Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ycheyenne
#1338734
Beste barf en kvv kenners,

Ik zal me eerst even voorstellen mijn naam is sandra, ben 20 jaar en woon in Emmen. Heb 1 hond en 2 katten. Nou ja de ene is nog een kitten van net 13 weken. Ben trouwens de dochter van Monica en haar hond diesel. Ze zit hier ook op het forum.

Wij hebben gisteren onze kitten opgehaald, onze hond hebben we al een jaar en onze oudere kat hebben we nu bijna 5 maand ( was al volwassen toen we hem kregen)

Wij zijn in januarie in aanraking gekomen met Kvv nadat bij onze hond groeipijnen werd geconstateerd door de dierenarts. Doordat ze maar 200 gram brokken mocht p/d ging zij enorm met gewicht achteruit. Ze is een duitse herder. Doordat we zagen dat ze honger had, gingen wij met de brokken minderen en kreeg ze kvv ( kip met paardemelk ) en ook rijst met boontjes) zo konden wij haar honger stillen maar kwam ze niet echt aan. Door de metacam kreeg ze ook nog een verslaving erbij. We hebben vanaf januarie tot met juni enorm lopen houwehoeren met haar gewicht ( weinig aankomen slecht eten ) Maar met onze kat zijn we ook aan het donderjagen geweest met het voer, gewone brokken is hij niet actief mee ( werd heel dik) , met enkel kvv valt hij af . Dus hem op een mengeling van kvv en brokken gegooit, nu houden we hem redelijk stabiel. Maar nu zit ik met de kitten , waar hij vandaan kwam kreeg hij brokken, was dus geen kvv gewent, nu heb ik hem gister kvv gegeven, ongeveer de helft van wat mijn oudere kat krijgt, ik geef mijn beesies op gevoel kvv, ze moeten het in een keer opeten, maar niet daarna direct verder gaan met de brokken, dus ze moeten van de portie wel vol raken. Omdat layla ( de duitse herder) nog niet volledig kvv kan en bloem ( onze oudere kat ) ook niet, vraag ik me af wat ik met de kitten moet. Gisteren vloog hij op het kvv af, vond het heerlijk, brokken slikt hij heel door dus hij had flinke honger, maar brokken is slechter dan kvv, hij is nog in de groei. En door mijn 2 andere beesies lijkt het haast onmogelijk om hem volledig op kvv te zetten. De reden waarom ik geen barf doe omdat ik dan over mijn nek ga elke keer. De kitten krijgt voorlopig apart te eten, hij had vannacht brokjes in de douche staan, gisteravond tegen half 9 kreeg hij kvv , zonet tegen 8 uur kreeg hij weer kvv, mijn hond ook normaal krijgt ze dat smiddags maar goed, kan niet de ene wel de andere niet.
Ik zit nu op de volgende voeding:
oudere kat smorgens 2 handjes brokken, smiddags kvv halve bakje, savondd vul ik bak vol met brokken, omdat hij snachts gewoon de bijkeuken inkan en er ook uitkan.
De hond : normaal smorgens halve bak brokken, smiddags ongeveer 800 gram kvv , savons brokken halve bak.
kitten nog geen vast programa, dus wat adviseren jullie? Kvv ? of beide? En hoe doe ik dat met de andere 2, en wat voor dagschema? Gezien hij wel goed actief is, maar met kleine porties eet ( of ligt het aan mijn ogen omdat me oudere kat zoveel eet? )

Sorry voor het warrige verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk voor jullie is.

Ik kan het schema van de hond en oudere kat niet aanpassen, heb nu eindelijk een beetje rust kwa voeding en lichamelijke conditie van de 2 diertjes na een half jaar ellende.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1338737
Ik snap niet waarom je dat schema niet kan aanpassen, want als ze het op half kvv goed doen dan doen ze dat ook op geheel kvv, sterker ik weet zeker dat ze het dan nog veel beter doen.

