Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tyndareus
#1341904
Hallo,
Even voorstellen. Mijn naam is Cor, wij hebben sinds vorige week weer een pup (merk: Bouvier). Ze is nu 8 weken. Dit is onze 3e Bouvier en deze wil ik vers vlees gaan geven. Ik heb mij de afgelopen tijd wat ingelezen over BARF en KVV en heb besloten om het eerst maar eens te houden bij KVV. Misschien dat in de toekomst BARF ook wat is, maar de meiden hier in huis (vrouw en dochter) vinden het al zielig wanneer een kip aan het spit draait  ::). Dus laat staan dat ik in de keuken duidelijk herkenbare onderdelen aan het verwerken ben of dat de hond een kipkarkas op de stoep aan het oppeuzelen is. Even wachten dus nog maar. Het is al een hele stap voor de dames om voor het grootste gedeelte af te stappen van de vertrouwde en "gezonde" brokken.

Ik geef mijn pup 's morgens brokken (FarmFood HE) omwille van het gemak (voorwaarde wederhelft  ;)), het kan hier nog wel eens hectisch zijn, en de rest van de dag kvv (Carnibest Natuur).4 Maaltijden per dag. Nu heb ik gelezen dat voor vers vlees een dagelijkse richtlijn van 5 a 10% van het lichaamsgewicht geldt. Ik geef haar 7%. Dit is echter meer dan de richtlijn die Carnibest opgeeft (50 gr per kg lichaamsgewicht). Wat is wijsheid in deze  ???? CB richtlijn aanhouden of de % regel?
En ja ik weet het, voeren op het oog, maar dit is nieuw voor mij dus heb ik graag wat houvast.

Ze heeft soms nog wel last van een waterige ontlasting. Ik neem aan dat dit er een beetje bijhoort en dat dit binnenkort overgaat?

Cor
Door bloemetje
#1341917
Welkom Cor!

Ja wellicht komt die ontlasting nog door de overgang.

Ik zou me aan de procenten richtlijn houden. Dat heb ik zelf ook altijd gedaan.
Door Too
#1341923
Hallo Cor, welkom op Barfplaats!
Gefeliciteerd met jullie pup en wat goed dat je vers gaat voeren!

Wat de hoeveelheden betreft denk ik dat je met die 7% een goeie start maakt, weeg haar wekelijks, voel en kijk en stel aan de hand daarvan de hoeveelheden bij.

En wat je wederhelft betreft... een stukje kvv  in een bak kieperen [gewoon de dag tevoren portie ter dooi in de koelkast zetten] gaat net zo snel als brok scheppen  ;)

Waterige ontlasting kan vanalles zijn, nieuw voer, nieuwe omgeving ik zou t even in de gaten houden
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1341952
Welkom hier!
Ik zou ook de percentages aan houden ongeveer.
Dan kun je altijd nog wat omhoog of naar beneden.
En idd wat Too ook zegt, brokjes er maar uit laten, is helemaal gezonder  :P
Door elianne
#1342299
Als je ergens niet zeker van bent kan je contact opnemen met Annelie voedingadviezeuse van FFF. Ik heb dit ook gedaan met de overschakeling naar FFF. Ben er erg goed over te spreken. Succes met je pup hoor
Door Tyndareus
#1342328
Bedankt voor jullie reacties :)

Stoppen met brokken...hmmm. Zal even wat overleg vergen, maar hoeft geen probleem te zijn. Dan volgt hieruit mijn volgende vraag (zal een tegenargument zijn :P ). Hoe gaat dit dan wanneer de hond in een pension gaat gedurende de vakantie? Eet de hond dan nog wel brokken? Of moet je dan voorafgaand aan de vakantie de hond weer even laten wennen aan brok?
Door Mevroi Kruim
#1342330
Kijken of ze een vriezer hebben en voorraadje meegeven  8)

Deze vraag wordt hier vaak gesteld en mijn antwoord is altijd: ik ga mijn honden niet het hele jaar door troep voeren voor een paar weken vakantie. Maar die van mij gaan of mee of naar een versvoervakantieadres.
Door Too
#1342726
[quote="elianne"]
Ik geef Diezel FFF en FFbrok. Gaat super.
[/quote]

Ja maar t is en blijft een brok en dus gekookt gedroogd spul... niet iets waar ik voor kies
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#1342893
Het onderstaande stukje vind ik knap gel#l


Omdat lang niet alle honden, en vooral pups niet, het geluk van het bovenstaande hebben, heb ik, zolang ik met hondenvoeding bezig ben geweest, het standaard advies gegeven om pups tot ca 5 weken alleen maar compleet versvlees (Farm Food Fresh diepvries met vuile pens, anders werkt het niet) bij te voeren. Daarna gedurende 3 weken via mengen over te schakelen op Farm Food HE en daarna tot halfvolwassen tenminste 1 dag per week een versvleesdag. Tot volwassen tenminste 1 dag per 14 dagen en als volwassen hond tenminste 1 dag per maand een versvleesdag.
Door Too
#1342912
[quote="elianne"]
Ik geef Diezel FFF en FFbrok. Gaat super.
[/quote]

[quote="elianne"]
Ik geef 50% vers en 50% FF brok, ook dit bevalt me prima
[/quote]

[quote="Too"]
Ja maar t is en blijft een brok en dus gekookt gedroogd spul... niet iets waar ik voor kies

[/quote]

:)
Laatst gewijzigd door Too op do 20 aug 2009, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1342950
[quote="elianne"]
Ik geef 50% vers en 50% FF brok, ook dit bevalt me prima
[/quote]

Een ieder moet zelf weten wat ie voert.
Ik denk alleen niet dat hier veel positieve reacties op brokken krijgt.
Ben er zelf ook zeker geen fan van.
lees maar eens wat erin zit  :-X
Door Search
#1343194
Je zegt dat ze last heeft van waterige ontlasting. Dit hebben wij ook gehad bij 1 van de honden. Ik weet niet of je haar hebt laten wennen aan kvv dmv overgieten met heet water? Bij sommige honden moet je het op die manier aanpakken. Hier was het iig een succes  ;D.

De link hierover bij "vervlees voor beginners":
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=1%3baction=display%3bthreadid=790

Ik vind zelf de richtlijn van CB wel erg globaal. Heb meer gehad aan de tabel van Duck (CB en Duck schelen bijna niets in calorieen):
http://www.ducknatuurvoeding.com/Ducknatuurvoeding.voedingstabel.cfm
Het is en blijft een richtlijn. Je moet voornamelijk voeren met je ogen.
Laatst gewijzigd door Search op vr 21 aug 2009, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door