Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zsary
#1335508
Al mijn katten eten uitsluitend vlees, samengesteld product, gemaakt door eigen slager in eigen worstenmakerij en ontwikkeld door Holist, sindsdien ben ik zelf gestopt met mengen, malen en samenstellen voor 7 katten, daar kan ik niet tegenop! Veels te veel werk iedere 2 weken zowat, er gaan heel wat honderden grammen per wk door!

Maaaar nu heb ik in huis, in de opname, de kat van mijn schoonzus, die 3 weken op 14 jarige leeftijd ergens opgesloten heeft gezeten zonder eten en misschien iets regewater. TOOOREN hoge nierwaardes uiteraard e.d. volledig verzwakt week bij DA gelegen, gespoeld gespoeld gespoeld, toen heb ik haar overgenomen, dwangvoeren dwangvoeren dwangvoeren met hoogwaardig voedsel, lijf vraagt tenslotte niet meer om voedsel en zoals bekend is een kat lange tijd zonder voedsel zeer moeilijk weer aant eten te krijgen. Zelf ook nog om de dag gespoeld subcutaan NaCl, vit prik en anabole prik gegeven en nu lijkt t alsof ze erdoor getrokken wordt, wordt zwaarder, scharreld rond, verdedigd zich naar honden, komt op schoot, loopt buiten.
Nu is natuurlijk nier ontlastend dieet van belang, kat eet mondjesmaat zelf, maar heeft zichzelf voornamelijk ook altijd in eigen voedsel voorzien en heeft geleefd als kat in natuur, muizen vogels muizen en nog eens vogels.

nu denk ik dat ze happiger zal zijn op vlees, dan die Hills bende die er nu in stop.
Wat kan ik aan vlees geven, dat nierontlastend is en waar moet ik juist mee oppassen???
Door Loeka
#1335664
Bandit schijnt een speciaal nierdieet te hebben. Maar als ik het zo hoor zou ze misschien liever zelf prooitjes eten? Misschien volgens het prooidiermodel voeren? Helaas heb ik hier geen ervaring mee. :-\
Door Borke
#1336143
Bandit heeft inderdaad een nierdieet, maar ik vraag me af of zelf samenstellen met prooidieren niet verstandiger is, omdat het beter bij haar past.
Kijk eens bij de rubriek katten barf, daar staat wel meer info.
Je zou ook Fortekor kunnen geven via de DA.
Door Esmeralda77
#1343704
Hai allemaal,

Vandaag kreeg ik de recepten door van de diëtiste van de dierenarts. Het gekke vind ik nu dat zij het onderaan over "eten koken" hebben en dat ze brood e.d. toevoegen... volgens mij gaat Nicky dit nooit eten..  ???

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.. (je kunt reageren ook via mijn eigen topic... !! )

Het zou natuurlijk goed moeten zijn, aangezien zij hiervoor geleerd heeft, maar toch heb ik er een beetje een dubbel gevoel bij. Hoewel er ook wel logica in zit hoor met wat Nicky nodig heeft.

Bij deze!


Zelf -te-bereiden nierdieet voor de kat:

Bij het berekenen van een zelf-te-bereiden nierdieet voor de kat is er uitgegaan van een kat met een lichaamsgewicht van 4 kg, die per dag ongeveer 1000-1100 kJ aan energie nodig heeft. Bij een nierdieet is het belangrijk dat het eiwit- en het fosforgehalte van de voeding verlaagd is. De onderstaande recepten zijn zodanig samengesteld dat het eiwitgehalte varieert tussen 11-12.5 g/MJ en het fosforgehalte ongeveer 0.15 g/MJ gedraagt. Op basis van voorkeur van de eigenaar of de kat kunnen enkele van de voorschriften gekozen worden en afwisselend gegeven worden.

