Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#1336254
Ik ben een nieuw menu aan het maken... Voor DeeJay 3,2% op 28 kg en voor Pip 6% op 15 kg (ze weegt nu 11,5 en het menu gaat volgende week eind van de week in, ze komt gemiddeld een kilo per week aan)
Heb ik dan de juiste berekening...

Ik kom dan voor beiden uit op zo goed als het zelfde gewicht aan voedsel per dag... Voor Pip betekend dat bijna een verdubbeling van de hoeveelheid... Ze kreeg nu tussen de 500 en 600 gram per dag met af en toe een rodischijf als extra (omdat ze bleef zeuren om voedsel) Nu gaat ze tussen de 900 en 1000 krijgen per dag...

Is dat niet veel te veel (al denk ik van niet omdat ze nog in de groei is en bekend is dat ze dan meer eten.. Kijk naar pubers ;))
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1336291
Het is wel gebruikelijk dat het wat meer traploos gaat :-\. Dus dat je per week wat meer gaat voeren en niet 123 de hoeveelheid gaat dubbelen. Ik zou dus in de komende week alwel wat meer gaan geven. Aan de andere kant vraag ik me af of ze volgende week het dubbele nodig gaat hebben als ze nu niet de geeuwhonger heeft of op een gratenpakhuis begint te lijken.
Door Deesje
#1336294
heb je voor pip dan opeens ook het percentage verhoogd? ik ging sowieso altijd uit van het huidige gewicht, maakte dan een schema voor 2 weken en gaf de tweede week iets extra's...

is ze mooi op gewicht? en hoe oud is ze nu precies? ik snap niet helemaal hoe je ineens aan zo'n grote stap komt in je schema? als ze nu 10/11 kg 6% krijgt is het 600-660gr (das iets meer dan ze nu zon beetje krijgt) en dan zou ik als ze mooi op gewicht is uitgaan van 13kg voor de volgende planning.. en de keer daarna pas van 15kg.. (het maakt ook niet uit als je 6% van het huidige gewicht voor komende week in je schema hebt, als ze goed is qua gewicht is het in ieder geval genoeg...)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1336310
Lijkt mij ook wel grote stap gelijk. Als ze gewoon goed op gewicht is. Zou ik gewoon hetgeen je nu voert een beetje verhogen volgende week.
Kijk ook goed met je ogen, is ze wat mager, wat meer erbij, is wat dikkig, dan weer minder. Haal je toch meer uit dan uit enkel percentages.
Door wenche
#1336314
Ik geen nu al elke week meer... (door Rodischijven, wildmix en af en toe eens een beetje extra van het 1 of het ander...)
Ik maak een menu per 5 weken, uitgaande van een gewicht in de middelste week

Ze is nog geen gratenpakhuis, maar echt dik vind ik haar ook niet... (er mag van mij wel een beetje vlees aan, niet te veel natuurlijk ;))
Ze gaat bv met bot over 1 a 2 weken 200 gram omhoog (tussentijds al 100)

Totaal gaat ze van 480 gram (500) naar 910 per dag (900) momenteel zit ze op 600-650 per dag, dat wordt volgende week 650-750 per dag, dus gaat wel geleidelijk... (ik kan altijd minder gaan geven als ze het niet op krijgt, maar het is meer van "hoeveel moet ik bestellen en hoe verdeel ik de porties")
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1336323
Ahzo. Die schijven rodi enzo lijkt mij dan ook wel makkelijk.
Ik heb hier geen opgroeiende hond, maar als ik merk 1 mag wel wat meer, maak ik ook wel pakketjes in de vriezer van 100-200gr. Dan kan die erbij geven.
Hoe ouder ze worden, hoe minder snel ze groeien, dus nu kan ze wel een kilo per week aankomen. Maar kan best zijn dat dat met 5weken weer minder is per week.
Vooral kijken hoe je hondje erop doet.
Ik koop altijd liever iets teveel in dan te weinig  :biggrin2:
Door wenche
#1336325
Ik heb sowieso pakketjes van 100 gram spiervlees, orgaan en wildmix voor de katten (die krijgen incidenteel ook barf, de ene iets meer dan de andere ;))
Door wenche
#1336376
herberekend met 13 kg... (dat is ze dus over een week of 2-3) en nu kom ik op schappelijker gewichten uit... Dan zal ik wel de laatste 2 weken van het menu extra bij moeten voeren met Rodi-schijven, maar dat moet wel lukken...

Zal blij zijn als ze uitgegroeid is en ik gewoon op een vaste hoeveelheid kan blijven voor beide ;)
Door Deesje
#1336953
ik was ook zo blij dat ik weer naar 1 keer per dag kon en een beetje stabiele hoeveelheid  :D

kijk er nu al weer heel erg naar uit om om de dag te gaan voeren..

hoe oud is pip nu? als je strax weer gaat zakken in percentages gaat het al snel wat 'handiger' en is het direct toch flink stabieler (vind ik persoonlijk)
Door ibbi
#1337078
ik maak iedere vrijdag even een nieuw menuutje voor de pup qua hoeveelheid, en dan om de week zitten er een aantal verschillende diersoorten in, lijkt me handiger dan 't per 5 wkn te doen.
Door Lizzy
#1337211
Ik heb gewoon 1 week menu. En daar staat op :

Maandag kipkarkas met kopvlees en groen
Dinsdag parelhoen met diverse orgaantjes
Woensdag lamsribben met pens en groen
Donderdag haaskarkas met geitenvlees

etc.

En ik wissel gewoon met spiervlees of vleesbot of vis of orgaan. Dus de ene keer pak ik runderhart + lamsniertjes en lamslever en de keer erop runderlever + geitenhart en lamsniertjes. En de ene keer pak ik parelhoenkarkas en de andere keer pak ik kalkoennek of konijnkarkas. Zolang je maar binnen "de groep" wisselt, is er niks aan de hand. En minder werk dan een menu voor 5 weken maken :)
Door wenche
#1337732
Lizzy schreef: Ik heb gewoon 1 week menu. En daar staat op :

Maandag kipkarkas met kopvlees en groen
Dinsdag parelhoen met diverse orgaantjes
Woensdag lamsribben met pens en groen
Donderdag haaskarkas met geitenvlees

etc.

En ik wissel gewoon met spiervlees of vleesbot of vis of orgaan. Dus de ene keer pak ik runderhart + lamsniertjes en lamslever en de keer erop runderlever + geitenhart en lamsniertjes. En de ene keer pak ik parelhoenkarkas en de andere keer pak ik kalkoennek of konijnkarkas. Zolang je maar binnen "de groep" wisselt, is er niks aan de hand. En minder werk dan een menu voor 5 weken maken :)
Ik heb 1 menu voor 7 dagen., die 4 a 5 weken herhaald wordt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door