Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1335050
Wat zijn precies de gevolgen van een castratie???
Bijvoorbeeld voor de vacht??

Heb Yuki een week of 5 geleden laten castreren en een aantal zaken valt mij nu op. Zijn vacht lijkt op sommige plaatsen langer/pluiziger te worden, zoals bv aan zijn achterpoten (broek) en in zijn kraag. Hij plast meer en zijn vacht valt op plaatsen gewoon bij plukken uit (maar dat had ie eerder ook wel eens). Of moet ik nu aan andere zaken gaan denken????
Wie heeft raad???  :-\
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1335066
Angelique schreef: Het meer plassen herken ik niet zo 123, maar de vachttoestanden, vooral de uitval kunnen heel goed een gevolg van de narcose zijn.
Van de narcose?? Dus niet van de hormonenverandering???  :-\
Gebruikersavatar
Door nova
#1335080
Hier loopt 1 gecastreerde teef rond en 2 intacte teven.
De vacht is echt veranderd, heel dik en lang, een echte castraten-vacht, lastig om doorheen te komen op den duur .
De vacht van Nova blinkt even mooi als die van mijn andere honden.
Nadeel met teven is dat ze dan vaak met de broek en het beginstuk van de staart in hun  plas komen te zitten. Dus Dat betekent vaker broekje  en staartje wassen  ::)
Verder is gewichtstoename een bekend verschijnsel. Niettemin lukt het mij om Nova mooi op 49-50 kg te houden.
Ik kan echt niet zeggen dat Nova minder actief is dan mn andere 2 honden,
ja, en dat gecastreerde teven geen bloedverlies meer hebben zul je wel weten  :biggrin2: Maar dat  is wel makkelijk en vind ik eig ook wel handig.
Ik heb geen ervaring met  gecastreerde reuen.
Door Lizzy
#1335127
Meer plassen kan ook van de narcose zijn. Hoewel sommige reuen toch gewoon incontinent worden na een castratie... Daar hoor je nooit wat over, maar het gebeurd wel degelijk. Dus plas gedrag kan wel te maken hebben met de castratie.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1335339
Lizzy schreef: Meer plassen kan ook van de narcose zijn. Hoewel sommige reuen toch gewoon incontinent worden na een castratie... Daar hoor je nooit wat over, maar het gebeurd wel degelijk. Dus plas gedrag kan wel te maken hebben met de castratie.
En hoe lang zal dat dan aanhouden of is dat blijvend???
Hij plast vooral meer, niet vaker, maar gewoon grote hoeveelheden...het lijkt soms wel een waterval  ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1335347
yuki13 schreef: Van de narcose?? Dus niet van de hormonenverandering???  :-\
Neuh, deze vachten hebben in de regel weinig last van de hormoonveranderingen en zeker niet zo snel.  Een narcoseklap komt veel harder aan dan men soms vermoedt en vooral uitval en afsterven van de vacht past prima in het plaatje van "bijwerkingen/nasleep narcose".
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1335379
Angelique schreef: Neuh, deze vachten hebben in de regel weinig last van de hormoonveranderingen en zeker niet zo snel.  Een narcoseklap komt veel harder aan dan men soms vermoedt en vooral uitval en afsterven van de vacht past prima in het plaatje van "bijwerkingen/nasleep narcose".
Groene leem dus maar weer dan????
Of zou een goed vitaminepreparaat iets kunnen betekenen?? Ik bedoel...hij is ook de jongste niet meer  ???
Door Eef+Stippels
#1335385
Wandor plast na een narcose ook heel erg veel, maar dat is na 2 dagen voorbij...

En voor evt ontgiften zou ik drainage compositum gebruiken ipv groene leem, omdat dat wat minder heftig werkt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1335388
yuki13 schreef: Groene leem dus maar weer dan????
Of zou een goed vitaminepreparaat iets kunnen betekenen?? Ik bedoel...hij is ook de jongste niet meer  ???
Ik ga in zo'n geval voor een vitale oppepper, dus het vitaminepreperaat. Een narcose/operatieklap hef je niet op door te gaan ontgiften, maar door het lichaam rust en bouwstoffen te geven zodat het zich weer kan herstellen.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1335400
Angelique schreef: Ik ga in zo'n geval voor een vitale oppepper, dus het vitaminepreperaat. Een narcose/operatieklap hef je niet op door te gaan ontgiften, maar door het lichaam rust en bouwstoffen te geven zodat het zich weer kan herstellen.
Suggesties???  :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1335402
Mijn reu lijkt ook meer te plassen na de castratie.
Hij plast nu in 1 of 2x alles uit, en dit lijkt soms wel uren te duren voordat hij klaar is. Inderdaad een waterval.
Hij drinkt niet meer dan anders en is er ook niet anders van.
Voor hem is het nu 3 jaar geleden dat ik hem heb laten helpen.

Zijn vacht is niet anders geworden, in tegenstelling tot de vacht van mn oudste teef. Die is na de castratie heeel dicht geworden.
Qua gedrag is mn reu minder reu geworden. hij hoeft niet meer achter al die lekkere luchtjes aan te lopen en luistert tenminste weer en blijft met uitlaten in de buurt ipv zn eigen gang gaan (wat rustig een kilometer achter kon zijn).
Bij mijn teef heb ik totaal geen gedragsverandering gemerkt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door