Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#1343048
Ik meende eergisteren al dat ik zolderkat hoorde chie chieen (niezen), maar was niet zeker. Gisteren had ze een niesaanval en vanochtend kwam ze wat slomer en trager naar binnen toe (geen nies gehoord). Kan ze verkouden zijn? Of niesziekte? En zowel in het eerste als laatste geval, kan ik iets geven? Ik wil met haar alleen in aller uiterste noodzaak naar een dierenarts toe omdat mandje/auto heel veel stress geeft voor haar. Haar neusje is gewoon droog en haar ogen zijn ook normaal (ooglid bedoel ik). Gisterenavond was ze verder normaal, en het was ook 1 aanvalletje dat ze had in mijn bijzijn.
Door millyckk
#1343254
Onze Thor had het 3 weken geleden ook,  had daarbij wat gelige afscheiding uit 1 oog maar niet uit zijn neus. We hebben hem  L-lysine  B6 gegeven en na een dag of wat was hij weer het heertje! Bij Thor ging het om ( een milde vorm van) niesziekte, had het in het verleden al eens gezien bij onze andere kat. 
Ik zou het goed in de gaten houden en het even aankijken. Als hij  afscheiding uit zijn neus gaat krijgen en echt "ziek"oogt, toch maar naar de DA om te voorkomen dat het chronisch wordt!
Gebruikersavatar
Door kira
#1343391
Is dat verkrijgbaar bij een drogist? Ik ga zo huiswaarts en zal bij het voeren even check doen op neus/ogen. Hoop dan maar dat het aan te pakken is, ritje da is in dat geval best lastig en de da zal niet iets willen geven zonder de kat gezien te hebben (wat ik ook best wel begrijp).
Door Loeka
#1343403
L-Lysine heeft alleen maar zin bij niesziekte veroorzaakt door het Herpes virus... Het kan dus zomaar zijn dat de L-Lysine niet gaat werken omdat het veroorzaakt wordt door het Calici virus.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1343426
een beetje gesnif (zonder verdere uiterlijke kenmerken als vocht uit neus of ogen en geen 3e ooglid zichtbaar) laat ik hier meestal op zn eigen beloop en laat het immuunsysteem zelf zn werk doet. als er vrij snel (met een paar dagen) geen verbetering in zit of het erger wordt, ga ik wel met de betreffende kat naar de dokter. het risico van niesziekte is dat de neus verstopt komt te zitten en ze niet meer willen eten.
dwangvoederen is bij een kat meestal bijzonder moeilijk en niet aan te raden. dat wil ik voorkomen.
Gebruikersavatar
Door kira
#1343629
Het is weer duidelijk ik weet veel van honden maar niets van katten. Als ik het goed begrijp kun je dus meerdere oorzaken van niesziekte hebben. Ze kwam keurig aangelopen toen ik riep voor eten en was verbolgen dat ik neus en ogen voor de maaltijd nog even wilde inspecteren. Maar de neus was droog en de oogjes nog schoon. Ik hou het dus even goed in de gaten of het niet erger wordt en hoop dat ze zo gezond is dat haar lichaam dit zelf aan kan.
Bedankt voor jullie reacties.
Door millyckk
#1344438
kira schreef: Is dat verkrijgbaar bij een drogist? Ik ga zo huiswaarts en zal bij het voeren even check doen op neus/ogen. Hoop dan maar dat het aan te pakken is, ritje da is in dat geval best lastig en de da zal niet iets willen geven zonder de kat gezien te hebben (wat ik ook best wel begrijp).
Ik heb het via Tannetje ( sorry, zag je vraag net pas :-[ )  Hoe gaat het nu?
@ Loeka: ik wist ook niet dat er 2 veroorzakers zijn!
@ koekje: zo doe ik het ook, Thor had het ongeveer een week ( veel niesen,vuil oog maar wel gewone eetlust) voor ik met de L-lysine ben begonnen. Als hij niet meer zou eten zat ik ook rap bij de DA..... Mijn beide oudste katten zijn destijds wel geent ( Thor niet), maar ondanks die enting kreeg een van die 2  toch niesziekte na een stresssituatie......
Gebruikersavatar
Door kira
#1344441
Vanochtend deed ze nog niezen, maar was verders fit. Vanavond bij het eten geen nies gehoord. Zolderkat is een buitenkat, ze is hier wel altijd om 't huis, maar wij zien haar weinig, komt omdat ze weet dat theemuts haar opeet. Morgenochtend zie ik haar weer en blijf ik weer even bij haar om te kijken of ze nog niest en of ze ook snot/geel heeft. Dat was vandaag niet het geval, dus ik hoop dat het morgen ook nog steeds niet zo is.
Door millyckk
#1344450
kira schreef: Vanochtend deed ze nog niezen, maar was verders fit. Vanavond bij het eten geen nies gehoord. Zolderkat is een buitenkat, ze is hier wel altijd om 't huis, maar wij zien haar weinig, komt omdat ze weet dat theemuts haar opeet. Morgenochtend zie ik haar weer en blijf ik weer even bij haar om te kijken of ze nog niest en of ze ook snot/geel heeft. Dat was vandaag niet het geval, dus ik hoop dat het morgen ook nog steeds niet zo is.
Oke, op die fiets ;) Denk dat het dan zo'n vaart niet zal lopen, onze oudste was destijds binnen een dag of 2 al behoorlijk ziek, succes!
Door Too
#1344452
Zolang zolderkat lekker eet, is t best ok met haar...

zelfs met een huiskat kan  de mens  terughoudend zijn met da-bezoeken...
maar wel slecht slapen
na 4 dagen niet écht eten stond de afspraak met da...
dankdank aan alle godenengodinnen...
t spichtje eet weer gewoon...
Gebruikersavatar
Door kira
#1345112
Ze niest nog steeds, maar het wordt niet erger, ze eet nog steeds als vanouds. Morgen maar hopen dat ze minder niest.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door