Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door annetenmick
#1343689
Onze Cane Corso van 1 1/2 jr. Eet sinds een paar maanden echt geen groenten meer, In het begin van het barfen (jaar geleden) at hij het met gemak op, maar met de tijd is het elke keer minder geworden. Tot nu helemaal geen groenten meer.

Nu mijn vraag is dit een groot probleem. Ik heb trouwens al vanalles geprobeerd om erdoorheen te mixen. Dit hielp in het begin, maar nu dus niet meer. Hij pikt het er gewoon van tussen uit.

Ik vul nu dan de hoeveelheid groenten (330 gr x 3x in de week) aan in z'n voeding met extra bot of vlees of organen of mix.

Kan dit allemaal ?

z'n % zijn nu ong. 50 % bot, 15 % orgaan en 35 % spiervlees
Laatst gewijzigd door annetenmick op vr 21 aug 2009, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1343807
ik zou 't persoonlijk geen probleem vinden. 
ik geef iets meer orgaan ; 20 % ( 10 % pens / 10 % orgaan )
de katten krijgen geen groenten en de hond maar heel minimaal.
Door Lizzy
#1343848
Ik zou het wel een probleem vinden. En ik weet niet wat voor groentenmix jij maakt maar de groentenmix bij mij : daar kunnen ze het vlees niet tussen uit pikken. Dus ik denk dat mogelijk je groentenmix niet lekker wordt bevonden (het valt mij standaard op dat logee honden altijd af worden geleverd hier met de mededeling "hij/zij lust geen groenten hoor" en ze hier bij mij probleemloos groenten eten. Sterker nog, ze likken hier de bakken uit). Mijn groentenmix bestaat uit minimaal 10 soorten groenten dat zeer fijn wordt gemalen. Dan maak ik 's morgens het eten al klaar en meng ik groentenmix door het vlees. En dan mengen de smaken zich. Maar, de groentenmix is ook te fijn om te weigeren. Het zit "vast" aan het vlees. Nou heb ik laatst wel een testje gedaan en eten mijn honden de mix zelfs als ik het gewoon zo los in de bak doe en niet eens meng met vlees, maar, laten we er vanuit gaan dat ik heel makkelijke honden heb. Al met al, ik zou dus kritisch naar de groentenmix kijken. En ook kijken of je niet teveel geeft. En het mengen met vlees/orgaanvlees en dit urenlang laten staan. En als dat nog niet werkt: heb je al eens gekookte groenten geprobeerd? En ik zou liever 5% groenten (weinig dus) voeren dan niks. En liever gekookte groenten dan geen groenten. Groenten bevat zeer waardevolle nutrienten.
Door wenche
#1343984
Hier werkt het als ik de groentemix meng met orgaanvlees en een schep yoghurt of kwark... Dit met zn allen in de blender... Het vlees wordt dan ook gemalen, maar dan kan DeeJay in elk geval het vlees er niet meer tussenuit peuteren... werkt prima... Pip kan ik alles zo voorzetten, die eet wel... (die zal de leeftijd van mutsen nog wel krigjen)
Door DarkVisionZ
#1343993
Ik maal me groenten ook fijn in de blender en ik merk dat dat echt wel nodig is, want Shiv eet alleen de goed fijngemalen groente en de grotere stukjes pikt ze er alsnog tussenuit :P Maar dat vind ik niet erg, het grootste gedeelte krijgt ze binnen dus :)
Door annetenmick
#1344105
Dan moet ik een ander apparaat gaan kopen daarvoor. Ik krijg het namelijk niet fijner dat korrelig. In het begin kookte ik het wel ja, maar vond het zoveel gedoe en het is minder gezond. Maar zal het eens in kleinere porties voor hem proberen en dan staafmixen met yoghurt mss krijg ik het dan kleiner.

bedankt allemaal voor de reacties.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1344137
Met de staafmixer krijg ik het hier ook tot moes, voeg wel klein beetje water of yoghurt toe dan.
Doe het dan wel eerst voorhakken met hakselaar tot korrels en staafmixen.
zo zou hij de groente er toch niet meer tussen uit moeten kunnen eten.
Door Marjet
#1344799
Ik maak mijn groentenmix met een sapcentrifuge, wordt dus superfijn van structuur. Ik mik er ook altijd wat fijngehakselde ongebrande ongezouten noten (bijv. walnoten, cashewnoten en amandelen) en zonnebloem- of pompoenpitjes door. Als ik het zelf proef maakt dat het een stuk lekkerder. Voor Luna hoef ik het niet te mengen met vlees(sap).
Door Fido
#1344817
Hier ook geen problemen met de meeste groente mixen. Ligt er een beetje aan welke groenten er gemixt wordt ;)

Als we merken, of weten, dat het niet zo'n favorieten mix is dan helpt bij ons het volgend super:
Banaan erdoor of
lepeltje honing erdoor of
een lepel hüttenkase erdoor

Vreten ze het nog sneller op dan het vlees :)

O ja alles zeer fijn gemalen door de blender
Door Greece
#1345016
Hier geen probleem met de groenten. Maar ik maak dan ook geen groentenmix met minimaal 10 groenten. Heb ooit eens een mix gemaakt en daarvan geproeft. Ik vond dit ronduit smerig. Ik kook de groenten, welke wij ook die dag eten, eventjes en daarna in het hakmolentje van de staafmixer. Vervolgens mengen met het vlees. Geen enkel probleem met eten. Daarbij geldt ook dat ik er niet van overtuigd ben dat gepureerde, rauwe groenten welke eerst wordt ingevroren en vervolgens weer ontdooit wordt, meer vitamines bevat. Ik denk dat de groenten die ik elke dag vers aanbied meer vitamines bevat zoniet minimaal hetzelfde en geen gedoe met pureren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door