Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1328781
Hallo,

Ik ben nieuw hier.

Mijn hond diesel, bijna een jaar oud. Is al vanaf de eerste dag dat ik haar kreeg in de diarree. Het is zo erg geweest dat ze een luier in huis aan had omdat ze het gewoon liet lopen. Ze voelt het er niet uitkomen en daardoor had ik telkens het huis eronder.

Nu heb ik sinds een half jaar eindelijk een brok gevonden waar ze het redelijk op doet. Alleen de laatste paar weken lijken haar darmen nog gevoeliger te zijn geworden. Als ze buiten iets verkeerds eet of drinkt zoals uit een plas water dan is het mis en drupt de ontlasting er weer uit.

Nu lees ik voor het eerst over vers vlees en wil dit dan ook zo snel mogelijk gaan proberen. Alleen, werk merk kan ik het beste nemen? Welk merk is niet al te duur maar wel erg goed?
De brok die ze nu heeft is ook behoorlijk duur, maar goed, ik denk dat het met vlees nog duurder uit zal gaan vallen.

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer (of was het andersom?), ik hoor veel verschillende merken naar voren komen, maar als ik ga zoeken kan ik geen prijzen vinden. Qua kwaliteit heb ik ook nog niet zoveel verstand, dus wat raden jullie mij aan?

Verder nog tips?

Mvg Wilma
Laatst gewijzigd door pluisje1985 op do 06 aug 2009, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#1328829
Dag Wilma,

Allereerst welkom hier op Barfplaats.
Als Diesel al zo lang last heeft van zijn darmen en de diarree zo heftig is geweest als je omschrijft, dan ben je vast al met hem bij de dierenarts geweest. Is er onderzocht wat de oorzaak van de diarree is?

Ik denk dat het zo wie zo beter is als Diesel vers gaat krijgen, van gezonde voeding gaat hij beter in zijn vel zitten. Maar realiseer je wel dat dat alleen geen wondermiddel is.
Ieder merk kvv heeft zijn voor- en nadelen, een merk is zo goed als je hond het er op doet. In jouw geval zou ik kijken naar een merk dat een variant heeft voor gevoelige darmen, zoals Energique nr. 4.

Maar bovenal zou ik een goede dierenarts laten uitzoeken wat de oorzaak van de diarree is.
#1328853
Hallo Wilma.

Welkom op Barfplaats.
Het is absoluut beter om versvlees te geven dan brokjes. Veel honden zijn er van opgeknapt sinds ze dit krijgen dus ..zowiezo doen.
Over de merken staat hier meer: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html
Het is uitproberen waar jouw hond het goed op doet. Nog beter is zelf samenstellen omdat je dan zeker weet wat je geeft.
Succes.
#1328998
Hoi Wilma, welkom op Barfplaats. Goed idee, om over te schakelen. Ik zou het wel langzaam doen, als ik jou was. Hier staat hoe dat werkt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 790.0.html

Tja, welk merk... Ik zou je aanraden een zo natuurlijk mogelijk merk te kiezen. Dus liefst eentje met gemalen bot (en dus geen calcium supplement) en liefst zonder premix (dan moet je wel merken of smaken of beide afwisselen). Je zou dan even alle websites af moeten gaan en moeten kijken wat er in zit. Volgens mij doen bijvoorbeeld de merken All Animal, Bandit, Bibi, Carnibest, Carnivoer, Haaksbarf, etc. aardig aan bovenstaande criteria.

En verder moet je natuurlijk altijd even kijken hoe jouw hond het op een specifiek merk doen. Ik kan Halleluja-Voer wel uitroepen tot het beste voer van Nederland, maar als jouw hond het er niet goed op doet, dan heb jij er niks aan....
#1329452
Misschien kan je beginnen met de fytomix van Bibi, om de darmflora te herstellen.
Ik heb er goede ervaringen mee als er eens maag-darmprobleempjes zijn en een fokker die ik ken idem dito (hij raadde het me aan).
En verder vooral traag en voorzichtig overstappen.
Enig idee wat de oorzaak van zijn slechte darmen is?
Is hij als klein pupje misschien erg wormbesmet geweest? Dit kan nl blijvende darmschade geven...
#1330015
Ten eerste bedankt voor jullie lieve reacties.

