Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rosco
#1346465
Allereerst proficiat aan de makers van dit forum. :D

Mijn konings poedel heeft momenteel een tumor op de pancreas :'( die men als ziekte insulinoma noemt,dit is een tumor die
de pancreas stimuleerd en een te lage bloedsuiker bewerkt steld.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en welk dieet heeft hij zijn hond ( of ander ) gegeven.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
email: [email protected]
Laatst gewijzigd door Rosco op di 25 aug 2009, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1346942
Welkom op ons forum! Op zich staat je vraag goed hoor, maar de dierenartsen die lid zijn van barfplaats: die kijken vaker in de medische hoek. Ik denk dus dat het een goed idee is om jouw vraag naar medisch te verhuizen. Ontzettend veel sterkte met jullie poedel :'(

Ik denk dat je sowieso 100% koolhydraat-vrij moet voeren....
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1346951
Lizzy schreef: Ik denk dat je sowieso 100% koolhydraat-vrij moet voeren....
Nee, ik denk dat je juist veel koolhydraten moet voeren om aan de verhoogde glucose behoefte te kunnen voldoen. Misschien zelfs wel druivensuiker geven, zoals je ook doet bij diabetes patienten die teveel insuline hebben gespoten.
Iemand in mijn familie heeft een insulinoom gehad, die viel meerdere keren per dag flauw tot hij zelf ontdekte dat het hielp om iedere ochtend een slagroompunt te nuttigen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1346953
Bij ons hadden we in de apotheek iemand die voor zijn hond daarvoor humane tabletten kocht. Deze medicatie remde de insuline productie.
Ik heb alleen geen idee meer hoe dat middel heette, we moesten het altijd voor haar bestellen.

Edit: ik heb het nagezocht het heet Proglicem.
Elke paar weken moest de dosering fors opgevoerd worden.
Laatst gewijzigd door Sanyo op di 25 aug 2009, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1346971
*Dorothea* schreef: Nee, ik denk dat je juist veel koolhydraten moet voeren om aan de verhoogde glucose behoefte te kunnen voldoen. Misschien zelfs wel druivensuiker geven, zoals je ook doet bij diabetes patienten die teveel insuline hebben gespoten.
Iemand in mijn familie heeft een insulinoom gehad, die viel meerdere keren per dag flauw tot hij zelf ontdekte dat het hielp om iedere ochtend een slagroompunt te nuttigen.
Maar wat doet dat met de kanker? Want die voedt zich daar 'lekker' mee......
Door Femke
#1346987
Lizzy schreef: Maar wat doet dat met de kanker? Want die voedt zich daar 'lekker' mee......

volgens mij zijn de meeste insulinomen goedaardig....

@ Daniël: Is deze tumor niet operabel? Ik zou inderdaad altijd druivensuiker bij me hebben voor het geval het mis gaat met je hond.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1347000
Lizzy schreef: Maar wat doet dat met de kanker? Want die voedt zich daar 'lekker' mee......
Het is wat femke zegt goedaardig. En die tumor maakt dus volop insuline, waardoor een verhoogde glucosebehoefte ontstaat.
Bij mijn oom is ie trouwens jarengeleden verwijderd en nooit meer teruggekomen. Geen idee of dat bij honden ook kan?  :-\
Door Femke
#1347101
Lizzy schreef: Is een pancreas insulinoma hetzelfde als een insulinoom? Want dan krijg ik dus een heel andere indruk en hoeft dat bij een hond persee niet goedaardig te zijn. En hier: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=312 staat ook dat je beter een koolhydraat-arm dieet kunt geven, 4 a 5 maal per dag, dat rijk is aan eiwit.

ja volgens mij wel  :-\ :-\ :-\ hier staat idd dat het meestal kwaadaardig is. Dat is dan blijkbaar anders dan bij mensen...


Lastig hoor, want als je koolhydraatarm gaat voeren zou je hond eerder 'out' kunnen raken door een teveel aan insuline in het lichaam. Maar veel koolhydraat voeren is juist niet wenselijk bij een kwaadaardige tumor.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1347107
Lizzy schreef: Is een pancreas insulinoma hetzelfde als een insulinoom? Want dan krijg ik dus een heel andere indruk en hoeft dat bij een hond persee niet goedaardig te zijn. En hier: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=312 staat ook dat je beter een koolhydraat-arm dieet kunt geven, 4 a 5 maal per dag, dat rijk is aan eiwit.
oeps dat wist ik niet  :-[
Nee, je hebt gelijk, geen koolhydraten dan tenzij er epileptiforme aanvallen zijn. En zo te lezen is het dus verstandig om cortico's te geven.

:offtopic2: mijn oom die is dus een maand opgenomen geweest in het epilepsiecentrum, omdat ze dachten dat hij epilepsie had. Toen kwam hij er zelf achter dat hij geen aanvallen had na het eten van een slagroompunt. Pas toen hij dat vertelde aan de dokter is de juiste diagnose gesteld.
Door hamada
#1347502
Op een ander forum stond deze link: http://www.dierenartsoldenzaal.nl/pages ... brador.htm Heeft wel niets met pancreas te maken, maar het komt op mij over als een kundig chirurg. Misschien iets om na te vragen wat haalbaar is volgens deze dierenarts waar het gaat om opereren? Als mensen geopereerd kunnen worden, dan is er misschien ook iets mogelijk voor honden.
Ik wens je veel sterkte toe met het vinden van de juiste voeding en behandeling.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door