewenste lichaamsgewicht zal eten. Bij 60 kilo lichaamsgewicht is dat dus 1200 gram per dag.
En nog een vraagje; ik las hier dat er mensen zijn die, net als wij, knoflook geven tegen wormen maar hebben jullie ook zo'n remedie tegen vlooien? We hebben frontline gebruikt maar dat werkt gewoon niet, hij is 3 dagen vlo-vrij en dan begint het weer terwijl volgens de verpakking 2-3 maanden zou moeten duren (?). Ik heb wel gemerkt dat de knoflook er wel gedeeltelijk tegen helpt maar ik durf niet teveel te geven, wat is wijsheid?
Het is niet bewezen dat knoflook helpt. Maar honden die volledig rauw/vers eten, hebben in de regel een betere weerstand tegen vlooien. Je kunt prima knoflook geven. Dit is de "hoeveelheid-regel-van-Mary-Strauss":

Dagelijks niet meer dan 1/2 -1 klein teentje per zeg maar 10 kilo hond. In theorie zou je dus 3 tot 6 teentjes knoflook per dag mogen geven. Ik zou er maximaal 3 geven.
Door Lizzy
#1348235
Ik realiseer me net dat zoals ik het adviseer, je niet goedkoper uit bent dan met brokken. Maar ja, juist met een DD lijkt het me verstandig om de nadruk te leggen op gezond en niet op goedkoop.
Door anneliesdj
#1348409
[quote="Lizzy"]
Hoi Annelies, welkom hier!
Wanneer een hond een erg gevoelige maag heeft, niets anders kan eten dan brokken of anders aan de diarree gaat en zelfs van een hap gras aan de diarree gaat, dan lijkt mij eerlijk gezegd niet dat hij het allemaal zo geweldig doet.

[/quote]
Dat is net hoe je 't interpreteerd natuurlijk. Het komt erop neer dat hij alleen uit zijn voerbak mag eten en dat was toch al een regel hier, zolang hij niets van straat eet gaat het heel goed.

En ik denk nog steeds dat ik goedkoper uit ben dan met brokken hoor, met smuldier zou ik op 1,50 per dag zitten ongeveer. Met de brokken die ik nu voer ben ik per dag het dubbele kwijt. Dus zijn voer zou op de BARF dagen nog 13,50,- mogen kostten voor ik op dezelfde prijs zit als ik nu kwijt ben per week.
Maar daar gaat het ook niet direkt om, het is meer een bijkomend voordeel als het goedkoper zou zijn.

Dus op de BARF dagen geen vlees wat in smuldier zit en liefst vleesbotten en spiervlees? Dus dan zou ik de ene dag vis kunnen voeren (beter hele vis of beter alleen de koppen? En maakt het uit watvoor vis?) En de andere dag een heel konijn bijvoorbeeld? Of zou ik ipv een heel konijn beter een vleesbot van bv een geit kunnen voeren omdat daar meer spiervlees aan zit?

En om te beginnen, kan ik hem gewoon ineens overzetten op smuldier of beter geleidelijk? En op de BARF dagen, is het in het begin beter om kleinere portie's te geven of bepaalde soorten vlees/vis te mijden?
Door eeyore
#1348417
Hier ook twee duitse doggen die deels op kvv, deels op barf staan  ;)

's Morgens krijgen ze hier kvv, 's avonds barf en ze doen het daar prima op.

Eeyore (teef van 4) staat op dieet om terug naar 70 kg te geraken (weegt er nu 80 ...) en krijgt 's morgens 500 gr kvv, aangevuld met sperciebonen, en 's avonds 1,5% van haar lichaamsgewicht (uiteraard de helft van een dagelijkse portie), ook aangevuld met groenten om de maag te vullen.

Hercule (reu van van bijna anderhalf) krijgt 's morgens 800 gr kvv en 's avonds 2% van zijn lichaamsgewicht.

Ik ben nogal van het dagelijks alles krijgen, dus hier krijgen ze netjes alle dagen hun portie bot, spiervlees en orgaan en dat is voor hun ook het beste voor de ontlasting. Maar dat moet je zelf een beetje uitvissen.

Ben hier nu een maand of drie mee bezig en het gaat super !
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1348601
Hoihoi,

inderdaad, Frontline doet niet veel meer, vlooien zijn resistent geworden.
Wat nog wel werkt is bv Advantage (is de dierenartsvariant van Bolfo Gold!!).

Ik voer zelf ook deels KVV en deels BARF. Geef ook Smuldier enkelvoudige kip, omdat mijn hond niet goed tegen runderwiwitten kan.
Die enkelvoudige kip maak ik dan zelf aan met wat orgaanvlees en groentenmix, soms wat biogarde, soms een eitje, soms wat gedroogde zeewier...om het zodoende compleet te krijgen.
Toch voer ik zelf qua KVV liever Haaksbarf, dat is namelijk en compleet en slechts 1 diersoort en niet zo heel fijn gemalen. Maar dus ook een stuk duurder.
De kipvariant koop ik dan bv niet, omdat ik die ook heel makkelijk zelf kan maken (bio kipkarkasje, wat orgaanvlees, groentenmixje etc., eventueel maal ik het karkasje door de vleesmolen)

Mijn hond had op de br*kken trouwens ook bij het minste of geringste diarree, maar nu kan ik hem van alles geven en nooit meer diarree!!  :)

Heel veel plezier en succes met je overstap!!!
Door anneliesdj
#1349372
Mag ik vragen hoe jullie menu er precies uitziet?
Aangezien jullie ook beide geven.
Of heb je ook gewoon voor het BARF gedeelte alles samengesteld naar behoefte?

En hoe kan ik zo'n groentemix maken? Dat zit niet door smuldier begrijp ik, kan ik dan zelf zo'n mixje maken, invriezen en steeds een portie ontdooien?
Door eeyore
#1353206
Ik geef als kvv alleen complete maaltijden, en ik wissel regelmatig tussen verschillende kvv's (smuldier, duck, energique, ...).

BARF stel ik samen naar behoefte, en ik probeer wat te variëren met vlees dat niet in de kvv's zit (hert, paard, konijn, kalf, zalm, ...). Als bot geef ik vooral kip (vleugels, karkassen, bouten), maar soms ook eend, geitenribben of lamsribben. Orgaan geef ik wat minder, omdat er in de meeste kvv's al voldoende orgaan zit verwerkt.

Mijn verhoudingen zijn 65% spiervlees, 20% bot (bot apart geteld, dus niet als vleesbot), 5% orgaan en 10% groenten/fruit/... Schema's heb nu niet bij de hand.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door