Brokken voor katten zijn een nog grotere no no dan voor honden. Katten zijn woestijndieren van nature en hebben daarom weinig dorstprikkels. Als je brokken eet moet je heel veel drinken en dat doen katten dus niet. Alle blaas en nierfalen problemen die tegenwoordig standaard lijken te zijn bij katten worden 99,9% veroorzaakt door het voeren van brokken. Ik zou dus de katten helemaal geen brokken meer geven en je kitten al helemaal niet eens aan brokken laten wennen.
Door ycheyenne
#1338742
het liefst zou k hem ook volledig op kvv zetten, maar doe ik dat met mijn kat dan blijf ik ellende houden met zijn gewicht en slaapgedrag ( moet hem soms echt naar buiten schoppen want hij beweegt amper, komt thuis gaat eten, gaat slapen en dat was de dag) Met de hond willen we wel uiteindelijk , maar ze heeft nog last van groeipijnen, omdat we zo de boel bij haar onder controle houden, houden wij haar zo tot ze geen groepijnen meer heeft, vanaf daar willen wij ook over met haar.
Maar de kat van ons is gewoon een ramp, als ik met hem ga ouwehoeren kwa eten, komt hij rustig een kilo per week aan, vroeger kon ik hem amper op me armen hebben, zo zwaar. Terwijl beesie zelf kerngezond is, aleen zijn eetpatroon en zijn snelle aankom probleem is een ramp.
Heb er geen fut voor om nog een half jaar met problemen te zitten, klinkt misschien lui, maar heb echt op punt gestaan om te gillen zo erg. Nu zijn ze dus stabiel en houd ik liever ook zo.
Door monica71
#1338744
Heey San

Welkom hier, maar dat van je kitten had ik je toch verteld, gewoon direkt op kvv zetten.
Maar ik ben blij dat je hier ook bent er zijn hier veel mensen die er veel meer van weten dan ik.
Ik hoop je nog vaak tegen te komen.

groetjes je moeder
Door ycheyenne
#1338746
hey mam, wil ik wel, heb dan 2 hele kwaaie beesies, al kan ik met bloem nog wel omzeilen, maar met layla niet, die is altijd wel thuis.  Maar de kitten is gek op kvv, vloog eropaf, doet nog even alsof hij het verslint, we noemen hem voorlopig kzn ( kat zonder naam) Want we hebben nog geen naam. Zonet had ik lel en bloemmie ook al kwaad naast me staan toen toch maar een klein beetje kvv gegeven maar dat is echt een heel gedoe.
Door irimar1973
#1338748
Hoi, waarom niet de hond, kat en kitten volledig op kvv zetten??? is zo en zo al veeel gezonder. Tot een paar maandjes geleden wist ik hier ook niet veel vanaf hoor, maar ik ben wel tegen brokjes! Dus na veel tips hier heb ik mijn kittens van 8 weken (nu 17 weekjes) ook gelijk op cb gezet. Ze doen het er zo verschrikkelijk goed op, geen stinkende drollen en een mooie glanzende vacht! En ik d8 dat brok en kvv al geen goeie combi is, dus zet ze lekker op kvv! ;)
Door ycheyenne
#1338750
Ja wil ik wel, maar dan gaat het weer mis met de beide beesies, ze blijven nu ( redelijk)  stabiel kwa gewicht en kwa gezondheid ( hond met groeipijnen) ( kat die erg lui is) En ik wil de ellende die ik heb gehad met hun niet nog een keer.
Door monica71
#1338767
ach meissie
Gizmo heeft me ook vervloekt hoor af en toe, maar ik ben dan gewoon keihard en niet opeten betekent bij mij dat het de koelkast in gaat en dat ze het sávonds weer mogen eten.
En als ze het niet eten betekent dat zij honger hebben en niet jij, maar je kunt natuurlijk ook altijd andere merken en smaken proberen, jij vind ook niet alles even lekker en dat hebben jouw beessies ook en gizmo eet nu zelfs de vleesmixen van herby al krijgt hij inmiddels en diezel ook trouwens heel veel barf.
dat vinden ze hier toch wel heel erg lekker.
Door ycheyenne
#1338776
mam zoals ik je al duizend keer heb verteld heb nu eindelijk zowel layla als bloem op een redelijk stabiel gewicht zitten, heb net een haf jaar ellende gehad dat ze beide aan het kote waren met hun gewicht en nu allang blij dat ik even rust ermee heb en wil het graag zo houden.
Door ibbi
#1338839
een kitten eet in verhouding veel meer dan een volwassen kat- dus ik zou de hoeveelheden goed in de gaten houden, en zeker voor de oudere kat goed afwegen.  als je maar lukraak voer dan kan 't goed dat die veel te dik wordt, en het kitten niet genoeg groeit.
de kat moet bv maar 80 gram kvv per dag terwijl 't kitten wel 200 gram wegeet.

