Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jopie
#1346335
Jopie is onder de loep genomen:

uitgebreid bloedonderzoek laten doen en qua vitaminen en mineralen ed was alles prima, geen tekorten.
wel kwam er een voedingsallergie uit.
urineonderzoek: Ph van 6 en enorm veel struviet! met een heel hoog soortelijk gewicht (=sterk geconcentreerd)
Ik wil haar dus meer laten drinken en zit te denken aan wat lekkers als kattenmelk???

Voor de allergie eerst prednoral en nu atopica, beide niet zo best natuurlijk maar ik moet wat.
Atopica werkte vanaf dag 1 erg goed en ben al na een week gaan minderen, gaat nog steeds goed.

Voor degenen hier die blaasgruisproblemen hebben: er bestaat een poeder (ben de naam even kwijt maar zet het er later nog wel bij) wat je over het voer moet doen (zoiets als MAS poeder), kun je lekker blijven barfen...
Jopie mag dan een dame zijn en niet gauw verstopt raken maar een geiriteerde blaaswand kan hier makkelijk van komen nl...

Dit was voor degenen die het interessant vonden..
Door Too
#1346986
Net als Borke : wat eet Jopie..
lekker drinken [en dus plassen] kan ook door plonsje bij de kvv, bouillon trekken van kippennek oid, scheutje karnemelk door t water
Door Jopie
#1347280
Jopie barft en krijgt biologisch vlees. Kant en klaar eet ze echt niet.
Ik ben ook niet voor de pred maar zal zo nog een fotootje plaatsen van jeuk op het hoogste niveau
en dan weet je waarom...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1347341
volgens mn DA in a'dam kan je bij een kat niet een voedingsallergie via het bloed bepalen, want het betreft er meestal eigenlijk een voedselintolerantie. het immuunsysteem werkt niet tegen, dus is dat via een bloedonderzoek niet te zien.

vorig jaar was de kat van mn moeder erg ziek en ze had o.a. een ontstoken korst onder haar kin.
ik was er voor de vakantie en wilde het verder onderzocht hebben. uiteindelijk bleek ze wss een voedselallergie te hebben. ik heb poet acuut op barf gezet (en de kuurtjes afgemaakt) en ze knapte geweldig op.
de dokter van poet zei nog dat het goed mogelijk was om gewoon om de zoveel tijd een prik prednison te komen halen, dat de bijwerkingen best meevielen bij katten en dat ze al zo oud (poet was toen 13) was geworden, dat ze er toch niet onder zou lijden.
ammehoela.
poet heeft nooit cb gelust en met de diagnose durfde ik dat eigenlijk ook niet aan, aangezien ik niet wist of ze ook op rijst zou reageren. op barf heeft poet geen klachten en doet ze het geweldig. zonder medicijnen.
Door Jopie
#1348174
Wat is het verschil tussen een voedselallergie en een voedselintolerantie dan?

De reden dat ik ben gaan barfen is vanwege de jeuk, nadat ik alle hypoallergene dieten heb geprobeerd.
Maar het mag allemaal niet baten, en op een gegeven moment (zie bovenste foto) kom je op een punt dat
er rust gewenst is....en herstel.
Fijn dat bij sommige katten alleen barfen voldoende is...

Ik zou het alleen niet als blaasgruisdieet inzetten gezien de enorme hoeveelheden struviet er in de urine zitten bij Jopie. Wil dit over een tijdje nog eens controleren.
Door flin
#1349085
hai Jopie,

wat 'n zielige snoet, met die krauwen!

Een voedselintolerantie is klinisch niet te onderscheiden van een voedselallergie, een voedselintolerantie kan zich al kenbaar maken na een enkele maaltijd
bij een echte allergie moet deze meestal eerst opgebouwd worden, een bekend voorbeeld van een voedselintolerantie is een voedselvergiftiging

De tweede veroorzaker uit de groep van voedselintolerantie is een voedselovergevoeligheid.
deze is dus niet-immunologisch van aard maar hierbij bevat de voeding een stof die wel een zogenaamde histaminerge respons oproept. Bekende veroorzakers uit deze groep zijn kleurstoffen en anti-oxidanten.

leesvoer:
http://wagenrenk.com.server17.firstfind ... blemen.pdf

'k weet niet heel precies wat je voert, geef je miss ook iets van rijst erbij oid?

zelf zou 'k de pred proberen af te bouwen,
en een eliminatie-dieet proberen, 
met daarnaast vis-olie en flink natuurlijk anti-oxidant bij te geven...

wat zou je wèl voor 'n blaasdieet inzetten?
Door Jopie
#1351095
Ik voer vlees en vis (diverse smaken) en verder niets.
Ben de Atopica die super werkt al aan t afbouwen (nu om de 2 dagen 25mg) en het gaat nog steeds perfect.
Ik wil nog meer afbouwen tot de klachten terugkomen en dan toch iets van een eliminatie-dieet doen.
Het is alleen erg lastig om biologisch vlees te krijgen (wat ze nog niet eerder gehad heeft)

Wat ik gehoord had was dat barfen goed zou zijn om de Ph van de urine naar beneden te brengen.
Dus heb ik de urine getest en onder de microscoop gehad, gewoon interesse. Bijzonder veel kristallen! echt niet normaal veel. Dit wetende zou ik het niet gokken met een echte plaskater.
Ik denk dat je aan een urinary of c/d voer vastzit wat in de meeste gevallen goed werkt. Er gaat binnenkort een testje gedaan worden met ammonium-chloride poeder en een gewoon voer met een echte plaskater.
Als dat werkt kun je blijven barfen.
Ikzelf wil toch ook de kristallen bij Jopie uit dr urine krijgen, misschien met het poeder.

En ja ze was heel zielig....  :(
Door flin
#1351109
ah, vlees en vis, daarnaast ook ..+botjes+orgaan neem 'k aan?

mocht je voor 'n aantal weken willen overstappen op niet-biologisch (eliminatie-dieet), lijkt dat een makkelijkere optie?
kun je daarna weer min of meer verder waar je gebleven waren....met biologisch vlees dus en langzaamaan weer opbouwen

vers zonder koolhydraat is zowiezo goed voor de katze ph-waarde van pies, en zoals je misschien weet zitter in veel brok/blik aardig wat koolhydraat, en in de speciale urinary-voertjes oa simpele toegevoegde verzurende middelen..

wat wil je veranderen aan de huidige ph-pies van 6? wil je die nog zuurder hebben?

er schijnen nogal wat verschillende redenen te  kunnen zijn , voor 'n kat met blaasproblemen, struviet, of anders;
en 'k hoop werkelijk dat je achter die reden komt, en op kan lossen!
Door Jopie
#1354233
Ja ook botjes en orgaan enz.
Ik wil het gruis uit de urine hebben en idd is een Ph van 6 gewoon en komt er wel eens gruis in voor. Maar ik wil geen gruis in haar urine en zeker niet zo absurd veel..... Ik ga het nog wel een keer checken op een ander
moment.
Zit er in vers ook veel koolhydraten?
Ga zo bij Herby wat bestellen voor het eliminatiedieet.
Door Denise1
#1354251
Koolhydraten zijn zetmeel en suikers. Zetmeel (als in granen, aardappel, rijst, pasta) zit misschien in niet schone maagjes van gevogelte maar ergens anders in vlees kan ik me zo niet voorstellen. Suiker al helemaal niet.

Succes verder wel heel zielug hoor die krabwonden op z´n snoet. Hoop dat je erachter komt waardoor het komt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door