Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door De Geijsjes
#1339493
Al het vleesbot wordt door mij bewerkt, platgeslagen en in stukjes geknipt etc.
Jack kauwt niet goed meer en er zijn door een hondentandarts al flink aantal
tanden en kiezen uitgehaald dus ... dat kauwen wordt niet beter. Hij heeft snel
te stevige ontlasting dus hij krijgt al minder vleesbot en meer spiervlees etc. Daarnaast
heeft hij soms dat hij het niet helemaal goed verteerd.

Zelf gemalen vleesbot geprobeerd, maar ook dat geeft te stevige ontlasting waardoor hij
moeilijker "kan". Nu lees ik dat er in KVV's vaak veel orgaan zit en toen Jack nog op KVV zat
was zijn ontlasting minder vast en voor hem dus goed. Nu kan ik hem overzetten op KVV, maar
dan weet ik nog niet helemaal wat hij binnenkrijgt, dus wil zelf meer orgaan in het barfmenu gaan
gebruiken. Jack is al bijna 13 jaar dus het lijkt me gezien zijn leeftijd niet heel erg als ik iets meer
orgaan geef en er zijn zat mensen die hun hond zijn hele leven KVV geven  ;) Maar ik wil hem natuurlijk
niet meer orgaan geven dan echt goed voor hem is, hij mag graag nog tijdje mee !!!  ;)
Ik heb al gezocht maar kan zo snel niet terugvinden hoeveel % orgaan er in KVV's zit. Op hoeveel
% orgaan kan ik hem het beste zetten en maakt de onderlinge verhouding dan uit of toch gewoon
van het totaal orgaan dan 50% pens en 50% gelijkelijk verdeeld over hart en lever en nier?

Zo  :o het is best een heel verhaal geworden  :-[ Wie wil "meedenken"?  :biggrin2:
Door tessa
#1339508
Ik zou zelf denk ik wat (olijf)olie door zijn eten doen.
Als ik pups afspeen hebben ze de eerste paar weken ook moeite met poepen, een beetje olie door het eten doet dan wonderen :D
Door pallas
#1339574
Ik zou iig niet het % lever verhogen.
Misschien naar verhouding meer pens erin?

met extra groenten is ook wel wat te reguleren, vooral de bladgroenten zijn laxerend.
Door De Geijsjes
#1339986
tessa schreef: Ik zou zelf denk ik wat (olijf)olie door zijn eten doen.
Als ik pups afspeen hebben ze de eerste paar weken ook moeite met poepen, een beetje olie door het eten doet dan wonderen :D
Goed punt, alleen was ik vergeten te vermelden dat olijfolie er al geregeld overheen gaat en geen spectaculair resultaat hier helaas. Ook stukjes gewelde pruimen helpen wel wat maar niet spectaculair veel. Het helpt wel iets maar niet genoeg zeg maar. 
Bedankt voor het meedenken iig , alles scheelt !
Door De Geijsjes
#1339988
pallas schreef: Ik zou iig niet het % lever verhogen.
Misschien naar verhouding meer pens erin?

met extra groenten is ook wel wat te reguleren, vooral de bladgroenten zijn laxerend.
Ja ik wilde ook voornamelijk pens erbij gaan doen, dat lijkt me het minst kwaad te kunnen. Dat kan ik natuurlijk samen met groente wat extra erbij doen.
Ik ga het gewoon proberen ...
THX!
Door Lizzy
#1340133
Ik weet maar van 3 merken wat ze ongeveer gebruiken qua percentages. Bandit, Bibi en Carnivoer.

Bibi:
-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Bandit:
30% RMB's (50% bot, 50% vlees)
30% orgaanvlees waaronder pens, hart, lever, long en nier
30% spiervlees (in totaal dus 45%)
en de overige 10% bestaat uit: wisselende groente maar in elk geval een groene en een knol
zilvervliesrijst, vis en maiskiemolie.

Carnivoer:
70% vleesbotten waarvan botgehalte over het totaal 20-23%
20% orgaan waarvan maximaal 4% lever en de rest hart, long en vuile pens.
10% groenten




Hoeveel % vleesbot geef je nu? Dat zou je eventueel ook nog kunnen verlagen. En dan inderdaad wat meer orgaanvlees geven.
Door De Geijsjes
#1340185
Lizzy schreef: Ik weet maar van 3 merken wat ze ongeveer gebruiken qua percentages. Bandit, Bibi en Carnivoer.

Bibi:
-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Bandit:
30% RMB's (50% bot, 50% vlees)
30% orgaanvlees waaronder pens, hart, lever, long en nier
30% spiervlees (in totaal dus 45%)
en de overige 10% bestaat uit: wisselende groente maar in elk geval een groene en een knol
zilvervliesrijst, vis en maiskiemolie.

Carnivoer:
70% vleesbotten waarvan botgehalte over het totaal 20-23%
20% orgaan waarvan maximaal 4% lever en de rest hart, long en vuile pens.
10% groenten




Hoeveel % vleesbot geef je nu? Dat zou je eventueel ook nog kunnen verlagen. En dan inderdaad wat meer orgaanvlees geven.
Dank je wel !!!
Ik geef 15% orgaan en in de genoemde KVV's zit gemiddeld 2x zoveel orgaan zie ik. Zou iets meer hart ook goed zijn voor een oudere hond? Of toch maar op extra pens houden als "smeermiddel" zeg maar  :-\
Ik geef 'm ook al veel minder vleesbot (oeps ... ook vergeten te vermelden  ::)) en in de plaats daarvan meer spiervlees en groente. Hoeveel % vleesbot exact weet ik niet, maar ik denk toch gauw al de helft van normaal dus dan kom je uit op 25% maar daarbij geef ik wel gemalen eierschaalpoeder  ;)
Ik ga denk ik maar een nieuw menu maken ... Ik hoop wel dat dit gaat werken, want ik wordt er zo langzamerhand (na bijna 13 jaar) toch wel moedeloos van  :-[ :-X
Door Lizzy
#1341015
Ik denk dat je best kunt proberen om 30% orgaanvlees te gaan voeren. Ik zou zelf wat meer pens en wat meer hart en wat meer tong geven. Tong is lekker vet en laxeert ook iets. Hart ook. En pens ook. Ik denk dat je ook kunt proberen om 30% vleesbot te geven en de eierschaalpoeder ook weg te laten. Eierschaalpoeder constipeert behoorlijk.
Door De Geijsjes
#1341456
Lizzy schreef: Ik denk dat je best kunt proberen om 30% orgaanvlees te gaan voeren. Ik zou zelf wat meer pens en wat meer hart en wat meer tong geven. Tong is lekker vet en laxeert ook iets. Hart ook. En pens ook. Ik denk dat je ook kunt proberen om 30% vleesbot te geven en de eierschaalpoeder ook weg te laten. Eierschaalpoeder constipeert behoorlijk.
Ok, dat ga ik proberen, bedankt. Gauw even ergens tong inslaan dus ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door