Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenche
#1346430
Ik lees net in het topic van Zurca over appelazijn voor het verzuren van de urine...
Nu heeft Loki een keer een verstopping gehad door gruis, waardoor hij nu op de dieetbrokken moet (ja, ja, ik weet het vers is beter, maar dat krijg ik er in geen enkele vorm in bij hem) en die zijn nogal prijzig (voor het geld van 1 zak van 3kg haal ik een 10 kg zak gewoon voer)

Is het een idee om hem op deels kvv (daar lust ie af en toe wel een lepel van) en deels brok te zetten (gewone) met daarover om de dag (of elke dag) een lepel appelazijn???
Gebruikersavatar
Door koekje
#1346975
verzuren zonder dat daar direct een reden voor is, vind ik eigenlijk best gevaarlijk. sowieso bevatten volwassenbr*kjes al verzuurders, zij het in chemische vorm.
voor je het weet heb je een kat met oxalaatgruis.

als tie af en toe wel een eetlepel kvv eet, is dat de opening om hem volledig op vers te zetten. hij lust het dus ergens wel.
toen ot nog op brok zat, rende ze gillend weg voor kvv. ot eet inmiddels geweldig en volledig vers.
Door Mevroi Kruim
#1352391
Maar ze heeft een reden voor het verzuren, de kat heeft struviet gehad.
Ik zou toch echt overzetten op vers, protest of niet, flink vocht toevoegen voor het verdunnen van de urine en kijken hoe dat gaat. Heeft hij dan nog te weinig zure urine (checken!) dan zou je iets kunnen verzuren maar heel voorzichtig.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 04 sep 2009, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1352432
ja, meten voordat je gaat verzuren, maar niet zomaar.
dat loki vroeger gruis heeft gehad, hoeft niet te zeggen dat hij dat nu ook heeft. kan wel, maar hoeft niet.

ik geef te lang geen brok meer om te weten wat een gemiddelde ph-waarde van kattenpies op brok is.
Door wenche
#1355817
Als ik hem een paar dagen gewone brok voer, dan gaat ie direct weer moeilijker plassen.. Hij wil nu al een kuikentje, mits ik deze verwarm in de magnetron (stinken dat dat doet :S) en pens als ik het heel fijn maal met yoghurt...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door