Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lona
#1332916
Dag allemaal (voor velen denk ik wel een bekende).

Ik ben nu een paar maanden bezig met barf, en het gaat goed. Alleen merk ik dat ik voor de vleesvariatie aangewezen ben op de Makro, en eigenlijk kan ik daar niet meer heen. Ik heb een te kleine vriezer om zelf te bestellen op internet. Ik merk nu dat ik dus uitkom op vis, kip, rund zonder de makro en dat is veel te weinig. Dus...... hoe kom ik aan meer variatie????

Ik ben op zoek naar een grotere vriezer, maar ik weet niet zo goed hoe of wat. Ik heb nu een koelkast met een apart vriesdeurtje. Dit is alleen echt te klein als ik veel variatie wil. Nu heb ik zo/n vrieskist gezien (149,- euro redelijk?) Alleen: waar laat ik die dan, naast mn koelkast? En kost dit niet veel extra stroom? Een nieuwe koelkast met bv 3 vrieslades: is dat genoeg?
Ik zie even door de bomen het bos niet meer!

En tenslotte; ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je niet te vaak lever als orgaan mag geven, klopt dat? En hoevaak is vaak?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1333112
haai!

volgens mij kost het geen extra stroom als je je vries naast de koelkast zet. er van uitgaande dat het een kistje van 100 liter (zeg maar formaat tafelmodel) is, vind ik 150 euro best redelijk. voor 2e hands is het wel de max, ik zou niet meer betalen en alleen in uitstekende conditie.
koelvriescombi is ook leuk, maar minder vriesliter. zoveel lades er onder is meestal niet meer dan 70 liter vries en netto kan je in lades minder kwijt dan in een kistje. een kistje vriest ook beter en heeft vaak ook nog eens extra een snelvriesfunctie. ik heb die wel in mn kistje zitten en niet in mn combi.
ik heb dus zelf een tafelmodel kistje en een koelvriescombi met 2 lades, waarvan 1 voor de katten is (de andere la is voor mij en kan als nood voor de katten dienen). bij elkaar is dat zo'n 150 liter. ik vind dit voor mij zeker niet te weinig en als ik spullen heb gekocht, ben ik altijd blij dat ik genoeg ruimte heb. en ik heb maar een kleine 10 kilo kat, verdeeld over 2. 3 katten wegen (en eten dus) meestal meer dan 2.

in je menu geef je idealiter ergens tussen de 15 en 20 % orgaan, liever niet minder dan 10%. ik deel dat in 3 tot 4 delen en maak porties van afhankelijk hoe groot het in het dier zit. een levertje is groter dan een maag en een maag is weer iets groter dan een hartje. hart is wel extra lekker, dus daar kunnen we eventueel soms iets mee schipperen. nier is leuk voor erbij en voor de afwisseling, ik kan dan bv de ene maag geven en de andere nier.
lever en hart zijn wel essentiele organen, die zijn echt nodig vanwege hun specifieke vitamines en aminozuren. de lever is wel de raffinaderij van het lichaam; alle gifstoffen gaan er langs en een groot gedeelte wordt er in opgeslagen. grotere dieren worden pas later geslacht en hebben daardoor meer gifstoffen. biologisch gehouden (grote) dieren hebben minder gif in hun lever, want die hebben dat minder naar binnen gekregen.
lever heeft trouwens ook een laxerende werking, dus geef niet in 1x 100 gram lever. sien krijgt ongeveer 1 kippenlevertje (zo'n 40 gram) per week.

voor variatie wil ik je aan raden met andere mensen mee te bestellen. bij de hondenafdeling staat een verzamelafdeling, daar staan oproepjes van mensen in die willen samenbestellen of samen vlees inkopen. voor bij jou in de buurt kan je mss bij pauline (van de teckels) terecht en mss ook brie (woont in almelo, volgens mij is dat in de buurt).
Door lona
#1333210
Dank je Koekje! De vrieskist is nieuw 149,-, en ik denk dat het 150 liter is! Dat is dan misschien wel een goed idee, want ik zou het erg jammer vinden om bv een koelvries combi te kopen en dat dan het vriesgedeelte te klein is. Ik heb alleen niet veel ruimte in mijn keuken, maar dat moet ik dan maar voor lief nemen, vind het een enorm gek idee om zo'n 100 l vriezer te hebben naast mn koel/vriezer :-[. geruststelling dat anderen dat blijbaar ook hebben. Lijkt me heerlijk om dan niet meer zo hoeven te proppen en een kamikaze vriezer te hebben waar ik een zakje uittrek en vervolgens zowat de hele inhoud meedondert... Ik kwam bij de makro destijds een lid tegen; Paula, eens informeren of ik mee kan bestellen.

