Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kees
#1329122
Hallo,
Mijn honden hebben gisteren konijnkarkas gegeten. Vago poepte vanmorgen heel moeizaam: ging eerst herhaaldelijk zitten/liggen. Tenslotte kwam er wat (normale ontlasting), maar hij had geen normale poephouding. Zo half zittend, op zijn zij. Ik heb de indruk dat hem iets dwars zit.
Hij kan verder niets van straat gegeten hebben of zo. Heb hem gisterenavond aan de korte lijn uitgelaten. Zijn buik voelt (gelukkig) niet hard aan.
Vago staat op KVV, maar eet regelmatig ook kippennekken, kippenvleugels, runderstrot, sardines. Vorige week heeft-ie ook een konijnenkop gegeten:ging ook prima.
Konijnkarkas was de eerste keer gisteren.
Heeft konijnkarkas bij een van jullie wel eens voor problemen gezorgd?

Kees.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1329178
Hallo Lizzy,
Dank voor je snelle reactie. Die vraag kwam bij mij ook op. Ben net nog even teruggelopen om dat te controleren. Stukjes bot zaten er niet in.
Hij ligt nu overigens in zijn mand en oogt redelijk ontspannen. Even aankijken maar.

Kees.
P.S.: de reden dat ik het toch een beetje  benauwd heb is de volgende. Toen-ie gisteren zijn stuk karkas op had, was er nog een hard stukje bot over. Dat heeft hij laten liggen. Ik heb dat stukje uiteraard weggegooid, maar ik vond het een gemeen stukkie: hard en scherp. Mijn eerste gedachte was toen: shit, stel je voor dat je hond zoiets naar binnen krijgt!
Gebruikersavatar
Door Kees
#1329374
pfff..beginnersschrik denk ik. Vago doet weer normaal. Net weer uitgelaten en hij heeft gewoon zijn behoefte gedaan. Maar ik ben toch geschrokken; kwam door dat stuk bot wat-ie liet liggen gisteren.

Kees.
Door Mevroi Kruim
#1330331
Kan ik me voorstellen!
Waren de drollletjes wit? Dan kan het zijn dat het teveel bot voor hem was, dat poept wat lastig  :D
Je zou bij dat konijnenkarkas nog wat extra spiervlees en orgaan kunnen geven, dan geef je dat eerst, dat legt een soort van bodempje, en dan het karkas. Dan is de verhouding bot/anders spul wat gunstiger en het orgaan maakt de ontlasting net wat smeuiiger.
Super dat hij de harde stukjes laat liggen trouwens! Goeie hond  ;)
Door Lizzy
#1330432
Kees schreef: pfff..beginnersschrik denk ik. Vago doet weer normaal. Net weer uitgelaten en hij heeft gewoon zijn behoefte gedaan. Maar ik ben toch geschrokken; kwam door dat stuk bot wat-ie liet liggen gisteren.

Kees.
Ik kan het ook begrijpen hoor Kees, dat je schrikt. Maar het is toch prachtig, dat je hond een hard stukje bot laat liggen? De natuur regelt zichzelf! Ik denk dat je vanzelf wel weer meer vertrouwen krijgt hoor. Gewoon weer even terug naar de basis en bijv. eerst een ander karkasje, bijvoorbeeld van parelhoen, proberen. Dat is wat zachter. Was het trouwens een wild konijn? Of een tam konijn? Wild : daarvan zijn de botten altijd wat harder.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1330453
Indy braakte gisteravond een stuk konijnenkarkas uit dat hij 's ochtends had gegeten. Het was echt een heel akelig scherp stukje rug. Indy moet eigenlijk nooit braken van botten  :-\
Door Lizzy
#1330616
*Dorothea* schreef: Indy braakte gisteravond een stuk konijnenkarkas uit dat hij 's ochtends had gegeten. Het was echt een heel akelig scherp stukje rug. Indy moet eigenlijk nooit braken van botten  :-\
Waar komen die konijnkarkassen vandaan, die van jou en Kees? Ik heb hier toch regelmatig konijn maar nooit last van scherpe botten :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1330646
Lizzy schreef: Waar komen die konijnkarkassen vandaan, die van jou en Kees? Ik heb hier toch regelmatig konijn maar nooit last van scherpe botten :-\
De mijne komen van herby. Nou ja, misschien was dit een hoogbejaard nijn, ik heb nooit problemen met de karkassen.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op za 08 aug 2009, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1330650
Ik ook nog nooit, met tam konijn althans. Wild konijn heb ik volgens mij nog niet gevoerd.
Tamme konijnenvoorpoten knagen katten Knor en Eppo zonder veel problemen weg dus die zijn echt niet hard.
Door Alba
#1330739
Konijn is juist iets wat Alba nu, tijdens het wisselen (alle kiezen rammelen ;D), makkelijk wegkrijgt. Ik heb achterpoten en karkas van Herby, beiden geen probleem.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1331183
Ik had een kleine bestelling gedaan bij foodfordogs uit Didam. Paar dingen die ik eens wilde uitproberen: konijnenkoppen en -karkas en een aantal zalmkoppen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het tam of wild konijn was. Stond er niet bij op zijn site. Het spul zag er trouwens wel heel goed uit.
Als ik nog eens kop of karkas geef, zal ik er inderdaad wat spiervlees of orgaan bij geven. Da's een goede tip, lijkt mij. Van alleen karkas of kop hebben ze inderdaad wel harde ontlasting.
:confused1: ..tja...Toch even een paar uurtjes aardig in mijn rats gezeten. Bedankt voor jullie reacties!

Kees.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1331188
*Dorothea* schreef: Indy braakte gisteravond een stuk konijnenkarkas uit dat hij 's ochtends had gegeten. Het was echt een heel akelig scherp stukje rug. Indy moet eigenlijk nooit braken van botten  :-\
Zou dat braken een natuurlijke reactie zijn? Je moet er toch niet aan denken dat zo'n scherp stuk de normale route aflegt.

Kees.
Door Alba
#1331253
Als de botten te lang in de maag liggen en de maag krijgt het niet verteerd, is braken de beste oplossing en volgens mij zijn er ook zat honden die dat doen. Alba heeft laatst stukjes kraakbeen uitgebraakt van een stukje gedroogde luchtpijp die ze bijna 48 uur ervoor had gegeten. Toen ik het een tijdje erna nog eens gaf als test, merkte ik dat ze een uur of 2 na het eten ervan ineens stukjes onverteerd kraakbeen poepte. Erg snel erna dus, blijkbaar kan haar lijf er niets mee. Ze krijgt ook wel eens strot, ongedroogd, en dat wordt wél keurig verteerd. Dus ze krijgt geen gedroogde strot meer.
Nou is kraakbeen niet zo'n punt, maar ik moet er niet aan denken dat het stukjes bot waren!
Gebruikersavatar
Door nova
#1331387
Hier braken  ze wel vaker kleine stukjes uit  van konijnkarkas, al is het niet standaard. Maar ik zie ze dat ook wel eens doen van kalkoennekken . Ook al eens kip gehad waarvan ze het onderste gewricht van de poot eruit braakten.
Verder gaat het hier prima  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door