Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#1329323
We hebben een maltezer van net drie jaar die sinds hij vijf maanden was op de sukkel is met z’n maag en darmen. Hij at van begin af heel moeilijk, hij kreeg van bij de fokker Eukanuba brokken en Duck (de kip variant) brokken heeft hij nooit veel willen eten (hij at nog liever niet). Toen hij vijf maanden was is hij beginnen braken, even langs de DA voor een prikje  “want hij zal wel iets verkeerds hebben gegeten”. Omdat de problemen bleven terugkomen  en we ondertussen al verschillende soorten voeding hadden uitgeprobeerd, allerhande brokken, blikvoer, kvv in verschillende soorten (Of hij at ’t gewoon niet of hij kreeg er diarree van en ging braken) zijn we na drie maanden naar een andere DA gegaan. Na bloedonderzoek etc. en uiteindelijk ’t nemen van biopten uit z’n dunne darm kwam de diagnose “eosinofiele enteritis”. Berre eet sindsdien paardevlees gemengd met wat kalf en krispies (gepofte rijst) van Kelloghs (versgekookte rijst legt hij naast z’n kommetje en eet ’t vlees ertussen uit). Z’n toestand is verbeterd, hij woog net twee jaar geleden 1.900 kg en is inmiddels bijgekomen tot 2.500 à 2.600, maar hij heeft nog regelmatig terugvallen. Hij heeft tweejaar geleden bijna twee maanden  Flagyl gekregen om de ontstekingen in z’n dunne darm te genezen, maar na een tijdje begon hij daarvan terug te braken en weinig te eten. Daarna is hij dus zonder dagelijkse medicatie (enkele iedere morgen wat probiotica) gebleven, af en toe een terugval, soms enkele weken vooraleer we weer bij de DA zaten, soms enkele maanden. Sinds vorig najaar ging ’t relatief goed en dit voorjaar was hij zelfs 3weken zonder diaree of dagen dat hij zo goed als niets at en heb ik heel voorzichtig geprobeerd om hem over te zetten op Carnibest eend. Vijf weken lang ging ’t redelijk vlot tot hij één keer per dag  Carnibest at en twee keer z’n paardenvlees+kalf. Toen begon hij zand te eten (een teken dat z’n maag van slag raakt) sindsdien zijn we weer blijven sukkelen. Gisteren ben ik dan van pure misérie ’s naar nog een andere DA gereden, deze heeft Prednisolon meegegeven wat ik hem vanaf vanavond zou moeten gaan geven (gisteren heeft hij 2prikjes met volgens mij ’t zelfde spul gehad) 10 dagen ½  tabletje van 5mg ’s morgen en ’s avonds en daarna 10 dagen ½ tabletje enkel ’s morgens. Ik ben nu erg aan ’t twijfelen over deze medicatie, dat kleine beestje zomaar vol cortisone stoppen????  Ook gaf deze DA me de raad om onmiddellijk te stoppen met ’t kalfsvlees omdat dat wel ’s de boosdoener zou kunnen zijn (kip verdraagt hij helemaal niet) Nu geef ik de komende 8à10 weken enkel ’t paardenvlees, maar wat weten we als we dan tegelijkertijd die Prednisolon geven??
’t Is ook geen volwaardige voeding en zou toch graag OOIT ’s  iets fatsoenlijk aan ’t dier geven in de vorm van kvv.
Is er iemand die me raad kan geven??

In ieder geval bedankt om 't ganse epistel te lezen. :-\
Door K&D
#1329421
Dat is toch wederkerende ontsteking in het maag/darmkanaal? Ik zou een eliminatiedieet gaan doen. Dan merk je snel wat verdragen wordt en wat niet. Je kunt probiotica gaan geven en de rijst en krispies maar achterwege laten. Die eet hij toch niet.
Er is een leverancier die kvv-paard-compleet heeft. Maar ik weet niet zo welke dat is (Herby mischien?). Met de zoekfunctie is die wel te achterhalen.

Of je kunt een holistische DA een bezoekje brengen ;) ; je sukkelt al (te) lang met je hond.
Er zijn meer honden die runderprodukten niet verdragen; ik had laatst nog een oppashond die er een knalrode jeukende buik van kreeg.....superallergisch. Die mag dus nooit meer iets van rund.
Door Lizzy
#1329431
Ik zit eigenlijk ook te denken dat je het beste naar een holistisch dierenarts kunt gaan met Berre. Dit lijkt mij echt te ernstig voor thuis medicatie. Ik kan me van lang geleden nog een hond hier op Barfplaats herinneren die hetzelfde had. Volgens mij schreef Tannetje toen dat het wel zeker door een allergie of parasiet veroorzaakt kan worden, eosinofiele enteritis. Ik hoop dat Tannetje nog reageert op dit topic! (zij is holistisch DA).
Door inni
#1330269
Ik ben na lang twijfelen niet begonnen met de Prednisolon, 'k wil hem eerst laten testen op Giardia en ga maandag proberen om aan de paardenvariant van Haaks Barf te geraken.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties.
Door inni
#1332680
Volgens m'n DA kan de Giardia-test pas gebeuren op 't moment dat Berre weer diarree heeft, afwachten dus.

Wel ben ik vanavond de Haaks Barf paard voor Berre gaan halen in Kermt. Echt vriendelijke mensen die je heel veel raad geven en mee een oplossing proberen te zoeken. 'k Heb Fitomix van Bibi meegekregen, 'n enorm stinkend spul  maar Berre blijkt er gek op. Ook een stukje paard ging er vlot in, nu maar hopen dat z'n maag en darmen 't verdragen. Wildmix van Bandit heb ik ook klaarstaan maar voorlopig blijft 't bij z'n gewone paardevleesvoeding aangevuld met 't paarden-kvv van Haaks Barf en om z'n darmen weer op peil te krijgen die Fitomix('t ruikt echt naar koeienvlaai) eerst maar heel voorzichtig aan proberen om hem op kvv te krijgen. 'k Hoop dat ik nog vaak naar Kermt mag rijden. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door