Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door essie
#134191
Omdat ik mijn honden botten geef, hebben ze geen last meer van tandsteen. Dat loop ik ook altijd te verkondigen en nu wilde een kennis ook weleens botten geven om die tandsteen te voorkomen. En vroeg ze aan mij of ik wat botten voor haar kon meenemen.

MAAR, haar honden krijgen 's ochtend brokken en 's avonds vlees.
Ik zelf ben pas begonnen met botten toen ze al een aantal weken volledig op vlees zaten.
Mijn eerste reactie is, liever geen botten geven omdat ze toch ook brokken eten.
Of valt het wel mee en kun je dan wel botten geven
Door karray
#134197
Wat houd dit vlees in.Is dit compleet?
Bij een complete maaltijd kan je wel af en toe een botje geven hoor.Zeker als er tussen de brokken en het vlees meer als 8 uur zit
Gebruikersavatar
Door sylvia
#134263
karray schreef: Wat houd dit vlees in.Is dit compleet?
Bij een complete maaltijd kan je wel af en toe een botje geven hoor.Zeker als er tussen de brokken en het vlees meer als 8 uur zit
Ik geloof dat je hier met iets anders in de war bent.

Of de maaltijd kompleet is heeft niets met het eten van botten te maken wat er wel mee te maken heeft is of de ph waarde in de maag laag genoeg is om die botten te verteren. Honden die brokken eten hebben een ph waarde van rond de 5 en vlees eters van rond de 1 dus als je een brokkeneter eetbare botten geeft en zijn maagzuur is niet zuur genoeg dan kan hij die botten niet verteren en dan heb je een probleem.
Ik zou in dit geval dan ook geen eetbare botten geven maar een recreatie bot, goed voor de tanden maar ze kunnen het niet opeten.
Door Lizzy
#134681
Ik denk dat ze erg moet uitkijken. Voor ze het weet heeft ze een verstopping (of diarree, maar verstopping is meer kans op). Aangezien harde botten niet echt tandreinigend zijn en zachte botten wel tandreinigend zijn maar wel opgegeten kunnen worden en dus verstopping kunnen veroorzaken, denk ik dat ze het beste een zacht bot kan geven die ze naar 5 minuten weg haalt. Een paar dagen laten kan ze het nog een keer aanbieden en dan zou ze het na 7 minuten moeten weghalen. En zo langzaam opbouwen. Best kans dat de hond na 5 minuten kluiven de volgende dag al moeilijk kan poepen..... maar dat moet ze dan maar even aan zien en jou niet de schuld even ;D
Door essie
#135060
Lizzy schreef: Ik denk dat ze erg moet uitkijken. Voor ze het weet heeft ze een verstopping (of diarree, maar verstopping is meer kans op). Aangezien harde botten niet echt tandreinigend zijn en zachte botten wel tandreinigend zijn maar wel opgegeten kunnen worden en dus verstopping kunnen veroorzaken, denk ik dat ze het beste een zacht bot kan geven die ze naar 5 minuten weg haalt. Een paar dagen laten kan ze het nog een keer aanbieden en dan zou ze het na 7 minuten moeten weghalen. En zo langzaam opbouwen. Best kans dat de hond na 5 minuten kluiven de volgende dag al moeilijk kan poepen..... maar dat moet ze dan maar even aan zien en jou niet de schuld even ;D
Welke zachte botten zouden hier dan het meest geschikt voor zijn?
Door Lupa
#135078
ik zou toch proberen haar te overtuigen dat ze helemaal op vers moet en waarom?
omdat aan de ene kant wil ze botten geven om te tanden schoon te maken en aan de andere kant geef ze brokken om te tanden weer vies te maken
Door essie
#135142
Lupa schreef: ik zou toch proberen haar te overtuigen dat ze helemaal op vers moet en waarom?
omdat aan de ene kant wil ze botten geven om te tanden schoon te maken en aan de andere kant geef ze brokken om te tanden weer vies te maken
ik denk niet dat dit gaat lukken, ze heeft heel weinig vriesruimte over. Wel een grote vriezer, maar die zit volgestouwd met ijsjes, patat en de hele rotzooi ???
Door Janet
#135473
Pens was toch ook een goed schuurmiddel (hele lappen)? Stel dat eens voor ;D.

En anders wellicht 's avonds na de versmaaltijd een zacht vleesbot (lam, kuiken, e.d.)?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door