Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door arlette
#1332727
Hallo, mijn honden barfen al enige tijd en ik haal zeer veel informatie uit dit forum. Bedankt daarvoor!

Ik heb nu een vraagje over orgaanvlees. Ongeveer 15% van de voeding van mijn honden bestaat uit orgaanvlees. Dat is 1500 gram over twee weken. Maar ik weet niet of mijn verhoudingen kloppen. Geef ik genoeg pens? genoeg lever? enz... of geef ik nu net te weinig van bepaalde organen?

Ik verdeel dat momenteel als volgt:
400 gr pens (rund, lam, geit)
400 gr lever (rund, hert, konijn, kip)
300 gr hart (kip, eend, konijn, rund)
300 gr nier (konijn)
100 gr kippemaag
#1333427
Hart en lever mag niet teveel gegeven worden, dan gaat je menu uit balans, maag en long zitten bij mijn weten niet zo heel veel voedingstoffen.
In pens zitten bepaalde bacteriën die goed zijn.

Als ik het niet goed heb, word ik wel terug gefloten door de meer ervaren barfers  ;)
#1333788
Citaat van Lizzy:

Ik voer 15% a 20% orgaanvlees. Waarvan 7% a 10% hart, tong, nier, lever, long en 7% a 10% pens.
En die 7% a 10% organen als hart, nier, lever, etc.: ik voer de ene week tong + lever + long en de week erop hart + lever en nier. Ofzo. Een beetje op het oog. Die 3% lever is een richtlijn. Teveel geeft vaak problemen met ontlasting omdat lever zo laxeert. Ook heeft een hond op zich niet meer lever nodig dan dat om aan zijn/haar vitamine A behoefte te komen (daar is een topic over, over hoeveel lever je hond nodig heeft om aan de vitamine A behoefte te voldoen. Ik geloof dat het 50 gram per week is voor een hond van 30 kg). En verder is lever veelal toch een "vervuild" orgaan, dus ook vanuit dat perspectief zou ik er niet meer van voeren dan 3% a 4%. Ga je echt veel meer geven dan dit percentage, vind ik persoonlijk ook dat je teveel vitamine A voert. En zeker bij een zwangere hond is dat niet ongevaarlijk

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1164859
Door pieterendiaan
#1333967
ik heb gisteren net 2 orgaan pakketten staan wegsnijden en ingevroren, gisterenavond toch maar weer even terug in de koelkast gelegt. Ga de lever nu appart verpakken. Ik had wel 50 gram lever per dag  :-X
Ik heb alleen maar lever en long en hart, ga nu alles scheiden. Kijk of de islamiet hier nog lamshartjes oid heeft...
Ik geef dan 14% orgaan
waarvan 7% pens (1x per week een lap) en 7 % andere orgaan, deze week zal het dan zijn 50 gram lever en de rest long en hart (omdat ik niet meer smaken heb).
Klopt dit dan een beetje?
Bedankt voor je goede tips!
#1334505
Bedoelde je miss lamsnieren? (je schreef hart)
Ook tong, hersenen valt onder orgaan, van lamskop bv.
Maar ik reken deze meestal niet mee.
De ene week krijgen ze wat meer orgaan, de andere wat minder. Maar ik houdt wel goed in de gaten of ze niet teveel lever krijgen.
Ik wissel ook per aantal weken soorten orgaan af, van lam, eend, hert enz.
Long zit weinig voedingswaarde in.
Door pieterendiaan
#1335498
in het orgaanpakket zit hart geen nier (naja niet die ik had iig)
Hoe kom jij aan eendenorganen? Vanmiddag bij de islamiet hier geweest maar die heeft geen organen :S
En aangezien IC wel dicht bij is maar een beetje overdreven voor een beetje orgaan, moeten hij het anders maar 3 weken even op long, hart en pens doen, en dan 50 gram lever per week. Ik heb maar liefs 2 kg lever in de vriezer, is zo'n beetje voor het hele jaar.
Laatst gewijzigd door pieterendiaan op do 13 aug 2009, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1335518
Das niet zoveel 50gram lever in de week.
Das toch niet 2,5%-3% van het menu?
Volgens mij kun je zo rekenen. Of 50gr lever per 10kg lichaamsgewicht.
Je hoeft niet persé andere organen gebruiken, is maar net wat je wil. En je genoeg variatie hebt.
Eendenorgaan haal ik bij herby of lupa.
Door pieterendiaan
#1335820
[quote="202Spots"]
Citaat van Lizzy:
(daar is een topic over, over hoeveel lever je hond nodig heeft om aan de vitamine A behoefte te voldoen. Ik geloof dat het 50 gram per week is voor een hond van 30 kg). En verder is lever veelal toch een "vervuild" orgaan, dus ook vanuit dat perspectief zou ik er niet meer van voeren dan 3% a 4%. Ga je echt veel meer geven dan dit percentage, vind ik persoonlijk ook dat je teveel vitamine A voert. En zeker bij een zwangere hond is dat niet ongevaarlijk

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1164859
[/quote]

daar had ik die 50 gram per week vandaan... 3% is bij mijn menu 350 gram ongeveer...
waar doe ik wijs aan?
Bedankt voor de tip over de eendenorgaan, ik ga eens kijken wat ze allemaal hebben!
#1335880
3% lever is is een mooi percentage, kom je niet te hoog uit en ook niet te laag.

Ik geef hier trouwens 20% orgaan en 20% vlees. Die 20% orgaan bestaat best wel eens voor 17% uit hart en 3% uit lever. Is dat dan dus eigenlijk te veel hart?
Door Too
#1335904
[quote="kira"]
3% lever is is een mooi percentage, kom je niet te hoog uit en ook niet te laag.

Ik geef hier trouwens 20% orgaan en 20% vlees. Die 20% orgaan bestaat best wel eens voor 17% uit hart en 3% uit lever. Is dat dan dus eigenlijk te veel hart?


[/quote]

En pens?????

Als 17%hart structureel is vind ik t wel wat scheef, als je die 20% nou s verdeelt over bv. [een flinke hap] pens, lever, hart, nier
#1335908
Een keer wat meer hart lijkt me niet erg.
Maar als dat vaak zo is, lijkt me dat teveel. Al kun je beter wat meer hart dan nier of lever hebben. omdat in hart wat minder afvalstoffen opgeslagen worden.
afwisselen is altijd goed.

Die topic over de hoeveelheid lever is hoeveel je hond minimaal aan lever moet hebben om de benodigde vit. A eruit te halen. dat kan dan idd 50gr per 30kg hond zijn. Maar je mag wel wat meer geven als je wil. 3% is een prima percentage, veel hoger zou ik niet gaan zitten.
Ikzelf voer 2,5%, maar das meer omdat wat makkelijker is met verdelen. 1kg lever op 1kg nier, 1kg hart en 1kg iets anders en/of hart dan verdelen in portie's.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door