Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#1343108
Voor Eddy en Benjy had ik een vleesmix gekocht bij Herby. De vleesmix scheen best erg te plakken want beiden hadden er hun tijd voor nodig. Alhoewel ik wel er blij mee was dat Eddy nu eens noodgedwongen rustig moest eten had ik er wel moeite mee dat het vlees tegen zijn gehemelte bleef plakken(denk ik) Hij schrokt erg door Prednison en heeft het erg benauwd, het lijkt me daarom erg vervelend voor hem. Ze hadden er toch wel wat slikwerk voor nodig om weg te krijgen.

Ik heb iets water toegevoegd aan de vleesmix maar dit had weinig resultaat. Wat kan ik eraan doen dat het minder plakt?
Door Benjy en Misty
#1343122
Voor Benjy is dat inderdaad wel handig ja maar voor Eddy veel te inspannend. Hij is al helemaal niet handig in het leeg krijgen van een kong maar op dit moment is hij er ook fysiek niet meer toe in staat.
Door Benjy en Misty
#1343899
Lizzy schreef: Weggooien :-\. Dat is toch geen kwaliteit, plakkerige mix?
Het was inderdaad een tegenvaller maar ik denk dat het plakkerig is omdat het te fijn gemalen is. Wanneer het grover zou zijn geweest zou het geen probleem zijn geweest dus of het echt iets heeft te maken met kwaliteit???
Borke schreef: Groentemix maken en dat er door doen met wat yoghurt en of een eitje.
Gisteren het laatste restje gemixt en ze hebben het zonder problemen naar binnen gewerkt, bedankt voor de tip.
Door Lizzy
#1343901
Bij iedere mix kun je je afvragen wat de kwaliteit is en het antwoord nooit krijgen..... :-\. Dat is dus wat ik tegen heb op een mix.
Door Benjy en Misty
#1343903
Het klopt inderdaad dat je nooit precies weet wat je geeft. Ik had gehoopt het te weten wanneer ik het in huis had door een label waarop het zou staan. Erg naïef van me weet ik nu! :-[
Door Lizzy
#1343919
Eddy en Benjy schreef: Het klopt inderdaad dat je nooit precies weet wat je geeft. Ik had gehoopt het te weten wanneer ik het in huis had door een label waarop het zou staan. Erg naïef van me weet ik nu! :-[
Weet je, ze kunnen op de verpakking zetten "100% kopvlees" (ik noem nu maar wat he) en er 90% kimmels en 10% vet doorheen malen. Heeft niemand gelogen, het is 100% kopvlees. Dat het kwaliteitje 600 keer bagger is... Ja, dat kun je dus niet zien, bij een gemalen prak. Ik denk dat het geen kwestie is van naïviteit als wel van leren. En lezen. Want, als ze in het "puur rundergehakt" dat voor menselijke consumptie geschikt is al varken, kip en paard vinden, dan moet je je vraagtekens zetten bij gemalen prutjes dat speciaal voor dieren is gedraaid. Denk ik.

Ik vind ieder gemalen (diervoer) per definitie onbetrouwbaar. En ik vertrouw geen fabrikant op zijn mooie blauwe ogen. Dat is een kwestie van jarenlange ervaring, een kwestie van een (gezond?) wantrouwen hebben in de vlees industrie en dus al helemaal in de vlees industrie als het om diervoeding gaat. En dus koop ik alleen vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie, dat niet bij diervoederhandeltjes vandaan komt en geef ik vlees in lappen, al helemaaaaal niet in mixjes. Mixjes zijn niet alleen vaag van kwaliteit, ze voegen niks toe voor het gebit en het passeert het spijsverteringssysteem veel te snel. Nu kun je dit klakkeloos van me aannemen of klakkeloos naast je neerleggen. Beide is prima. Het beste ga je zelf op onderzoek uit en denk jij zelf na over wat jij vindt en wat jij gelooft en leg je je oor goed ten luisteren.

Maar als je het mij vraagt? Wil je persee gemalen vlees, koop je zelf je vlees en draai je het zelf in een vleesmolen!
Door Benjy en Misty
#1343938
Lizzy schreef: Weet je, ze kunnen op de verpakking zetten "100% kopvlees" (ik noem nu maar wat he) en er 90% kimmels en 10% vet doorheen malen. Heeft niemand gelogen, het is 100% kopvlees. Dat het kwaliteitje 600 keer bagger is... Ja, dat kun je dus niet zien, bij een gemalen prak. Ik denk dat het geen kwestie is van naïviteit als wel van leren. En lezen. Want, als ze in het "puur rundergehakt" dat voor menselijke consumptie geschikt is al varken, kip en paard vinden, dan moet je je vraagtekens zetten bij gemalen prutjes dat speciaal voor dieren is gedraaid. Denk ik.

