Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Benjy en Misty
#1343915
Gisteren had ik het met iemand over de voeding van de honden. Haar hond kreeg voornamelijk brokken met af en toe blik. Reden die ze gaf was dat de harde brokken het gebit zouden reinigen en dan alleen blik en/of KVV slecht zou zijn voor het gebit.

Nu denk ik zelf dat alleen een goed bot een echt reinigende functie kan hebben en dat brokken daar echt niks aan kunnen toevoegen. Zat me wel af te vragen of het inderdaad slecht zou zijn voor het gebit wanneer je alleen KVV geeft. 
Door Lizzy
#1343920
Nee. Deze persoon heeft het niet goed begrepen. Honden kauwen niet. En een harde brok heeft dus nul schoonmakende werking. Sterker nog, een brok kruimelt, bevat koolhydraat en heeft de verkeerde pH waarde (zuurgraad). In tegenstelling tot rauw/vers vlees. Brokken kun je vergelijken met het eten van een Liga. Een uur later peuter je de resten Liga nog uit je gebit. Die resten worden omgezet tot plaque en plaque vormt zich tot tandsteen. En tandsteen lijdt tot tandvleesontstekingen, los raken van gebits elementen en kan zelfs lijden tot allerlei enge ziektes. KVV doet niks aan het reinigen van het gebit. Het is hap-slik-weg. Maar, het bevat niet zoveel koolhydraten en blijft niet (zoals een Liga) aan het gebit plakken. En, last but not least, rauw/vers vlees heeft de juiste pH waarde (zuur) waardoor er veel minder kans op tandplaque en tandsteen is. KVV richt dus per definitie geen schade aan, hetgeen een brok wel doet. Om het gebit optimaal te houden, moet er gekluift worden. Aan penslappen, vleeslappen en vleesbotten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1343925
gemalen dingen (kvv of zelfdoordemolengedraaidebarf) doen idd vrij weinig voor het gebit in de zin van reinigende functie. in het merendeel van de kvv's zit naar mijn idee te veel koolhydraten (rijst bv) en koolhydraten geven tandplak. nu weet ik niet of de hoeveelheden in kvv genoeg zijn om tandplak te geven.
een brokje verkruimelt tussen het gebit, want honden en katten hebben scheur en knipkiezen en geen maalgebit zoals koeien.
met kvv heb je wel minder tandplak dan met brok, want er zitten wel minder koolhydraten in.

ik denk dat grote lappen taai spiervlees en orgaan (voor mijn katten is een half lamshartje al best taai, moeten ze echt stukjes van knippen) ook wel een reinigende functie hebben. voor een hond kan je een hele grote lap pens geven. volgens mij vinden de hondenmensen dit ook vervelend om in stukjes te snijden (ik lees altijd dingen als het mes tussendoor iedere keer slijpen), dus moet de hond er ook wel stukjes van knippen met zn kiezen.
Door Lizzy
#1343927
[quote="koekje"]
gemalen dingen (kvv of zelfdoordemolengedraaidebarf) doen idd vrij weinig voor het gebit in de zin van reinigende functie. in het merendeel van de kvv's zit naar mijn idee te veel koolhydraten (rijst bv) en koolhydraten geven tandplak. nu weet ik niet of de hoeveelheden in kvv genoeg zijn om tandplak te geven.
een brokje verkruimelt tussen het gebit, want honden en katten hebben scheur en knipkiezen en geen maalgebit zoals koeien.
met kvv heb je wel minder tandplak dan met brok, want er zitten wel minder koolhydraten in.

ik denk dat grote lappen taai spiervlees en orgaan (voor mijn katten is een half lamshartje al best taai, moeten ze echt stukjes van knippen) ook wel een reinigende functie hebben. voor een hond kan je een hele grote lap pens geven. volgens mij vinden de hondenmensen dit ook vervelend om in stukjes te snijden (ik lees altijd dingen als het mes tussendoor iedere keer slijpen), dus moet de hond er ook wel stukjes van knippen met zn kiezen.
[/quote]

Veel KVV's bevatten zo rond de 3% a 5% koolhydraat. Waar brokken gerust 70% bevatten. KVV veroorzaakt dus geen tandplaque/tandsteen, tenzij je een merk te pakken hebt waar veel meer dan die 5% bevat.
Door Benjy en Misty
#1343929
Zelf heb ik gemalen pens gekocht en dus niet echt iets om het gebit mee te reinigen maar morgen staan er kippenkarkasjes op het menu en kunnen ze weer gaan tandenpoetsen. :biggrin2:

