Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1335506
Ik zal me even voorstellen. Ik heb een cavalier king charles spaniel van ruim 10 jaar met een hartkwaal en artrose. Ook veel jeukklachten, vooral op de buik.
Voor zijn lekkende hartklep krijgt hij nu twee soorten medicatie, voor de artrose sinds deze week pijnstillers en tegen de jeuk krijgt hij soms wat prednison achtige medicatie en shampoo. Maar ondanks die middelen blijft Paddy jeuk houden. Soms wat minder, soms wat meer last en dit het hele jaar door, dus niet alleen in de warme maanden.
Ik heb altijd brokken gegeven, van duur tot heel goedkoop en opeens heb ik het licht gezien...Paddy krijgt sinds twee weken alleen nog maar kvv! Dit nadat ik artikelen heb gelezen over het vers voeren.
Ik hoop met het voeren van kvv een aantal dingen te bereiken.
*minder of helemaal geen jeuk meer
*iets meer conditie
*een mooiere vacht zonder roosachtige schilvers
*minder ontlasting

Al verbeterde maar 1 punt van mijn lijstje, dan ben ik al de koning te rijk.
Paddy is superblij met kvv, hij smult de bodem uit zijn voerbak, dus dat is geen probleem.
Zijn ontlasting is nu nog heel vreemd en week, maar dat heeft met de ontgifting te maken denk ik. Ook kreeg hij vorige week weer wat meer jeuk, maar dat wordt nu al wat minder.
Maar wat ik dus eigenlijk wilde vragen aan jullie is het volgende: op Marktplaats kwam ik een advertentie tegen van iemand die barft en het door de vleesmolen haalt en dat verkoopt hij per kilo porties in een bakje.
Ik heb gevraagd wat er in zit en hij heeft globaal verteld wat er aan vlees en bot inzit. Het klonk mij allemaal goed in de oren, maar ik ben natuurlijk een groentje op barfgebied en kvv.
Het zag er wel goed uit, niet te fijn en niet te grof en Paddy was razend enthousiast. Zou het kwaad kunnen om van tijd tot tijd hier een aantal kilo's van te bestellen of zouden jullie dat niet doen?
Ik moet natuurlijk maar geloven wat hij zegt, dus het is een kwestie van vertrouwen. Hij wordt er in ieder geval niet rijk van want het is een heel redelijke prijs wat hij ervoor vraagt.
Ik heb nu weer een mailtje gestuurd naar hem en de percentages gevraagd van wat er in zit. Hier heb ik nog geen antwoord op gekregen, maar zodra ik bericht van hem heb zal ik de percentages hier ook even vermelden. Dan kunnen jullie misschien zeggen of het een goed samengesteld voer is.
Een heel verhaal is het geworden, maar ik wil het zo graag goed doen voor Paddy. En dat hij in redelijke gezondheid nog een tijdje bij ons mag blijven..
#1335555
Moeilijk een advies van goed/slecht te geven als totaal onbekend is wat erin zit.  Als je het al gaat voeren dan zou ik het niet behandelen als "kompleet" voer, maar als bijvoeding. Persoonlijk heb ik het niet zo op die htk-prakjes, als het dan toch kvv moet zijn dan liever van een gecontroleerd bedrijf die een redelijk constante kwaliteit kan leveren.
#1335576
Oke, bedankt voor je mening. Ik zou het inderdaad kunnen behandelen als "niet-complete maaltijd". Die ken ik  van Smuldier ook. Maar dan komt mijn volgende vraag: om de hoeveel dagen kun je een niet-complete maaltijd geven zonder iets van barf toe te voegen? Zonder dat er tekorten ontstaan dus?
#1335642
[quote="Paddyislief"]
Oke, bedankt voor je mening. Ik zou het inderdaad kunnen behandelen als "niet-complete maaltijd". Die ken ik  van Smuldier ook. Maar dan komt mijn volgende vraag: om de hoeveel dagen kun je een niet-complete maaltijd geven zonder iets van barf toe te voegen? Zonder dat er tekorten ontstaan dus?
[/quote]

Dat is geen kant-en klare wet. Als jij b.v. normaal Smuldier vleeskompleet geeft en dat ga je afwisselen met runderprakje van MP, dan voeg je niets toe aan het al eenzijdige menu. Als je naast kompleet kvv voor de verbetering van het menu iets anders wilt voeren, neem dan iets wat al niet ruimschoots in je standaard kvv verwerkt zit.
Voer je een komplete kvv en vul je dat op een gezonde manier aan dan denk ik dat je met 4 dagen kompleet en dan 3 dagen knutselen met ander materiaal wel uitkomt. Ga je afwisselen met datgene wat ook al in je kvv zit en minder dan zou ik niet meer dan 1 hooguit 2 dagen in de week geen kompleet voer geven.
#1335662
Afwisselen met een ander merk en andere ingredienten is dus heel belangrijk begrijp ik. Lijkt me ook logisch om een te eenzijdige voeding te voorkomen. Het valt me nog mee dat je dan zegt dat 3 van de 7 dagen onvolledig voer mag zijn. Ik heb het nu in twee weken 1 keer gegeven. Pens van smuldier en ook niet langer dan twee dagen achter elkaar. Dan zit ik dus aan de veilige kant.
Overigens was het niet die man van het linkje van Marktplaats waar ik het vlees heb besteld.
#1335978
Wil je die link dan even geven asjeblieft...kan ,m niet vinden maar ik kijk er misschien overheen?

