Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ziviaantje
#1329674
Indy is een beetje volslank. Niet superdik, maar ik moet net iets teveel mijn best doen om haar ribben te voelen  ;) Ik ga haar dus weer een tijdje minder vlees geven. Ze krijgt dan 's morgens 200 gram en 's avonds 150 gram ( ze is rond de 27 kilo, ca. 2 kilo te zwaar ). Natuurlijk krijgt ze hierdoor honger en nu wil ik haar meer groente geven dan normaal. Kan dat kwaad ? Normaal krijgen ze met zijn tweeën 1 zakje per dag ( is ca 150 gram, dus 75 gram per hond ), maar ik wil haar nu het dubbele gaan geven. Zo krijgt ze toch een pond per dag binnen ( wat ze normaal aan vlees krijgt ). Het zal zeker een maand of 2 - 3 achter elkaar zijn en misschien wel langer. Is dat teveel groente ? Het prutje bestaat uit andijvie-peen-bloemkool-brocolli-spinazie-komkommer-paksoi-knoflook-gourgette-appel-sugernaps-spercibone.
Door Lizzy
#1330090
Je geeft dan zo'n 30% groenten per dag. Ik vind dat behoorlijk veel. Vermoedelijk zal ze dunne/losse ontlasting hier op krijgen. Of het de honger verhelpt....? Ik vermoed van niet. Maar, je kunt het wel proberen hoor. Het is niet schadelijk, om zo te voeren. Ik zou zelf toch kiezen voor iets meer vlees en iets minder groenten. Al is het maar 5%. En dan vooral magere diersoorten natuurlijk.
Door *loes*
#1330190
Bij mijn iet wat te dikke hondje, ben ik iets minder gaan voeren, wel in de zelfde verhoudingen,minder vette diersoorten, en wat vaker een stukje lopen, gaat langzaam maar gestaag.  ;)
Door Ziviaantje
#1331084
Ok, bedankt.... Ik hou de ontlasting in de gaten, maar tot nu toe ziet het er nog super uit  ;) Omdat ik KVV geef ( 80 % ) kan ik niet zo schuiven met magere vleessorten. Hoofdzakelijk krijgen ze rund - lam - kip. Als barfhapjes krijgen ze momenteel vis - haas - struis - fazant - hert. Geen idee of dit mager vlees is  :)
Door 202Spots
#1331091
Wanneer je hele stukken kip of ander gevolgelte barf geeft, dan de vel eraf halen en van andere vlees 't extra vet er af snijden.
Lam is vrij vet vlees, en eend is ook vrij vet,dus dat zou ik ook niet geven..
ik zou 't even bij andere gevolgelte zonder vel ,en vis houden.
andijvie-peen-bloemkool-brocolli-spinazie-komkommer-paksoi-knoflook-gourgette-appel-sugernaps-spercibone.
Wanneer je genoeg knol groentes met de bladgroente combineerd dan kan 't wel lukken met iets meer groentes,
hier zie ik alleen peen als knol....ien k doe ook geen appel door de groentemix....dus gewoon even kijken.
Stuk appel als tussendoor of als ze 't lekker vind 'n wortel om op te kluiven.
En idd meer beweging...of neem 'm puppy erbij om d'r te laten springen en worstelen ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1331202
Ik zou overstappen naar 1 x per dag voeren.
Dan geef je toch een hoeveelheid die voldoening geeft en niet hap-slik-weg is.

Sanne(weegt 20 kilo) krijgt ook 1 x per dag, zij krijgt maar 300 gram.
Als ik 2 x per dag zou voeren is dat maar een muizenhapje, en nu heeft ze tenminste iets fatsoenlijks in haar bak liggen.
Door Ziviaantje
#1331296
Stuk appel als tussendoor of als ze 't lekker vind 'n wortel om op te kluiven.
Helaas is dit juist de hond die dat "heel" niet lekker vindt. De andere vreet wel alles, maar die is nu precies goed qua gewicht  :)
Ik zou overstappen naar 1 x per dag voeren.
Heb ik wel eens geprobeerd, maar helaas gaat ze dan gal spugen. Dus ik moet het op 2 maaltijden per dag houden.
En idd meer beweging...of neem 'm puppy erbij om d'r te laten springen en worstelen
Ze krijgt al veel beweging, omdat ze veel met Ziva stoeit, maar ik wil wel binnenkort gaan beginnen met naast de fiets lopen. Ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden  ???
Wanneer je hele stukken kip of ander gevolgelte barf geeft, dan de vel eraf halen en van andere vlees 't extra vet er af snijden.
Lam is vrij vet vlees, en eend is ook vrij vet,dus dat zou ik ook niet geven..
ik zou 't even bij andere gevolgelte zonder vel ,en vis houden.
Alles is zonder vel / vet, dus dan zit het goed  ;) Alleen de KVV met lam, tja, die moet toch wel op  ;) Gelukkig heb ik ook nog genoeg met kip en rund, dus ik wissel lekker af  :)
Door Ulrike
#1334233
Ons teefje was ook te zwaar geworden. Bij ons is het echt een uitkomst geweest om van kvv geheel over te stappen op barf. Ze verteert dit gewoon veel langzamer waardoor ze minder snel weer honger heeft. Bovendien kreeg ze eerst een kvv met calciumsupplement. Nu krijgt ze bot wat wel veel vulling in de maag vormt maar volgens mij niet heel veel calorieen met zich mee brengt. ik zie in ieder geval niet heel veel merg zitten in het bot wat ze krijgt.
Door Suri&Bohdi
#1334685
ik heb hetzelfde gedaan toen suri aan de dikke kant was..en door die groentes
had ze toch het gevoel of idee dat ze best wel heel veel te eten kreeg, ik deed
de groentes ook niet pureren maar effe koken.
en ze is er goed mee afgevallen en toen ik stopte en iets meer vlees ging voeren had ze
ook geen jojo effect :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door