Ik heb overigens 15 kilo kat verdeeld over 3, en ik zou graag nog een kat of hond erbij hebben :shy:

Of zoiets: http://link.marktplaats.nl/270506639 ik zal eens een bod doen;) deze kan ik beter kwijt dan de 150 liter. Moet ik weer even kijken naar het energie verbruik verschil tussen zoeen en een nieuwe :D
Laatst gewijzigd door lona op di 11 aug 2009, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1333231
zo'n formaat kistje heb ik ook, die van mij is mss iets breder (is net zo groot als een tafelmodel koelkast, maar dan vrieskistje). in mijn kist kan zo'n 100 liter.
ik ben er blij dat ik ook nog 2 lades heb. vooral als ik net bij kiezebrink heb besteld, kan ik net alles kwijt. je kan beter teveel vriezer hebben dan te weinig. hele verpakkingen en kilo's voor de voorraad gooi ik meestal in de kist en losse dingetjes en knaagdieren in de ene lade.

ik zag trouwens dat calimero-a ook in de omgeving van enschede woont. ik weet niet of je nog met deze ronde voor herby kan meebestellen, maar anders mss binnenkort weer. ik bestel ook vaak bij herby. het is goedkoop en de kwaliteit vind ik goed. ook heeft hij een erg groot assortiment en ook veel dingen die voor katten geschikt zijn, zoals gevogeltebot en allerlei orgaan en spiervlees. gelukkig dier levert mss daar ook (in a'dam niet), maar ik weet het assortiment en de prijsjes niet.
ik bestel 2x per jaar bij kiezebrink, voornamelijk kuikens en knaagdieren. ze hebben ook best veel barfspul.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1333232
150 euro voor een nieuwe vrieskist van 150 liter is trouwens erg goedkoop. ik zou hem zo nemen. die van mij (is kleiner) was bijna 250 euro, inclusief bezorgen.
Door lona
#1333250
koekje schreef: 150 euro voor een nieuwe vrieskist van 150 liter is trouwens erg goedkoop. ik zou hem zo nemen. die van mij (is kleiner) was bijna 250 euro, inclusief bezorgen.
ok, dank je! Ik ga er achteraan, ik hoop dat hij er nog is donderdagavond.
Door ibbi
#1333270
Hoi lona  :)

tuurlijk kost een vriezer wel stroom -  als je een nieuwe koopt kun je nakijken hoeveel hij verbruikt per jaar - bv 90 euro.

ik had eerst ook zo'n vriezertje maar heb al snel een tweedehands gekocht voor 220 liter, en toen nog 1 daar mijn zoon de eerste inpikte  ;D  50 euro op marktplaats, werkt prima.
ik heb dus nu een kist en een kast van 8 lades.
ik wil graag veel inslaan, er zijn hier ook bedrijven waar goedkoop spul te halen is maar da's wel een stukkie met de auto, dan hoef je niet iedere week te rijden.  en bij herby of kiezebrink of  bibi  ook lekker veel in 1 x laten komen. no problem.  ik ben er blij mee, zeker nu met de pup erbij. 
die tweedehands kisten kosten misschien iets meer stroom maar dat moet dan maar.
Door lona
#1335453
Oke, energielabel 4, dat zal rond 33 euro per jaar zijn. Nu is alleen de vraag wat ik met mn koelkast met los vriesvak ga doen, misschien daar ook een tafelmodel voor aanschaffen. Heb er nog een staan maar die gebruikt erg veel energie (moet ik nog op laten halen). Wat voor mij alleen een diepvrieskist en een koelkast met vriesvak is misschien een beetje idioot :animal_rooster:. Geen idee wat het energielabel daarvan is trouwens, maar ik denk iets van C od D ofzo...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1335969
Is ook maar net hoeveel vriesruimte je wil. Hoeveel kilo je dus kwijt wil kunnen.
En daarbij hoeveel je wil uitgeven aan stroom.
Dan kun je al wat meer gerichter zoeken.
Ik heb hier voor mij alleen ook 2 vriezers, en 1 koel/vriescombi. Heb dan voor mezelf meestal maar 1 of 2 laadjes...rest is voor de dieren.
Is maar net hoe gek je dat vindt  :D
Door Too
#1336899
May Linn schreef: . Heb dan voor mezelf meestal maar 1 of 2 laadjes...rest is voor de dieren.
Is maar net hoe gek je dat vindt :D
HEEEEL gek :D, 2 katten, 1 mens, anderhalve lade van de koel/vries..... geen ruimte voor mensen-eten.. ook al zo raar!
Door duhovali
#1341088
Hahaha.
Hier was onze koel-vriescombi voor 90% gevuld met kattenspul.
Dus nieuwe vriezer gekocht voor onszelf.
Drie laden.... al snel ook voor 50% gevuld met kattenspul.
Nu dus vrieskist gekocht.... ja hoor.... voor de katten natuurlijk
:D
Geneviève
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door