Die andere link dat is Lotgering uit Abcoude die hier al bekend is dacht ik...staat bij
''adressen'''en verkoopt ook aan die natuurwinkel in Amsterdam waar ik de naam van kwijt ben.

Ik voer het zelf af en toe en heb ook weleens ,n wat mindere kwaliteit gehad (idd te vet) maar doorgaans zag het er goed uit en het wordt hier ook door 3 van de 4 goed gegeten.
Door Nynke
#1336154
ne meis, ik ken het niet. Ik zou de samenstelling goed navragen ! Dat er gemalen bot inzit, vind ik op zich een pluspunt, maar ik zou wel willen weten van welk soort dier dat bot afkomt. En sowieso  zou ik ongeveer willen weten hoeveel procent vlees, bot en orgaan erin zit van welke dieren.

De prijs is wel leuk !!!  :) :) :) :) :)

Succes ermee !!

Nynke
#1336160
Ik heb de adverteerder al een mail gestuurd waarin ik vraag naar de samenstelling en percentages. Tot nu toe nog niets gehoord. En die prijs is ook goed he? Alleen jammer dat het per kilo verpakt zit, dan moet ik het door de midden zagen zodat ik voor twee dagen voer heb. Voor 4 dagen vind ik veel te lang achter elkaar en komt de versheid ook niet ten goede..
#1336222
[quote="Paddyislief"]
Afwisselen met een ander merk en andere ingredienten is dus heel belangrijk begrijp ik. Lijkt me ook logisch om een te eenzijdige voeding te voorkomen. Het valt me nog mee dat je dan zegt dat 3 van de 7 dagen onvolledig voer mag zijn. Ik heb het nu in twee weken 1 keer gegeven. Pens van smuldier en ook niet langer dan twee dagen achter elkaar. Dan zit ik dus aan de veilige kant.
Overigens was het niet die man van het linkje van Marktplaats waar ik het vlees heb besteld.
[/quote]

Vooral het afwisselen met ingrediënten is belangrijk. Het afwisselen van alleen merken met dezelfde grondstoffen mag wel, maar voegt niet zo heel veel toe. 

Zoals je het tot nu toe gedaan heb zit je dan aan de hele veilige kant.
#1336270
Oke, dan kijk ik dus vooral wat er in zit en wissel dat goed met elkaar af.

En Nynke, ik heb je mail beantwoord maar volgens mij is er ergens iet mis gegaan? Ik kan het antwoord ook nergens meer terugvinden?
Ik heb je rond half 1 weer een persoonlijk bericht gestuurd, heb je die dan ook niet ontvangen?
#1336278
[quote="petra-amsterdam"]

Die andere link dat is Lotgering uit Abcoude die hier al bekend is dacht ik...staat bij
''adressen'''en verkoopt ook aan die natuurwinkel in Amsterdam waar ik de naam van kwijt ben.

Ik voer het zelf af en toe en heb ook weleens ,n wat mindere kwaliteit gehad (idd te vet) maar doorgaans zag het er goed uit en het wordt hier ook door 3 van de 4 goed gegeten.
[/quote]

Ik heb het nu 2 x gekocht en was beide keren erg tevreden. Niet te vet of zo. Ja, de lam is wat vetter, maar daar is het lam voor blijkbaar  :D Vooral hun nieuwe kipvariant vind ik super ! Ik wissel af met wat Herbymixen en los vlees.
#1336332
[quote="Paddyislief"]
http://link.marktplaats.nl/270154373

Over dit voer gaat de vraag. Misschien dat iemand het ook kent?
[/quote]
Heel toevallig wilde ik de vraag ook stellen of iemand bekend is met Bullspirit versvoer aangezien ik hier net een blaadje van heb gekregen.
100% natuurlijk versvoer voor de hond
Botten,orgaan en spiervlees
Geen kunstmatige calciumpreparaten
Geen kunstmatige toevoegingen zoals mineralen,vitaminen of bewaarmiddelen.
Geen varkensvlees.
Compleet menu voor de hond.
Grof gemalen.
Verpakt per kilo in afsluitbare bakjes

100% rauw vlees:
50% bevleesde karkassen
25% spiervlees
25% orgaan waarvan 5% lever aangevuld met nier, hart, pens en strot.

De samenstelling is altijd hetzelfde; de vleessoorten variëren.

Het vlees wordt ingevroren, zodat er geen conserveringsmiddelen en andere kunstmatige ingrediënten aan toegevoegd hoeven te worden.

Bullspirit kvv is verpakt per kilo in handige stapelbare bakjes.

verder kon ik tot nog toe geen verdere info vinden
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door