[quote="Lizzy"]
Veel KVV's bevatten zo rond de 3% a 5% koolhydraat. Waar brokken gerust 70% bevatten. KVV veroorzaakt dus geen tandplaque/tandsteen, tenzij je een merk te pakken hebt waar veel meer dan die 5% bevat.
[/quote]

Maar even kijken dan hoeveel Smuldier bevat. :-\
Door sandrra
#1343990
Toen Mazoe en Khami nog  br*kken aten hadden ze echt veel tandplak/steen. Mazoe zelfs zo erg dat ik erover dacht om t schoon te laten maken.
Nadat ze over is gegaan op barf had ze binnen 14 dagen een schoongebit. Khami heeft een heel klein beetje aanslag.
Dus nee brokken maken t gebit zeer zeker niet schoon.
Door DarkVisionZ
#1343991
[quote="Eddy en Benjy"]
Gisteren had ik het met iemand over de voeding van de honden. Haar hond kreeg voornamelijk brokken met af en toe blik. Reden die ze gaf was dat de harde brokken het gebit zouden reinigen en dan alleen blik en/of KVV slecht zou zijn voor het gebit.

Nu denk ik zelf dat alleen een goed bot een echt reinigende functie kan hebben en dat brokken daar echt niks aan kunnen toevoegen. Zat me wel af te vragen of het inderdaad slecht zou zijn voor het gebit wanneer je alleen KVV geeft. 
[/quote]

Shiva heeft 2 jaar brokken gehad en ik heb gezien dat ze achterin op der kiezen tandplak heeft zitten. Maar nu ik haar een paar weken BARF geef en dus ook botten is die tandplak langzaam aan het verdwijnen. Dus botten zijn veel beter voor tanden dan brokken !!
Door Elizaw
#1344086
Kan het ook iets te maken hebben met de stand van het gebit? Mijn Shih Tzu heeft nl nog nooit brok gegeten (ja tot 8 weken bij de fokker) maar is opgegroeid met BARF.
Vanaf een maand of 8 zie ik bij hem op z'n grote hoekkiezen echt plak en dat word nu al steeds erger. En ja mijn dierenarts heeft het ook gezien..dus die had meteen weer een handvat om mij er op te wijzen dat brokken dus ook voor het gebit veeeeeel beter zijn  >:(
Door cairodyn
#1344120
Cairo eet al zijn hele leven vlees (meest gemalen omdat ze kauwen niet echt fijn vinden schijnbaar) en die heeft aanslag op zijn tanden.
Odyn eet het zelfde en heeft daarentegen spierwitte tanden! Denk ook echt dat het met aanleg en speeksel te maken heeft. Zou het niet anders kunnen verklaren. Het zou zeker helpen als ze wel zouden kauwen maar heb echt de wereld al geprobeerd en ze vinden het eigenlijk maar niets.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#1344155
[quote="cairodyn"]
Cairo eet al zijn hele leven vlees (meest gemalen omdat ze kauwen niet echt fijn vinden schijnbaar) en die heeft aanslag op zijn tanden.
Odyn eet het zelfde en heeft daarentegen spierwitte tanden! Denk ook echt dat het met aanleg en speeksel te maken heeft. Zou het niet anders kunnen verklaren. Het zou zeker helpen als ze wel zouden kauwen maar heb echt de wereld al geprobeerd en ze vinden het eigenlijk maar niets.
[/quote]


Lusten ze wel een lap vuile pens ? Misschien kan je ze die geven. Hier zijn ze er gek op. Ik kreeg net een komplimentje over het schone gebit van mijn Sheltie's., en dat is best leuk  :D
Door charlarloca
#1345961
Tandplaque bestaat uit bacteriën. Deze zitten normaal gesproken in de mond en slaan neer op het gebit. Door voeding met suiker kunnen de bacteriën cariës (gaatjes) veroorzaken. Verder kan bij niet regelmatig weghalen van de plaque tandsteen ontstaan, ontstoken tandvlees en zelfs op den duur parodontitis. Regelmatig de plaque verwijderen draagt dus bij aan een gezonde mond/bek en helpt bovengenoemde problemen te voorkomen.

