Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mayka
#1329172
Omdat ik via de zoekfunctie hier niet veel over kon vinden hier het verhaal van Freddy.

Vorige week vrijdag had Freddy opeens een wit/blauwe waas over zijn oog:

Afbeelding

's Ochtends was er nog niks aan te zien en toen ik hem 's middags weer zag was het er.
Meteen de dierenarts gebeld en ik kon meteen komen. Ze kon door de waas niet goed in het oog kijken maar zag wel dat de pupil afwijkend van vorm was en niet reageerde op licht. Heb toen druppels meegekregen om de glaucoom (verhoogde oogdruk, dat is de waas) te verminderen en hij kreeg een pijnstillende injectie omdat het erg pijnlijk kan zijn. Toen ik vroeg naar de oorzaak werd me verteld dat het een ontsteking kon zijn, een tumor, of een auto-immuunreactie. Tsja, daar schiet je wat mee op. Maar als de glaucoom niet weg zou trekken zou het noodzakelijk zijn om het oog te verwijderen omdat het te veel pijn veroorzaakt en hij er toch niks mee kan zien.
Aangezien Fred al 14 jaar is heb ik meteen maandag bloed laten testen zodat, als een operatie nodig mocht zijn, ik in ieder geval wist hoe hij er verder fysiek aan toe was. De waardes waren allemaal super en geen afwijkingen te zien.
Gelukkig werd het oog inderdaad na een paar dagen helderder maar de iris was behoorlijk donker verkleurd en de pupil nog steeds groot en niet reagerend.

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag had ik een helder moment en heb een mail met foto's gestuurd naar Jan Gutteling. De oogarts die ons ook met Mayka zo goed had geadviseerd. Gisterochtend had ik al antwoord. Iritis oftewel regenboogvliesontsteking met secundair glaucoom. 2 tabletjes Dexamethason van 0,5 mg per dag en drie maal daags druppelen met Timolol 0.5% voor een aantal weken.
De Dexamethason ben ik gister meteen mee begonnen en de Timolol is besteld bij de humane apotheek en die is er, als het goed gaat, vanmiddag.

Ik zal in dit topic het vervolg laten weten.
Door Mayka
#1329921
Loeka schreef: Die medicijnen die je nu geeft moeten het helemaal verhelpen? Als dat zo is dan is dat nogal wat anders dan het hele oog verwijderen!  :o
De oogdruppels dienen ter verlaging van de oogdruk. Glaucoom is erg pijnlijk en als dat niet onder controle te krijgen is is er eigenlijk geen andere optie dan verwijdering van het aangetaste oog. Eigenlijk heeft hij er dan alleen maar last van en ziet er niks mee. Het is dus afwachten of de Timolol aanslaat.

Ik las op de site van de makers van de Dexamethason tabletjes dat zelfs de meest kieskeurige kat de tabletjes smakelijk vindt. Haha, Fred is helemaal niet kieskeurig maar zelfs als ik de tabletjes fijn maal en door zijn lievelingsmaaltje meng (kipfilet) eet hij het niet. Helaas moet ik de tabletjes dus enigszins onder dwang naar binnen schuiven.
Door Mayka
#1331658
Hitam schreef: Hebben ze met het bloedonderzoek ook gekeken naar FeLV en FIV? Een iritis heeft soms een onderliggende oorzaak.
Nee, nog niet. Eigenlijk alleen de bloedwaardes van de organen (kalium 4.3/kreatine 144/fosfor 1.33/ureum 6.7) zijn onderzocht omdat ik wilde weten of hij 'fit' genoeg was voor een eventuele operatie.
Is het verstandig om een uitgebreider onderzoek te laten doen? En moet ik dan specifiek vragen of ze testen op FelV, FIV en FIP? De testuitslag op FIP kan wel eens lastig worden; een jaar of tien geleden hebben we een katertje gehad met FIP dus is Fred er al eens mee in aanraking geweest, en het is sowieso lastig vast te stellen. Moet ook eerlijk zeggen dat mijn hart even oversloeg toen ik las dat iritis veroorzaakt kan worden door FIP......
Gebruikersavatar
Door koekje
#1331701
maar op fip testen of titeren geeft toch valse waardes aan? je test immers op het onschuldige coronavirus. pas na mutatie wordt dat virus fip. en de meeste katten dragen coronavirus bij zich.
Door Mayka
#1331719
koekje schreef: maar op fip testen of titeren geeft toch valse waardes aan? je test immers op het onschuldige coronavirus. pas na mutatie wordt dat virus fip. en de meeste katten dragen coronavirus bij zich.
Je hebt helemaal gelijk, testen op FIP heeft weinig tot geen zin inderdaad om de genoemde redenen. Maar er kan wel gekeken worden of er een chronische ontsteking is in het lichaam maar dan zouden ook de nierwaardes afwijkend moeten zijn, en die waren goed.
Dus blijft de vraag: zal ik al een uitgebreider bloedonderzoek vragen (met specifiek FIV en FelV) of wacht ik hoe het zich nu ontwikkeld met de druppels en Dexamethason? Pfft, blijft moeilijk hoor!
Zal morgen weer een foto maken van zijn ogen ter vergelijking.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1332620
Ook als het van FeLV of FIV komt kan het weggaan met de oogdruppels. Het is alleen maar dat het een signaal kan zijn dat er meer aan de hand is. Als je het liever niet wilt weten, kun je ook kiezen om niet te testen.
Door Mayka
#1336078
Afbeelding

Deze foto is vanochtend gemaakt en eigenlijk zie ik niet veel verschil met vorige week. Qua gedrag is het enige wat verandert: zijn eetbehoefte  :-X. Ik was het wel gewend van Sylvester maar dat ze nu met z'n tweeën lopen te zeuren en mekkeren om eten is sinds de Dexamethason.
Ik heb besloten om toch zijn bloed te laten testen op FIV en FelV, mede omdat FelV nogal besmettelijk is. Nou komt Fred niet buiten maar er lopen hier nog 3 katten die ook besmet kunnen worden (en dus ziek of drager kunnen worden) en waarvan in ieder geval één dagelijks naar buiten gaat en contact heeft met andere katten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door