Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DarkVisionZ
#1342969
Hallo allemaal,

Ik heb iets gehoord en wil graag jullie mening weten. Het zou goed zijn voor zowel honden als katten om ongeveer 1x in de week een dagje over te slaan met eten, zodat ze in die dag hun maag kunnen reinigen. Is dit waar ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !
Door Too
#1342976
Katten mogen sowieso niet vasten, die zijn van nature gebouwd op veel kleine prooitjes verspreid over de dag, vasten kan voor een kat zelfs gevaarlijk zijn

Voor honden zou je de zoekfunctie kunnen gebruiken, er is al heel wat over vasten geschreven... en volgens mij verschillen de meningen over nut en noodzaak  ;)
Laatst gewijzigd door Too op vr 21 aug 2009, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1343044
Katten kunnen best 1 dag zonder eten, het wordt voor katten pas gevaarlijk als ze van dikke katten ineens heel erg weinig krijgen zodat ze heel snel afvallen of als ze langere tijd niet eten omdat ze dan leververvetting krijgen.
Mijn honden vasten en de katten ook. de hoeveelheid eten die ze krijgen is dan ook berekend op een week dus het is niet zo dat ze een maaltijd niet krijgen  ze eten dus op een andere dag meer.
Door Happy Tail
#1343063
Als je ze een keer per dag eten geeft heb je ook kans dat de maag de laatste uren al helemaal leeg is. Hier merkt ik dat in ieder geval wel bij Baya: die geeft dan gal over als het echt te lang duurt;
we voeren al super onregelmatig, en al jaren barf.
Wil dus ook zeggen dat het niet zo maar voor iedere hond geschikt is dat een keer per dag geen eten krijgen......

maag reinigen in een vasten dag lijkt mij niet zo kunnen: wat moet er dan uit die maag wat er anders in zit dat dan "vies' is?
Door Lizzy
#1343070
Over het nut van vasten schrijft Mogens Eliasen heel uitgebreid in zijn e-book! Ik denk dat dat misschien wel interessante kost voor je is. Juliette de Bairacli Levy raadde het ook aan. Zij is een oude wijze (kruiden)vrouw en vond vasten een bittere noodzaak voor honden. Ik laat mijn honden niet vasten. Maar ze eten 1 keer per dag op zeer onregelmatige tijden. Zo kregen ze van de week om 11 uur 's morgens eten en de dag erop om 18 uur 's avonds. Het is geen vasten maar ze hebben dan toch wel even een lege maag. Ik heb mijn honden wel een tijdje laten vasten maar mij beviel het niet.