Ik vind ieder gemalen (diervoer) per definitie onbetrouwbaar. En ik vertrouw geen fabrikant op zijn mooie blauwe ogen. Dat is een kwestie van jarenlange ervaring, een kwestie van een (gezond?) wantrouwen hebben in de vlees industrie en dus al helemaal in de vlees industrie als het om diervoeding gaat. En dus koop ik alleen vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie, dat niet bij diervoederhandeltjes vandaan komt en geef ik vlees in lappen, al helemaaaaal niet in mixjes. Mixjes zijn niet alleen vaag van kwaliteit, ze voegen niks toe voor het gebit en het passeert het spijsverteringssysteem veel te snel. Nu kun je dit klakkeloos van me aannemen of klakkeloos naast je neerleggen. Beide is prima. Het beste ga je zelf op onderzoek uit en denk jij zelf na over wat jij vindt en wat jij gelooft en leg je je oor goed ten luisteren.

Maar als je het mij vraagt? Wil je persee gemalen vlees, koop je zelf je vlees en draai je het zelf in een vleesmolen!
Nu ik er zo over nadenk zit er echt wat in! Het is niet zo dat ik peré een gemalen vlees wil hebben voor de honden want ik vind het echt heerlijk om ze aan de slag te zien met een karkasje of wat dan ook. Voor mij voelt het als beginner wel zo veilig om iets te geven als KVV. Ik ben gewoon bang dat ze niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Ik vind het allemaal best moeilijk met die percentages bot, spier, orgaan ect maar het begint toch wel te wennen en het is gewoon genieten als je ze ziet smullen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1343946
Veel mensen zijn begin wat onzeker met barf voeren, ik ook hoor  ;)
maar zo snel loopt je hond geen tekorten op. Als je gevarieërd voert en percentages ong. aanhoudt krijgen ze alles gewoon binnen.
Ik ben ook begonnen met wat mixen enzo, maar vindt het moeilijker te vertrouwen wat daarin zit.
Dan dat ik niet vertrouw dat ze alles binnen krijgen.
En zelfs die mixen veranderen per keer, dus wordt er ook wat anders ingestopt of anders mee omgegaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1343952
Eddy en Benjy schreef: Nu ik er zo over nadenk zit er echt wat in! Het is niet zo dat ik peré een gemalen vlees wil hebben voor de honden want ik vind het echt heerlijk om ze aan de slag te zien met een karkasje of wat dan ook. Voor mij voelt het als beginner wel zo veilig om iets te geven als KVV. Ik ben gewoon bang dat ze niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Ik vind het allemaal best moeilijk met die percentages bot, spier, orgaan ect maar het begint toch wel te wennen en het is gewoon genieten als je ze ziet smullen.
maar de vleesmix van herby is toch niet compleet?
daar moet je toch al orgaan en vleesbot bijdoen om het over een periode van 2 weken compleet te maken.

dan ben je al met percentages bezig.
dus als je vleesmix in je menu kan rekenen, is helemaal zelf samenstellen veel makkelijker  :)
Door Benjy en Misty
#1343963
koekje schreef: maar de vleesmix van herby is toch niet compleet?
daar moet je toch al orgaan en vleesbot bijdoen om het over een periode van 2 weken compleet te maken.

dan ben je al met percentages bezig.
dus als je vleesmix in je menu kan rekenen, is helemaal zelf samenstellen veel makkelijker  :)
Ik geef nu nog hoofdzakelijk Smuldier compleet. De vleesmix had ik gegeven uit afwisseling en ja, dan voeg ik er inderdaad nog wat groenten bij of zoals gisteren ei en kippennek. Het was zeker niet de bedoeling om die vleesmix altijd te gaan geven!
Door Elizaw
#1344089
Ik vind ook carnibest erg fijn gemalen, naturis ook, ze moeten het echt oplikken. Vroger had ik Bibi die vond ik iets prettiger, dat zag er ook niet zo heel erg fijngemalen uit.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1344093
Ik begon met KVV en kreeg twijfels over de kwaliteit, dus dacht; dan maar zelf samenstellen en malen.
Maar toen kreeg ik twijfels over mijn armbespiering en dacht; volgens mij kunnen die kaken van Yuki dat toch veel beter en makkelijker???

Sinds die tijd geen gemaal meer hier  :D

(niet helemaal oprecht, want ik geef nog wel KVV, soms voor t gemak, voor vaker ook vanwege de pijnstilling en supplementen die hij krijgt en dat gaat nou eenmaal makkelijker door de KVV of in ieder geval gemalen prak  :P )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door