't kitten moet echt nog meerdere keren per dag eten. er past in 1 x niet zoveel in dat maagje.
en 't best alleen kvv of barf.  vooral barf is voor een kitten zo makkelijk en natuurlijk, ze eten alles en je hebt niet de problemen die oudere katten hebben en die nooit geleerd hebben te kauwen.
ik zou zeker ook iets voor hun tanden geven ( kippennekjes of zo )
zet hem een paar x per dag apart met z'n voerbakje, en de rest krijgt dan gewoon niks, daar wennen ze maar aan.  ( zo gaat dat nou eenmaal  ;) )
en geen br*k meer -  ook de oudere kat blijft echt prima op gewicht als je het goed afweegt dus de reden waarom je niet op kvv over zou stappen vind ik eerlijk gezegt niet kloppen.
Door boskat
#1338858
Dit zijn de hoeveelheden eten voor kittens en volwassen katten(is een richtlijn de ene kat heeft meer of minder nodig dan de andere kat)Het is voor voor Carnibest,maar zal ook voor andere kvv`s te gebruiken zijn

Aanbevolen hoeveelheden voor katten· Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. · Kittens en zogende katten hebben tussen 60 en 80 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig of indien gewenst, naar behoefte 
Door Henkje
#1338860
Toen ik mijn kat op CB had gezet, viel hij af en werd echt veel actiever. Hij ging uit zichzelf ook veel meer spelen en rennen.
Door Mevroi Kruim
#1338930
Het is vrij gewoon dat katten en honden die overgaan of vers in het begin afvallen, ze moeten omschakelen van koolhydraten verteren naar eiwitten en vetten verteren en dat kost tijd. Maar dat is een tijdelijk verschijnsel en geen reden om niet compleet vers te voeren. En verder kun je gewoon meer geven als ze magerder worden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1339148
Oke ik ga even kort door de bocht zijn maar ik geloof dat je een tikkie van de eigenwijze ben daar je moeder je al heel goed advies geeft maar dat je het ergens niet helemaal aan wilt nemen.

Als jouw kat lui is en snel aankomt is het laatste wat je hem wilt geven blik en brokkenvoeding. Dit is volledig kooldydraat wat je voert. Koolhydraten slaan als vet op en zorgt er voor dat je dier minder energiek is.

Als je ze een goed menu geeft van van de meest natuurlijke voeding die er bestaat namelijk vers voer ( rauw vlees , bot en orgaan) zelf samenstellen of een kvv voer je dierlijke vetten en eiwitten hiervan wordt meer opgenomen door het lichaam ( minder afvalstoffen) wat dus veel minder stress aan het lichaam geeft om het te verwerken .Het fatsige van je dier verdwijnt ze krijgen meer spier ontwikkeling en ze zijn energieker...einde van het gewichts probleem.

Er is geen enkel scenario wat het voeren van blik en brok rechtvaardigt buiten dat als je kat weigert iets anders te eten.
Door ycheyenne
#1339707
eigenwijs ben ik zeker, inmiddels heb ik de kitten nu op 5 voedingen, hij laat duidelijk merken dat hij vol zit, heb nu met de hond al dat die ook een heel klein beetje krijgt, als de kitten krijgt, om jaloerzie te voorkomen, de oudere kat die is nu de "nieuweling"eris veel buiten en krijgt wat meer beweging dusals hij thuis is krijgt hij ook een klein beetje, zodat de kitten in elk geval voldoende krijgt.
We gaan niet over naar barf, tenzij er iets op de markt komt wat er minder "misselijkmakend"eruit ziet we gaan met de kitten wel volledig over naar de kvv, de hond krijgt geen gewone koekjes meer straks, maar gaat over naar ( hoe noemen jullie dat de natuurlijke lekkers zoals pensstaafjes enzo, kvv of barf? ) Maar dat heeft ze soweiso al heel veel gehad zoals dinobotten enzo. dus niet die botten die er als plastic uitzien ( lust ze niet)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door