Ik ben al tig keren bij de d.a. langs geweest. Conclusie van de d.a: geen gevoel in de kringsprier of laatste stukje van de darm, waardoor hij niet merkt wanneer hij moet poepen en hierdoor dus alles laat lopen. Oplossing: Geen, ik moest maar eens gaan nadenken over het laten inslapen van de hond. En ik moet eerlijk zeggen, het is heel zwaar op deze manier. En tuurlijk ga je door, maar als ik mij dan sterk afvraag, houd ik dit 10 jaar vol? nee..
Ik kreeg medicijnen mee waarmee zijn ontlasting dikker zou moeten worden, in de hoop dat hij dan alsnog gaat voelen dat hij moet poepen en er dus echt zijn best op gaat doen i.p.v het te laten lopen zondat dat ze het door heeft.

Helaas ook deze medicijnen niet, ik ben vervolgens zelf op zoek gegaan naar een brok waar hij misschien toch een betere ontlasting van zou kunnen krijgen. Ik heb echt heel veel soorten geprobeert, van goedkoop tot heel erg duur. Op den duur kwam ik uit op hypo allergene brokken. En ik stond versteld maar zijn poep werd beter en hij ging zelf zijn best doen om te drukken.

Ik was zoooo blij  :D Hij voelde dus toch wat, alleen was de diarree het grote probleem.
Tot gister zat ik dus op deze brok, de laatste tijd ging het namelijk steeds weer vaker mis en zodra hij ook maar iets verkeerds binnen kreeg was hij een hele dag in de dunne.

Dus sindsdien ben ik op zoek naar iets anders en ben ik hier terecht gekomen.

Ik ben vandaag naar de dierenwinkel geweest, de situatie uitgelegd en advies gevraagd. Hij raadde mij de brokken van Orijen aan. Deze is dus gluten vrij, wat misschien een oorzaak zou kunnen zijn van zijn diarree. Ik twijfelde heel erg, weer brokken.. Maar goed, ik dacht, mocht het een gluten allergie zijn dan weet ik tenminste wat het is. Aangezien er vers vlees met en zonder gluten verkrijgbaar zijn.

Vandaag dus meteen de nieuwe brok geprobeerd, en tot nu toe gaat het super. Nu was ik vandaag de hele dag niet thuis dus heb hem niet zien poepen, maar als ik in de achtertuin kijk zie ik nergens een plas dunne ontlasting, wat mij heel erg goed doet  :biggrin2:
Ik kijk het dus nog even aan op deze brok en mocht dit niet werken dan zal ik overstappen op vers vlees.
Laatst gewijzigd door pluisje1985 op vr 07 aug 2009, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#1330094
Tja.... Wat moet een mens hier nu op zeggen....? Jammer. Je ontneemt je hond de kans om echte gezonde voeding te eten. En om weerstand op te bouwen. Want leuk hoor, die brokkies, maar het is en blijft steriel eten. En dat is nou net waar jouw hond geen behoefte aan heeft. Maar goed, het is jouw zaak natuurlijk. Dus ik wens je veel sterkte en succes.
#1330455
[quote="pluisje1985"]
Ik ben al tig keren bij de d.a. langs geweest. Conclusie van de d.a: geen gevoel in de kringsprier of laatste stukje van de darm, waardoor hij niet merkt wanneer hij moet poepen en hierdoor dus alles laat lopen. [/quote]

