Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Sandra K
#1301817
Brasso is een hondje dat gevoelig is op zijn lever. Op aanraden van de holistische DA gaf ik hem altijd 3 weken levercompositum na een enting of behandeling met tekenpipet. Na het lezen van wat kruidenboeken en het raadplegen van Juliette de Bairacli Levy maak ik nu zelf een kruidenmix. Ik maal paardenbloemblad, kleefkruid, vogelmuur, smalle weegbree en af en toe zevenblad. Een aantal van deze kruiden hebben een reinigende werking. Ik heb het ingevroren in een ijsblokjesvorm en hij krijgt dagelijks 1 blokje (Brasso weegt 10 kilo).
Ik moet zeggen dat hij erg relaxed is sinds hij dit krijgt, dus kennelijk doet het hem goed. Maar af en toe ben ik toch bang dat ik hem aan het vergiftigen ben. Kan ik hem dit nu maanden achter elkaar elke dag geven of doe ik er goed aan om het af en toe te onderbreken.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1301932
Dit zijn allemaal veilige kruiden die zeker niet giftig zijn. Ik denk wel dat het verstandig is om af en toe een pauze in te lassen.
Met name het paardebloemblad is erg koud en kan de darmen belasten.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1302020
Sandra K schreef: Brasso is een hondje dat gevoelig is op zijn lever. Op aanraden van de holistische DA gaf ik hem altijd 3 weken levercompositum na een enting of behandeling met tekenpipet. Na het lezen van wat kruidenboeken en het raadplegen van Juliette de Bairacli Levy maak ik nu zelf een kruidenmix. Ik maal paardenbloemblad, kleefkruid, vogelmuur, smalle weegbree en af en toe zevenblad. Een aantal van deze kruiden hebben een reinigende werking. Ik heb het ingevroren in een ijsblokjesvorm en hij krijgt dagelijks 1 blokje (Brasso weegt 10 kilo).
Ik moet zeggen dat hij erg relaxed is sinds hij dit krijgt, dus kennelijk doet het hem goed. Maar af en toe ben ik toch bang dat ik hem aan het vergiftigen ben. Kan ik hem dit nu maanden achter elkaar elke dag geven of doe ik er goed aan om het af en toe te onderbreken.
Wat een goed idee, zeg!! :)
Door Sandra K
#1302155
Met name het paardebloemblad is erg koud en kan de darmen belasten.
Bedoel je met koud 'chinees koud'. In mijn boekje van Barbara Temelie staat paardenbloem onder verfrissend. Hij krijgt naast de kruidenmix ook nog groentemix en daarbij zorg ik altijd dat ie verdeelt is over de elementen en over yin en yang.
Maar mijn gevoel zij ook al dat het beter is om af en toe een weekje niet te geven. Of misschien niet elke keer alle kruiden erin.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1302288
Ja, Chinees koud. Ik heb altijd discussie met de Europese kruidendeskundigen. Die vinden paardenbloem juist warm. Ik merk soms dat gevoelige dieren er erge diarree van kunnen krijgen. Dat kun je krijgen als je te veel of te lang koude dingen geeft.
Maar je kunt ook prima afwisselen.
Ik doe vaak wat weegbree of paardenbloembladeren door de groentenmix.
Door Sandra K
#1302453
Nog een vraagje dan. Kun je de principes die in de Chinese voedingsleer op mensen van toepassing zijn rechtstreeks vertalen naar honden/dieren. Voor mensen is het van belang om voor een groot deel van de voeding de Aarde te versterken. Geldt dit ook voor honden. Als ik kijk naar wat een wolf van origine eet, dan vind je die voedingsmiddelen vooral terug bij het element Metaal.
En als ik er meer over zou willen weten. Wat raad je me dan aan om te lezen(in Nederlandse vertaling).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1302459
Ja, dat vind ik altijd moeilijk. Ik denk wel dat de voedingsmiddelen hetzelfde werken voor mensen als voor dieren maar ik denk dat dieren veel meer yang zijn dan mensen en dus ook meer yange voedingsmiddelen kunnen verdragen. Maar dat heb ik zelf bedacht.
Mijn collega Stefan is afgelopen weekend naar een seminar over voeding en TCM bij dieren geweest. Hij zou mij de aantekeningen geven, dus ik ben zeer nieuwsgierig hoe daar in het algemeen over gedacht wordt.
Door Mevroi Kruim
#1302608
Van paardenbloemblad kunnen ze ergveel gaan plassen trouwens, het werkt behoorlijk diuretisch.
In he Frans heet het niet voor niks pissenlit  :D
Door giny
#1331451
Lijkt mij eigenlijk wel goed om brandnetel, weegbree e.d. kruiden/groentes die in het wild groeien door het voer te doen. Dit bij of ipv andere groentes. Goedkoop en leuk om met je hond samen te zoeken. Eendekroos schijnt ook vol vitamines en anti-oxidanten te zitten.
Laatst gewijzigd door giny op wo 12 aug 2009, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Evie*
#1332093
Geef je dat dan vers of laat je het eerst drogen oid?
Lijkt mij best eng zo uit de tuin door het voer
Door giny
#1332129
*Evie* schreef: Geef je dat dan vers of laat je het eerst drogen oid?
Lijkt mij best eng zo uit de tuin door het voer
Ja, ik geef het vers uit de tuin, net zoals je het zo zelf kunt eten.
Wat uit mijn tuin komt, was ik niet, wat uit de vrije natuur komt wel.
(Blad)groentes groeien ook in de natuur en kun je al dan niet wassen. Maar waarom vind je het eigenlijk eng?
Door Sandra K
#1332522
Lijkt mij best eng zo uit de tuin door het voer
Je moet wel goed weten hoe de planten eruit zien. Ik heb boekjes waar goed in beschreven staat wat de werking is van planten en of je ze in grotere hoeveelheden kunt eten.
Als je in het wild zoekt, moet je een plek hebben waar geen verkeer langs komt. Ook moet je opletten dat het niet bespoten is. Als ik twijfel over het laatste vries ik het eerst in, dan ga ik in die week nog een keer kijken of het restant er nog fris bijstaat. Dan geef ik het pas.
In het begin was ik er ook best wat onzeker over. Maar gewoon voorzichtig beginnen met veilige kruiden. En dan af en toe iets nieuws proberen.
Door giny
#1332606
Bespoten planten kunnen best fris ogen.
Gelukkig woon ik in een omgeving waar nog veel natuur is.
In een bos zullen ze de planten toch echt niet bespuiten.
Begin inderdaad voorzichtig met wat je kent, anders kun je altijd iemand meevragen die er veel vanaf weet.
Laatst gewijzigd door giny op wo 12 aug 2009, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#1339822
Ik pluk ook regelmatig verse brandnetel, paardenbloemblad en kleefkruid. De rest van de kruiden kweek ik zelf op. Op bepaalde plekken bij het moerasgedeelte van het bos snoepen mijn jongens regelmatig van bepaalde rietwortels. Die trekken ze uit het water en vreten de onderkant daarvan weg. Maar ook boombast van knotwilg en gewone wilg, mossen die daarop groeien en bepaalde wieren vinden ze erg lekker. Op die plekken hebben ze mijn toestemming, ze weten schijnbaar precies wat ze nodig hebben.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door