Ongezonde honden mogen overigens niet vasten. Dus honden met lever of nier problemen of dergelijke: die laat je niet vasten. Verder is het handig om oude en/of gevoelige honden langzaam te wennen. Dus van 2 maaltijden per dag eerst naar 1. Dan 1 dag in de week 1 maaltijd steeds kleiner maken en de dag ervoor of de dag erna de maaltijd steeds groter maken. Zodat de overgang naar 1 dag niks eten langzaam gaat.
Door sandrra
#1343079
Hier bijna geen vasten dag . Ze eten onregelmatig en 1x per dag.
Soms vasten ze een dag als de maaltijd de dag van tevoren wat erg groot is uitgevallen.
Door Gradje
#1343511
Waarom zou je 1 dag vasten? Als ik mijn honden minder dan 2 keer per dag eten geeft hebben ze al snel last van een ge-iiriteerde maag (braken van maagzuur). Vooral als ze eten ruiken! :P Verder zie ik het nut er ook niet van in. Onze honden krijgen over het algemeen genoeg beweging, dus de aanpak van de dierentuin is bij ons niet nodig, normaal gesproken.
Door Too
#1343547
Gradje schreef: Waarom zou je 1 dag vasten? Als ik mijn honden minder dan 2 keer per dag eten geeft hebben ze al snel last van een ge-iiriteerde maag (braken van maagzuur). Vooral als ze eten ruiken! :P Verder zie ik het nut er ook niet van in. Onze honden krijgen over het algemeen genoeg beweging, dus de aanpak van de dierentuin is bij ons niet nodig, normaal gesproken.
Is dat niet een kwestie van gewenning en anticiperen op de [maal]tijd?
Lege magenkots vermindert vaak door niet op vaste tijden te voeren
Door sandrra
#1343582
Gradje schreef: Waarom zou je 1 dag vasten? Als ik mijn honden minder dan 2 keer per dag eten geeft hebben ze al snel last van een ge-iiriteerde maag (braken van maagzuur). Vooral als ze eten ruiken! :P Verder zie ik het nut er ook niet van in. Onze honden krijgen over het algemeen genoeg beweging, dus de aanpak van de dierentuin is bij ons niet nodig, normaal gesproken.
Toen ze nog 2x per dag en op vaste tijden aten had Mazoe ook last van gal spugen als ze maar een uurtje later eten kreeg.
Ik ben langzaam overgestapt naar 1x per dag voeren en ben gaan spelen met de tijden en zowaar ze heeft nergens geen last meer van.
Laatst gewijzigd door sandrra op za 22 aug 2009, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1343850
Gradje schreef: Waarom zou je 1 dag vasten? Als ik mijn honden minder dan 2 keer per dag eten geeft hebben ze al snel last van een ge-iiriteerde maag (braken van maagzuur). Vooral als ze eten ruiken! :P Verder zie ik het nut er ook niet van in. Onze honden krijgen over het algemeen genoeg beweging, dus de aanpak van de dierentuin is bij ons niet nodig, normaal gesproken.
Ja, dit gebeurd vooral bij honden die 2 keer per dag eten. Het heeft te maken met het Pavlov effect. Wanneer je honden 1 keer per dag voert (en dus 1 grotere maaltijd, waarbij ze ook echt voldaan zijn) en je voert op wisselende tijdstippen: dan gaat dit vanzelf over.
Door DarkVisionZ
#1343989
Ik ben in 1 keer overgestapt naar 1x per dag eten en Shiv heeft nergens last van gehad. Beter nog, ik kan merken dat ze overdag geen honger meer heeft want ze is gestopt met me vloer te stofzuigen en gras te eten als ik der ging uitlaten :) Voorheen spuugde ze nog wel es geel slijm 's ochtends (gal ?) maar dat is nu ook over, ik geef haar ook op wisselende tijden, tussen 6 en 10 uur 's avonds.
Door Gradje
#1346084
Lizzy schreef: Ja, dit gebeurd vooral bij honden die 2 keer per dag eten. Het heeft te maken met het Pavlov effect. Wanneer je honden 1 keer per dag voert (en dus 1 grotere maaltijd, waarbij ze ook echt voldaan zijn) en je voert op wisselende tijdstippen: dan gaat dit vanzelf over.
Goede tip ga ik zeker uitproberen., alleen er is nog 1 pup bij van inmiddels wel al 10 maanden. Zou ik die ook maar 1 keer per dag mogen geven?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1346476
Met 10 maanden mogen ze al wel naar een keer per dag eten, maar ik zou het vasten even uitstellen tot ze een jaar zijn.
Umai krijgt een keer per dag en is 8 maanden, maar geen erg grote hond. Echt een dag vasten doe ik nog niet maar haar maaltijden wisselen wel erg in grootte en in tijd. Ze heeft dagen dat ze maar 300 gram krijgt en dagen dat ze 800 gram krijgt.
Door Fido
#1346489
Onze honden vasten, Fido (Border Collie) het hele jaar door één dag in de week en Eddie (Chinese bloterik) alleen in de warme maanden één dag in de week.

Ze krijgen goed bulk te eten voor een goede verzadiging en daarna krijgt het maagdarmstelsel een dag rust doordat er niet direct weer voeding wordt aangeboden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door