Uiteraard kan de stand van het gebit van invloed zijn op plaquevorming (scheve tanden zijn vaak moeilijker te reinigen en daar kan dan meer tandsteenvorming ontstaan, omdat de plaque minder goed weg te halen is). Maar ik heb het idee dat brokken inderdaad veel meer tandsteen geven dan barf! De hond moet toch moeite doen om te kauwen en daardoor schuren de tanden als het ware schoon. Naast dat ik barf geef, poets ik Max z'n tanden ook regelmatig met een zachte kindertandenborstel en hondentandpasta. En als ik merk dat zijn hoektandjes wat tandsteen hebben, dan heb ik een scaler (tandsteen verwijder instrument) waarmee ik dat weghaal. Maar dan moet je wel weten hoe je die moet gebruiken en moet je hond dit toestaan!

Kijk goed naar tandsteen en of het randje tandvlees om de tand niet rood en gezwollen is. Dit wijst namelijk op ontstoken tandvlees (gingivitis) en dat kan overgaan in parodontitis waarbij er botafbraak optreedt en de tanden los kunnen gaan staan. Regelmatig extra reinigen met een borstel kan naar mijn mening absoluut geen kwaad! Controleer ook regelmatig het gebit van je hond!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1345969
[quote="RuBep"]
Kan het ook iets te maken hebben met de stand van het gebit? Mijn Shih Tzu heeft nl nog nooit brok gegeten (ja tot 8 weken bij de fokker) maar is opgegroeid met BARF.
Vanaf een maand of 8 zie ik bij hem op z'n grote hoekkiezen echt plak en dat word nu al steeds erger. En ja mijn dierenarts heeft het ook gezien..dus die had meteen weer een handvat om mij er op te wijzen dat brokken dus ook voor het gebit veeeeeel beter zijn  >:(


[/quote]

Stand van het gebit, gewoon aanleg, gebruik van het gebit enz. Hoe het ook zij, rauw voer is geen garantie voor 100% schone gebitten, maar ik wil niet weten hoe zo'n met aanleg behept gebit er op brok had uitgezien :-X

Dat van die brokken wordt onderhand zo flauw. Alsof meneer Peeedi greeee voor die paar kvv-voerders de Dentastick heeft uitgevonden. Alsof de kvv-en barf-voerders die 60% honden invullen die na hun 3de ernstige gebitsproblemen krijgen. Alsof ze voor de paar rauw-voerders de "maand van de gebitscontrole" bedacht hebben. Als je van brokken schone gebitten verkreeg of behield, dan waren al die gebitsdingetjes totaal geen handel.
Door Ziviaantje
#1345976
[quote="RuBep"]
Kan het ook iets te maken hebben met de stand van het gebit? Mijn Shih Tzu heeft nl nog nooit brok gegeten (ja tot 8 weken bij de fokker) maar is opgegroeid met BARF.
Vanaf een maand of 8 zie ik bij hem op z'n grote hoekkiezen echt plak en dat word nu al steeds erger. En ja mijn dierenarts heeft het ook gezien..dus die had meteen weer een handvat om mij er op te wijzen dat brokken dus ook voor het gebit veeeeeel beter zijn  >:(


[/quote]

Tsssss, 99 % van de honden krijgt brok en iedere week maken we er weer tig gebitten schoon in de praktijk. Hoe kan dat dan  >:( >:( >:( Nee hoor, kleine hondjes hebben gewoon véél meer aanleg, ik denk dat 90 % van de "vieze-gebitten-patiënten" bij ons de kleine hondjes zijn. Het hondje van mijn schoonmoeder ( Yorkie ) moest ik vanaf een leeftijd van ca 3 jaar ieder jaar doen, en de tandjes rolde er bij bosjes uit.... Mijn honden ( groot, ook mijn vorige, waren brokkeneters ) heb ik nooit hoeven doen ! Af en toe een beetje met mijn nagel en that's it !  ;)
Door Ziviaantje
#1345981
[quote="Unique"]

Lusten ze wel een lap vuile pens ? Misschien kan je ze die geven. Hier zijn ze er gek op. Ik kreeg net een komplimentje over het schone gebit van mijn Sheltie's., en dat is best leuk  :D
[/quote]

Hoe groot zijn die lappen ? Ik heb wel eens aan lamppens gedacht voor de honden. Ik vind het wel vreselijk stinken maar ik dacht zo nu en dan in de tuin.... Moeten ze alleen niet vreselijk groot zijn, anders moet ik ze nog snijden en dat zie ik niet zitten  :D ( hier spreekt een ras-kvv-er  ;D ;D ;D ).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door