In de receptuur wordt het calciumgehalte op het juiste niveau gebracht (Ca:P verhouding tussen 1.2-2: 1) door middel van toevoeging van calciumcarbonaat (=krijt, koolzure kalk, CaCO3). Calciumcarbonaat is verkrijgbaar via de apotheek.
Dieetmargarine (zoals bv Becel: margarine rijk aan linolzuur) wordt toegevoegd als bron van linolzuur en vitamine A en D. Indien dieetmargarine niet te verkrijgen is, dan kan de hoeveelheid dieetmargarine vervangen worden door 1,5-2 g linolzuurrijke olie (zonnebloemolie, slaolie, maiskiem-olie: geen olijfolie!) + het resterende gewicht als roomboter (dus ipv bv 15 gram dieetmargarine: 1,5-2 gram olie + 13 gram boter)
Het is van groot belang dat er strikt aan de receptuur wordt vastgehouden.

Recepten op basis van gemiddeld vet rundvlees

Receptuur 1
55 gram rundvlees
60 gram gekookte rijst (=gewicht na koken!)
10 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Receptuur 2
55 gram rundvlees
30 gram gekookte aardappelen
15 gram dieetmargarine (bv. Becel)
0,5gram calciumcarbonaat

Receptuur 3
50 gram rundvlees
30 gram brood
10 gram dieetmargarine (bv. Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Recepten op basis van kipfilet (magere kip)

Receptuur 4
50 gram kip
60 gram gekookte aardappels
20 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Receptuur 5
40 gram kip
40 gram brood
15 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Recepten op basis van vette vis (bv. Verse haring, paling, makreel)

Receptuur 6
60 gram vette vis
70 gram gekookte rijst
10 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Receptuur 7
60 gram vette vis
90 gram gekookte aardappelen
10 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Recepten op basis van lamsvlees (gemiddeld vet)

Receptuur 8
50 gram lamsvlees
90 gram gekookte aardappelen
10 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat


Recepten op basis van magere vis (bv kabeljauw, wijting, koolvis)

Receptuur 9
60 gram magere vis 
70 gram gekookte aardappelen
20 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat

Receptuur 10
50 gram magere vis 
40 gram brood
15 gram dieetmargarine (bv Becel)
0,5 gram calciumcarbonaat



Bereidingswijze:
Rund/lamsvlees, kip of vis in weinig water koken. In kookvocht laten afkoelen.
Ingredienten mengen (het kookvocht van vlees/vis ook toevoegen!)
De totale hoeveelheid voer is voldoende voor 1 dag en dient over meerdere porties per dag verstrekt te worden. Indien gewenst kan een aangepaste hoeveelheid van het dieet voor meerdere dagen gemaakt en in de koelkast bewaard worden. Invriezen van de daghoeveelheden is eveneens mogelijk. Het wordt aanbevolen de voeding altijd op kamertemperatuur te verstrekken.

Opmerking
De in de receptuur gebruikte hoeveelheden is voldoende voor de dagelijkse voeding van een kat van ca. 4 kg. De energiebehoefte van een kat kan echter afhankelijk van ras, leeftijd, activiteit ect varieren. Het wordt daarom geadviseerd de conditie en het uiterlijk van de kat te blijven controleren en de voedergift hier zonodig op aan te passen. Blijf hierbij altijd alle ingredienten in de juiste verhouding gebruiken!!
Door ibbi
#1343816
nou als ze ervoor geleerd heeft dan mag ze terug naar school  :D

zoek aub zelf een nier/barf dieet op. je kunt prima zelf samenstelling voor een nierdieet.
gekookt vlees/  brood/ calcium carbonaat   :-X  ik zou dit dieet zo in de prullenbak gooien.

goede ( dierlijke ) eiwitten geven, en laag in fosfor - bv botten van gevogelte zijn laag in fosfor.
botten leveren natuurlijk calcium. rauw voeren natuurlijk, dan wordt alles goed opgenomen!
Door Borke
#1344046
EsdeVos wil je niet 2x hetzefde bericht neerzetten in een ander topic, dat is zo verwarrend...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door