Hmmm ik vind dit een uiterst merkwaardige diagnose  :-\ Ook al heb je geen controle over de sluitspier, dan hoef je geen diarree te hebben. En dat blijkt ook wel, want op hypoallergeen voer ging het wel goed.
#1330463
Ik vind het ook een beetje een raar verhaal van de DA. Als je hond een overgevoeligheid voor gluten heeft is vers niet zo lastig. Er zijn voldoende varianten waar geen granen e.d. inzitten.
En ik kan me voorstellend dat je een gat in de lucht springt dat die orijen eindelijk goed lijkt te doen, maar het is, zoals boven ook gezegd, een steriele brok waarmee je hond nog steeds geen goede darmflora opbouwt. Die zal fragiel blijven.
Overweeg toch maar om voorzichtig op vers (glutenvrij) over te stappen als je het aandurft. Er zijn zoveel honden hier (geweest) met darmproblemen en bijna allemaal zijn ze geweldig opgeknapt na de overstap op vers.
Vorig jaar had ik een Sheltie te logeren die al van jongs af aan dunne ontlasting had. Niet fijn hoor, met een langharige hond!  :-X Ze hadden ook al zowat alle merken brok geprobeerd.....de eigenaren heb ik aangeraden vers te gaan geven (ze krijgen hier niet anders... ;) ;D ) en tot hun verbazing en blijdschap was de diarree zo ongeveer direkt over. De hond had na jaren eindelijk mooie stevige ontlasting. Het is jouw hond, maar ik zou het wel weten.... ;)
#1330541
[quote="*Dorothea*"]
Hmmm ik vind dit een uiterst merkwaardige diagnose  :-\ Ook al heb je geen controle over de sluitspier, dan hoef je geen diarree te hebben. En dat blijkt ook wel, want op hypoallergeen voer ging het wel goed.
[/quote]

Dat zou ik ook denken.
En toch, toen Jorka oud werd en haar achterhad verlamd raakte vanwege de DMP had ze ook elke nacht diarree, waar ze dan ook nog in lag  :'( omdat ze zelf niet meer kon opstaan. Terwijl ze gewoon hetzelfde at als altijd.
#1330653
[quote="Mevroi Kruim"]
Dat zou ik ook denken.
En toch, toen Jorka oud werd en haar achterhad verlamd raakte vanwege de DMP had ze ook elke nacht diarree, waar ze dan ook nog in lag  :'( omdat ze zelf niet meer kon opstaan. Terwijl ze gewoon hetzelfde at als altijd.
[/quote]

Ja dat zal dan toch iets met de motiliteit van de darmen te maken hebben.
Maar in dit geval schrijft TS zelf dat het op hypoallergene br*k en orijen wel goed gaat, dan lijkt het me meer een gevalletje allergie.
#1331322
Onze vorrige boxer had ook heel veel diaree en spuugde dagelijks. Ook wij hebben toendertijd ook heel veel soorten br*kken geprobeert, ook diverse van de da (ook hypoallergeen) maar het hielp allemaal niet. Ook diverse medicijnen die ze dagelijks moest nemen hielpen amper.
Ook een paar keer dikke darmonsteking erbij gehad.....
Ook bij een 2elijn da konden ze geen duidelijke oorzaak vinden..

Toen via via in aanraking gekomen met rauw voeren. En besloten om de stap te gaan wagen. De da was er fel op tegen en vond dat ik beter gekookte (lams)hart of kip met macaroni kon gaan geven. Maar ik was gelukkig eigenwijs en ben toch rauw gaan voeren.
Ik ben toen begonnen met Energique 4. Langzaam aan begonnen met geven gemengd met d'r brokjes (en de kvv overgoten met heet water). Maar de brokjes liet ze al vrij snel liggen (lees die spuugde ze gewoon weer uit :biggrin2:) En heb ze toen maar achterwege gelaten. Wel heb ik toen de portie's over meerdere kleine portie's over de gad verdeeld.
Maar binnen 2 weken was de diaree en spugen verledentijd en hebben we ook de medicijnnen afgebouwd.
Ze deed het zelfs zo goed op rauw dat we na een paar maanden alleen Energique 4 te hebben gegeten ook langzaam aan begonnen met andere merken te gaan geven. En ook dit ging prima.
Moet er wel bij zeggen dat ze buiten de Energique ook echt niets anders kreeg en dit hebben we de 1e 2 maanden volgehouden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door